• Anonym (Orolig)

Olämplig relation mor och son?

Jag behöver lite råd. Hoppas inte detta låter för underligt. Jag och min fru har en adoptivson på nu 11 år. Ända sen vi adopterade honom så har de båda badat och duschat tillsammans. Det var OK när han var mindre, men nu tycker jag att det vid 11 år inte är passande längre. Men min fru tycker bara jag är barnslig och menar att han själv säger till ifall han inte skulle vilja det.

Hon tycker också att han fortfarande behöver hjälp med att bli tvättat, att han inte klarar det själv ännu. Det ska väl ändå en 11-åring klara av? Och hur många mammor brukar duscha med sina söner vid den åldern? Han är ju faktiskt på väg in i puberteten. Å andra sidan så är han lite av "mammas pojke" och är väldigt bunden till henne.

vad tycker ni? Bör jag övertala min fru att sluta med duschandet och tvättandet med vår son, eller är det jag som överdriver allt? När är det "normalt" för ett barn att sluta bada tillsammans med sin förälder?

• Svar på tråden Olämplig relation mor och son?
  • Brumma
    taquine skrev 2015-08-24 22:46:16 följande:

Ja det håller jag med dig om, att sitta i badkaret med baddräkt med småbarn  är ju helt vridet åt andra hållet. Men här handlar det om en 11åring som är på väg mot pubertet och tonår.En normal 11åring är helt kapabel att tvätta sig själv,. Ska mamman åka till skolan efter gympan och hjälpa till med duschen kanske ? Ja man kan ju undra efter vissa svar härinne som sagt .. 

Finns det NÅGON som svarat att mamman skall fortsätta tvätta sonen?

Något svar överhuvudtaget?

Eller är det något du "läser in"?....
  • Brumma
    Anonym (Oidipus) skrev 2015-08-25 00:52:38 följande:

Om sexualitet och nakenhet inte hör ihop så då är det kanske lika okej att en pappa dushar naken med sin 11-åriga dotter då? Ursäkta mig att jag är lite pryd, det

är bara sån jag är. ???? det är säkert inte menat så från mamman sett, då hon verkar tro att barnet är mindre än vad det är? Men nog kan man reagera sexuellt både vid elva års ålder och tidigare och jag känner att det är ett övertramp även om mamman i TS familj säkert inte ser det så ellet ens förstår att det kan vara känsligt för ett barn (en pojke!). Jag har då aldrig sett min pappa naken, och det respekterar jag honom för, tack farsan! ????

En naturlig förälder/barn relation föder inga sexuella känslor om man råkar visa sig naken nej.

Och ja, min man bastar med sin dotter som nu är sexton. Varför skulle det vara ngt sexuellt med det? Att överhuvudtaget tänka i de banorna känns ju helt fel.. Där är det nog dina tankar som är lite sneda istället..

Kom på ni att mina föräldrar inye skylt sig helt som jag hade för mig.. Min pappa bastade ju med oss barn när vi växte upp såklart :) Och nej. Det var inget sexuellt där...
  • SmultronSöt
    Anonym (Oidipus) skrev 2015-08-25 00:52:38 följande:

Om sexualitet och nakenhet inte hör ihop så då är det kanske lika okej att en pappa dushar naken med sin 11-åriga dotter då? Ursäkta mig att jag är lite pryd, det

är bara sån jag är. ???? det är säkert inte menat så från mamman sett, då hon verkar tro att barnet är mindre än vad det är? Men nog kan man reagera sexuellt både vid elva års ålder och tidigare och jag känner att det är ett övertramp även om mamman i TS familj säkert inte ser det så ellet ens förstår att det kan vara känsligt för ett barn (en pojke!). Jag har då aldrig sett min pappa naken, och det respekterar jag honom för, tack farsan! ????

Ja alltså, om du läser mina tidigare inlägg så ser du exakt vad jag tycker om far-dotter scenariot. Förstår ärligt inte alls vad det spelar för roll vad föräldern och barnet har mellan benen och varför det på nått sätt skulle vara avgörande för frågan!?

Även min pappa har varit utan kläder många gånger när jag växte upp! Herregud vi är bara människor och har levt under samma tak. Själv har jag aldrig upplevt det som konstigt att pappa har duschat och bastat utan kläder även om jag har varit där. Det är ju min pappa! Har aldrig upplevt några konstiga vibbar eller känt obehag. Är väl bara att konstatera att vi alla är olika och att preferenserna och upplevelserna är många och individuella.
  • Lilje

Jag undrar fortfarande exakt vad som är olämpligt när det är föräldrar och barn. Men bra jobbat, TS, nu har du lyckats ge din fru duktigt med skamkänslor inför sin son. Det kommer nog kännas bra nästa gång hon tar honom på stranden, badhuset, eller om han springer förbi i kallingar.

• Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 23:38:10 följande:

Jag har pratat med henne nu, lång diskussion där jsg tog upp flera av era råd och synpunkter. Som väntat blev det gräl, men vi kom iallafall överens om att hon ska låta honom sköta sin egen tvättning helt ett tag framöver så att hon ser att han klarar det, och att han duschar på kvällen i stället (bättre duscha då efter att han vart i skolan hela dagen sa jag). Hon ska då inte duscha med honom heller om han inte vill. Tror dock aldrig hon tänkt att duscha tillsammans med honom var nåt konstigt.

Sonen skulle jag nog tro bara blir glad att få slippa duscha på morgon, och på så vis få mer sovmorgon!

Tack för alla era råd och synpunkter!

Det här..

Att du "skulle tro" tycker jag känns så fel..

Du har gått in och stoppat ngt du inte ens vet ngt om.. för att DU inte tycker det följer din norm..

Tänk om sonen faktiskt uppskattade tiden med mamma på morgonen? Tänkte du ens på det?
  • detkanskefunkar

När jag läser kommentarerna här så tänker jag att; "Oj, så sorgligt att så många ser nakenhet mellan föräldrar och barn som något skamligt, onaturligt och fult!"

Ja, jag tycker verkligen att det är sorgligt! Och jag förstår inte riktigt vad det är som är så onaturligt och fel?

Själv har jag sett både min mamma och min pappa nakna. Och mina syskon med för den delen. Jag lovar att jag inte blivit det minsta traumatiserad av det. Det fanns naturligtvis inget som helt sexuellt över det hela. Det gör det givetvis aldrig i en sund och frisk relation mellan barn och förälder, vare sig man är naken eller ej.

Nu har jag själv två döttrar och både jag och min man har badat/duschat nakna med dem. Dock inte så långt upp som till 11-års åldern, eftersom de klarat sig själva tidigare än så (det är givetvis olika från barn till barn!).

Nu är vår äldsta dotter 14 år och vill helst inte visa sig naken på samma sätt som tidigare, vilket vi givetvis respekterar!
    Både jag och min man är noga med att respektera våra döttrars integritet och privata zoner. Liksom vi förväntar oss att de respekterar våra.

Men den nakna kroppen har aldrig varit skamlig eller onaturlig i vår familj.

• Utflykt i verkligheten
    detkanskefunkar skrev 2015-08-25 08:51:33 följande:

När jag läser kommentarerna här så tänker jag att; "Oj, så sorgligt att så många ser nakenhet mellan föräldrar och barn som något skamligt, onaturligt och fult!"

Ja, jag tycker verkligen att det är sorgligt! Och jag förstår inte riktigt vad det är som är så onaturligt och fel?

Själv har jag sett både min mamma och min pappa nakna. Och mina syskon med för den delen. Jag lovar att jag inte blivit det minsta traumatiserad av det. Det fanns naturligtvis inget som helt sexuellt över det hela. Det gör det givetvis aldrig i en sund och frisk relation mellan barn och förälder, vare sig man är naken eller ej.

Nu har jag själv två döttrar och både jag och min man har badat/duschat nakna med dem. Dock inte så långt upp som till 11-års åldern, eftersom de klarat sig själva tidigare än så (det är givetvis olika från barn till barn!).

Nu är vår äldsta dotter 14 år och vill helst inte visa sig naken på samma sätt som tidigare, vilket vi givetvis respekterar!
    Både jag och min man är noga med att respektera våra döttrars integritet och privata zoner. Liksom vi förväntar oss att de respekterar våra.

Men den nakna kroppen har aldrig varit skamlig eller onaturlig i vår familj.

Ett mycket sunt inlägg! Precis så som du beskriver växte jag upp, och det har alltid känts naturligt.

Att se sin familj naken är inget märkvärdigt i sig. Det är situationen som gör det. Att se min pappa kasta sig naken i snön efter ett bastubad såg enbart galet och komiskt ut. Men ingen av mina föräldrar hade aldrig fått för sig att duscha tillsammans med mig och tvätta mig. Men hade jag haft ett fysiskt eller mentalt handikapp så hade det kanske krävts.

Balans handlar det mesta om här livet.

