• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • nonameleft
    emjh skrev 2015-11-18 19:28:40 följande:

Puh! Nu har vi varit på första UL! 

Det var en bebis därinne (tack & lov) och allt verkade bra. Detta var ju enbart för tillväxtstudien så vi tittade inte på organ osv (mer än som allra hastigast och inte i närbild). 

Jag kommer att få gå på ytterligare fem UL, inkl. RUL. 

Det var dock lite konstigt... Jag blev ganska ordentligt framflyttad, till 27 maj. Men det kan inte stämma. Jag vet att sista mens var 15/8 och jag hade ÄL 25/8. Utifrån ÄL hade jag beräknat 16/5. 

27 maj skulle innebära att jag hade ÄL 5/9. Det stämmer inte alls, jag plussade nämligen 3/9 (på ÄL+9). 
    BM tyckte inte heller att det stämde så vi ska kolla lite närmare vid RUL. 

Härlig bild {#emotions_dlg.flower} 

Låter ju onekligen lite skumt att du blivit framflyttad så långt då det inte stämmer med mens eller ägglossning men om hon nu inte tittade jättenoga så kan ju hon också ha mätt bebis lite knasigt så att den i själva verket är längre. Det är säkert ingen fara. Glad
  • Jessica4

Här händer det grejer. Har köpt gravidjeans, så skönt! Var hos BM förra veckan och tog lite prover och pratade bara. Skulle boka tid för UL men de hade inga tider på MVC så skulle ringa upp till sjukhuset och boka där istället. Ringde i måndags och fick en tid 21/12 vilket jag tyckte va sent, är då i vecka 19+5.
    Idag ringer BM och vill att jag kommer in på nya, andra tester (natrium, kalium och nåt mer) imorgon då jag har en njure som är missbildad och jag kan även få högt blodtryck av det så det ville hon att jag skulle få kolla regelbundet. Läkaren där ville även att jag skulle få ett UL och kolla så att bebisens njurar är okej så nu har jag fått en tid 11/12 på sjukhuset också. Passar oss mycket bättre.

Man märker verkligen skillnad på BM och BM. Förra graviditeten togs mina njurar inte alls på samma allvar. Vet inte om det är bra eller dåligt.. antagligen bra! :)

• MakeitHappen
    emjh skrev 2015-11-18 19:28:40 följande:

Puh! Nu har vi varit på första UL! 

Det var en bebis därinne (tack & lov) och allt verkade bra. Detta var ju enbart för tillväxtstudien så vi tittade inte på organ osv (mer än som allra hastigast och inte i närbild). 

Jag kommer att få gå på ytterligare fem UL, inkl. RUL. 

Det var dock lite konstigt... Jag blev ganska ordentligt framflyttad, till 27 maj. Men det kan inte stämma. Jag vet att sista mens var 15/8 och jag hade ÄL 25/8. Utifrån ÄL hade jag beräknat 16/5. 

27 maj skulle innebära att jag hade ÄL 5/9. Det stämmer inte alls, jag plussade nämligen 3/9 (på ÄL+9). 
    BM tyckte inte heller att det stämde så vi ska kolla lite närmare vid RUL. 

Hej bebis :D underbart att få se :D
  • LindaPernilla
    Jessica4 skrev 2015-11-18 20:26:04 följande:

Här händer det grejer. Har köpt gravidjeans, så skönt! Var hos BM förra veckan och tog lite prover och pratade bara. Skulle boka tid för UL men de hade inga tider på MVC så skulle ringa upp till sjukhuset och boka där istället. Ringde i måndags och fick en tid 21/12 vilket jag tyckte va sent, är då i vecka 19+5.
    Idag ringer BM och vill att jag kommer in på nya, andra tester (natrium, kalium och nåt mer) imorgon då jag har en njure som är missbildad och jag kan även få högt blodtryck av det så det ville hon att jag skulle få kolla regelbundet. Läkaren där ville även att jag skulle få ett UL och kolla så att bebisens njurar är okej så nu har jag fått en tid 11/12 på sjukhuset också. Passar oss mycket bättre.

Man märker verkligen skillnad på BM och BM. Förra graviditeten togs mina njurar inte alls på samma allvar. Vet inte om det är bra eller dåligt.. antagligen bra! :)

Härligt! Har också precis köpt gravidjeans, himla skönt att kunna "känna mig fin" då leggings & mjukisbrallor är det enda som passar från o-gravida garderoben ^_^

11/12 ska vi också på RUL Kommer då vara i vecka 18+6, sedan kommer vi (för att mannen så himla gärna vill) åka & göra ett 3D ultraljud i vecka 23-24 någon gång.

