• Anonym (Orolig)

Olämplig relation mor och son?

Jag behöver lite råd. Hoppas inte detta låter för underligt. Jag och min fru har en adoptivson på nu 11 år. Ända sen vi adopterade honom så har de båda badat och duschat tillsammans. Det var OK när han var mindre, men nu tycker jag att det vid 11 år inte är passande längre. Men min fru tycker bara jag är barnslig och menar att han själv säger till ifall han inte skulle vilja det.

Hon tycker också att han fortfarande behöver hjälp med att bli tvättat, att han inte klarar det själv ännu. Det ska väl ändå en 11-åring klara av? Och hur många mammor brukar duscha med sina söner vid den åldern? Han är ju faktiskt på väg in i puberteten. Å andra sidan så är han lite av "mammas pojke" och är väldigt bunden till henne.

vad tycker ni? Bör jag övertala min fru att sluta med duschandet och tvättandet med vår son, eller är det jag som överdriver allt? När är det "normalt" för ett barn att sluta bada tillsammans med sin förälder?

• Svar på tråden Olämplig relation mor och son?
  • Anonym (Orolig)
    SmultronSöt skrev 2015-08-24 14:42:37 följande:

Hej TS! Jag tycker faktiskt inte att det är jättekonstig att duscha ihop. Han säger nog ifrån när han vill göra det själv. Ibland är någon som är 11 väldigt liten, och ibland stor. Det är ju väldigt olika från barn till barn. Du säger att han inte hade det lätt innan han kom till er och att din fru har investerat massor i ert barn. Jättebra om de har en rutin som funkar och som passar er familj Ju! Medlemmarna i din familj trivs ju med detta än så länge, då är det väl kanon!? Själva tvättandet är ju viktigt att man kan, men här kanske det handlar om hjälp med hår/rygg och så ser din fru till att han tvättar resten av sig noga? Jag eller sambon badar och duschar med våran son (han är bara 2år) varje dag, men det kommer vi att fortsätta med så länge han vill. Rent spontant skulle jag kunna duscha utan problem med mitt eget barn när han är 11 Om han är bekväm med det! Vet även att min syrra hjälper sin dotter med att tvätta håret nästan jämt, hon är också 11. de duschar inte precis ihop, men de skulle nog absolut kunna göra det utan att det är konstigt. När jag var 11 (innan jag mognade i kroppen eller hur man ska säga) hämtade pappa ALLTID mig ur duschen när jag var färdig, svepte stor handuk om kroppen och satte turban kring huvudet, så bar han mig till tv-rummet och så satt jag där och torkade. Jag var fortfarande barn i sinnet då och tyckte att det var det bästa som fanns att bli buren och bortskämd av pappa! :) Jag övergick nog någonstans där kring 11-12 år till att vilja klara mig helt själv både i och efter duschen.

Tack för svaret. Ja det är ju olika för olika barn hur snabbt de mognar. Och det är som man läst i trådrn väldigt olika i olika familjer. Han säger kanske till, eller det märks nog på honom, när han själv inte vill. Det som oroar mig är att min fru som sagt är lite bestämmande och det kan hönda att han inte vågar säga att han inte vill, för att inte göra henne besviken eller så. Jag ska iallafall prata med sonen först och höra hur HAN känner inför duschandet, och påpeka att han borde börja duscha själv. Sen även säga till min fru att låta honom tvätta sig själv helt och hållet.
  • Lilje

Om du tycker det är så opassande får du ju bara säga till din fru att du är rädd dom skall börja ligga också, så kan du se vad för reaktion du får. För iom att du inte riktigt kan förklara VAD som är opassande är det antagligen där skon klämmar.

• SmultronSöt
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 17:24:37 följande:
    Tack för svaret. Ja det är ju olika för olika barn hur snabbt de mognar. Och det är som man läst i trådrn väldigt olika i olika familjer. Han säger kanske till, eller det märks nog på honom, när han själv inte vill. Det som oroar mig är att min fru som sagt är lite bestämmande och det kan hönda att han inte vågar säga att han inte vill, för att inte göra henne besviken eller så. Jag ska iallafall prata med sonen först och höra hur HAN känner inför duschandet, och påpeka att han borde börja duscha själv. Sen även säga till min fru att låta honom tvätta sig själv helt och hållet.
    Ja hade jag varit du hade jag också frågat sonen men jag hade inte lagt någon värdering i det eller försöka påverka hans svar. 

Gällande din fru, absolut att jag kan tycka att du kan ta ett samtal med henne gällande att det kanske är dags att grabben lär sig att duscha och tvätta sig själv nu om det är så du känner, du är ju också en del av familjen och har rätt att säga ditt. Men du kanske ska ta det lite varligt i diskussionen och utgå ifrån att hon faktiskt gör på de sätt som hon tror är bäst för ert barn :) Så att du inte gör frugan och/eller sonen ledsna eller skambelägger på något sätt. Det hade i alla fall jag försökt att tänka på. Lycka till! :) 
  • Anonym (Orolig)
    SmultronSöt skrev 2015-08-24 17:46:11 följande:

Ja hade jag varit du hade jag också frågat sonen men jag hade inte lagt någon värdering i det eller försöka påverka hans svar. 