Som jag uppfattar det verkar det som att ts fru inte har förstått att grabben är stor nu och behöver få lära sig att klara sig själv successivt.
  • detkanskefunkar
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-08-25 09:45:19 följande:
    Ett mycket sunt inlägg! Precis så som du beskriver växte jag upp, och det har alltid känts naturligt.

Att se sin familj naken är inget märkvärdigt i sig. Det är situationen som gör det. Att se min pappa kasta sig naken i snön efter ett bastubad såg enbart galet och komiskt ut. Men ingen av mina föräldrar hade aldrig fått för sig att duscha tillsammans med mig och tvätta mig. Men hade jag haft ett fysiskt eller mentalt handikapp så hade det kanske krävts.

Som jag uppfattar det verkar det som att ts fru inte har förstått att grabben är stor nu och behöver få lära sig att klara sig själv successivt.
    Du har naturligtvis rätt! Det är mycket viktigt att hitta en balans. Att respektera varandras integritet, utan att för den skull skam-eller skuldbelägga.

Det kan nog vara så att ts fru har svårt att släppa taget och inse att sonen är på väg att bryta sig loss och numera inte behöver henne på samma sätt som tidigare.
    Det är något som jag kan relatera till, eftersom jag alltid har fått jobba med mig själv och tvinga mig själv att släppa taget när det gäller mina barn (kanske inte när det gäller just duschande, men i många andra situationer).

Men just det har ju faktiskt egentligen ingenting med nakenhet att göra. Ändå tycks väldigt många här "låsa sig fast" vid just det faktum att mor och son är nakna tillsammans. O, ve och fasa! Det är plötsligt nakenheten som är det stora problemet, inte moderns eventuella separationsångest och problem med att släppa taget.
  • Brumma
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-08-25 09:45:19 följande:

Dock skriver TS I senare inlägg att han faktiskt inte vet vad hon hjälper med men tror att det är håret numera..

Är det som med min bonus tex som hade svårt att tvätta håret utan att få vatten o schampo I ansiktet så är det inte helt galet.....
  • Anonym (mammatill3)
    Anonym (Oidipus) skrev 2015-08-24 21:58:27 följande:
    Jag dushar badar ibland med mina söner men började använda baddräkt när största var ca 3år, och jag dushar inte naken inför 6-åringen ens på simhallen utan han får vänta i avtorkningsrummet (dvs inte bastun) medans jag snabbdushar, sen får han dusha med min hjälp ännu. Skulle aldrig visa mig naken 'med flit' inför en 11-årig pojke som mamma, möjligen om jag var pappa (pappan ivår familj är ännu mer pryd än mig). Min mamma har gått omkring naken (när hon skulle sova eller
    på morgonen på väg till wc och
    Liknande) när jag o min bror var barn (eller hon slutade inte med det för hon gjorde så sist jag var på besök o jag tror både jag o
    Min bror fått men pga det.
    Sa faktiskt till henne för första gången sist jag var där o hon tog illa upp men jag var bara tvungen att säga något tillsist. Minns känslan som barn att det kändes äckligt och obehagligt att se henne strutta omkring helt näck fast jag var flicka själv och jag har haft problem med synen på min egen kropp hela livet och känner äckel inför den vilket jag precis nu tänkte kan ha med detta 'mindre övergrepp' att göra (för det känns nästan som ett övergrepp om än subtilare). Ursäkta om detta svävade iväg totalt, men ville nog bara ge min syn på det hela, att jag tror barnet kan hämmas i sin egen utveckling sexuellt, synen på sig själv eller bara förbli väldigt bunden o osjälvständig (som även jag var) även om barnet inte aktivt uttrycker något ogillande eller ovilja till att duscha naken med sin mor. Kroppar och nakenhet är såklart naturligt, men barn har också sexuella känslor och om mamman vill dusha samtidigt får hon dra på sig en baddräkt enligt mig och sköta sin egen hygien när dom badat klart.
    Hur tror du att barnen kommer känna när de ska duscha efter gympan? Eller byta om när andra är med?! Du kan inte visa dig naken inför ditt barn, men på en simhall duschar många nakna, hur gör du då? Ber alla gå ut för att det kan hämma barnets utveckling sexuellt? Duschar du inför andras barn på simhallen? Fast när jag tänker efter och blandar man in sexuell utveckling, barn har sexuella känslor i en helt naturlig dusch/bad.....ja då ska man kanske inte vara naken tillsammans med sitt barn!!!
Svar på tråden Olämplig relation mor och son?