Hur gör ni, kommer ni att ta reda på kön om det finns möjlighet/syns?
    Jag har lämnat över det till mannen, han får bestämma & han velar ju så fram & tillbaka, haha. 
  • HepaticaNobilis

Jag har rensat ur garderoben, 3/4 kan jag inte ha :O Beställde genast några plagg från hm^^ Jag har fått en REJÄL kula på magen och brösten är stora, ådriga och vårtgårdarna/bröstvårtorna är mycket större och mörkare. Min sambo tycker jag är vackrare än någonsin, jag håller inte riktigt med (är ju rätt sliten).. Har bara gått upp 2 kg än så länge:)

Vi fick tid för RUL 22/12 är då 19+0, det fanns ingen tidigare tid. Bm sa att man ska gå mellan 18+0 och 19+6 för säkrast resultat. Vi vill gärna veta kön, inte för att vi önskar det ena eller andra eller för att vi vill köpa så könsbestämda saker/kläder utan för att vi så nyfikna ;)

Igår var jag hos sjukgymnasten och fick en tens, mycket modernare än förra gången (2007) och så bra den hjälpte! Det upplevde jag inte förra graviditeten.

• Ananass

Har RUL den 15/12, vi kommer definitivt ta reda på kön om det är möjligt. Av den anledning att vi båda är alldeles för nyfikna för att låta bli :D

• emjh

Vi ska inte ta reda på kön, men det finns ju en viss risk att vi får reda på det ändå.

Vi har RUL 14/12 och därefter blir det UL i v22, 31, 38 samt 41 (det sista hoppas jag att jag slipper!). 

När jag inte är svullen har jag inte så mycket mage alls. Väger fortf. mindre än när jag blev gravid. 

Jag blev lite nojig igår över att bebisen var så liten, "tänk om den dött och slutat växa". Min man började skratta eftersom den sprattlade som tusan under UL. :D Tänkte inte på det... Kanske var därför hon mätte den så liten, hon sa själv att det var svårt att få bra tillfällen eftersom den inte ville samarbeta. 

• eborgander
    MakeitHappen skrev 2015-11-09 05:48:39 följande:

oj spännande att bli gravid under p-pillerätandet :P hur mäkte ni det då ?

Jag jobbar med på förskola så vet exakt vad du menar med att inte kunna slappa på jobbet :p ja min trött har minskat lite iaf :) ja går in i vecka 14 idag :)

åh mysigt..  :D

Jag har bestämt varit urusel på att följa denna tråden, kan det vara tredje-barnet-syndromet? Typiskt...

Hur går det för dig på jobbet? Jag e så rädd att något litet barn ska komma o kasta sig i knät på mig o kanske knäa mig i magen... Så nojjig :)

Har börjat få ont i fogarna i ryggen också i veckan, det ville jag verkligen inte ha nu... Fick det i v.20 förra gången, så kanske inte så konstigt, men oj vad jag ska motarbeta det. Vill verkligen inte ha nga bekymmer. Mår så bra för övrigt nu.

O nu har jag fått in en ul-tid till att fastställa exakt bf. Har ju som sagt ingen aning. Så det ska bli spännande, ska dit på måndag....! :)
  • eborgander
    emjh skrev 2015-11-19 10:34:41 följande:

Vi ska inte ta reda på kön, men det finns ju en viss risk att vi får reda på det ändå.

Vi har RUL 14/12 och därefter blir det UL i v22, 31, 38 samt 41 (det sista hoppas jag att jag slipper!). 

När jag inte är svullen har jag inte så mycket mage alls. Väger fortf. mindre än när jag blev gravid. 

Jag blev lite nojig igår över att bebisen var så liten, "tänk om den dött och slutat växa". Min man började skratta eftersom den sprattlade som tusan under UL. :D Tänkte inte på det... Kanske var därför hon mätte den så liten, hon sa själv att det var svårt att få bra tillfällen eftersom den inte ville samarbeta. 

Nu har jag ju inte följt tråden så slaviskt :) Men hur kommer det sig att du ska gå på så många UL?
  • Jessica4

Vi ska inte ta reda på kön. Gjorde inte det förra gången heller. Förra gången hade jag en sån stark känsla att vi skulle få en son och det fick vi så vill se om min känsla stämmer den här gången också.
    Men jag förstår helt dom som vill ta reda på könet, lite sug har jag själv, men känner att jag vill bli överraskad när h*n kommer :)

Svar på tråden Majbebisar 2016