Gällande din fru, absolut att jag kan tycka att du kan ta ett samtal med henne gällande att det kanske är dags att grabben lär sig att duscha och tvätta sig själv nu om det är så du känner, du är ju också en del av familjen och har rätt att säga ditt. Men du kanske ska ta det lite varligt i diskussionen och utgå ifrån att hon faktiskt gör på de sätt som hon tror är bäst för ert barn :) Så att du inte gör frugan och/eller sonen ledsna eller skambelägger på något sätt. Det hade i alla fall jag försökt att tänka på. Lycka till! :) 

Tack! Bra! Ska försöka föra en diskussion med henne och inte döma att hon gör fel. Vi måste ju alla vara överens. Heller inte säga att sonen gjort något fel utan höra vad han vill. Det ska nog gå bra.
  • Anonym (Orolig)
    Lilje skrev 2015-08-24 17:43:48 följande:

Om du tycker det är så opassande får du ju bara säga till din fru att du är rädd dom skall börja ligga också, så kan du se vad för reaktion du får. För iom att du inte riktigt kan förklara VAD som är opassande är det antagligen där skon klämmar.

Varför skulle jag fråga det? Det är ju absurt att skriva så! Jag har aldrig yttrat mig om att det här skulle vara något sexuellt. Att jag tycker det är opassande kan ju bero på att det inte följer de normer som finns i vårt samhälle, och det är olika hur bekväm man är med att bryta normer. Hur man själv växt upp kan väl också avgöra vad som känns opassande.
  • Lilje
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 19:00:28 följande:
    Varför skulle jag fråga det? Det är ju absurt att skriva så! Jag har aldrig yttrat mig om att det här skulle vara något sexuellt. Att jag tycker det är opassande kan ju bero på att det inte följer de normer som finns i vårt samhälle, och det är olika hur bekväm man är med att bryta normer. Hur man själv växt upp kan väl också avgöra vad som känns opassande.
    Vilka normer menar du då?
  • Anonym (M)

Jag tycker det är helt ok att visa sig nakna för varandra i den åldern, eller vilken som helst, men inte i just den situationen... Att duscha ihop på badhuset, eller innan bastun känns logiskt, just för att det är det mest praktiska, och man duschar med "vem som helst" då. Att gå in i badrummet hemma och stå och trycka ihop sig i en dusch eller turas om att gå in och ut och skölja sig/tvåla in sig känns opraktiskt, och därför lite skumt...

Biter mobbningsargumentet på din fru? Om kompisarna får reda på att sonen duschar med mamman kommer han säkert att bli mobbad, och det vill hon väl inte? Hon kan tänka efter hur hon tror att andra barn i den åldern gör... Jag tror jag slutade hjälpa barnen att tvätta kroppen när de var typ högst 5. Håret hjälpte jag nog till med ytterligare några år, eftersom dottern hade långt hår och svårt att känna när allt schampo var ursköljt.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2015-08-24 20:03:30 följande:

Jag tycker det är helt ok att visa sig nakna för varandra i den åldern, eller vilken som helst, men inte i just den situationen... Att duscha ihop på badhuset, eller innan bastun känns logiskt, just för att det är det mest praktiska, och man duschar med "vem som helst" då. Att gå in i badrummet hemma och stå och trycka ihop sig i en dusch eller turas om att gå in och ut och skölja sig/tvåla in sig känns opraktiskt, och därför lite skumt...

Biter mobbningsargumentet på din fru? Om kompisarna får reda på att sonen duschar med mamman kommer han säkert att bli mobbad, och det vill hon väl inte? Hon kan tänka efter hur hon tror att andra barn i den åldern gör... Jag tror jag slutade hjälpa barnen att tvätta kroppen när de var typ högst 5. Håret hjälpte jag nog till med ytterligare några år, eftersom dottern hade långt hår och svårt att känna när allt schampo var ursköljt.

Tack för svaret. Ska kanske nämna att duschen vi har är ganska rymlig så det blir inte sån trängsel. Men håller med, i ett badhus känns det mer naturligt och logiskt att duscha ihop. Ska ta upp "mobbningsargumentet" med henne.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 18:51:55 följande:

Tack! Bra! Ska försöka föra en diskussion med henne och inte döma att hon gör fel. Vi måste ju alla vara överens. Heller inte säga att sonen gjort något fel utan höra vad han vill. Det ska nog gå bra.

Klarar sonen av att tvätta sig själv? Eller skulle sonen klara av att tvätta sig själv/lära sig att tvätta sig själv om han gavs möjligheten att försöka?
  • K med lilla E

Du startade tråden igår. När tänker du prata med henne egentligen ?

Nu har du väl fått tillräckligt med åsikter om vad vi på fl tycker?

Svar på tråden Olämplig relation mor och son?