• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Pyret13
    nonameleft skrev 2015-11-10 18:13:54 följande:
    Så härligt det låter.{#emotions_dlg.flower} Jag är vecka 16 (15+5) och tror inte jag har känt någonting än. Det är ändå andra barnet så tycker det borde komma snart.

Bortsett från förlamande trötthet pga av sköldkörtelhormon som fått spelet, (TSH har ökat från 1,07-13,8 på en månad)... och rund mage och svullna, ömma bröst känner jag mig faktiskt inte gravid. Ingen molvärk på ett bra tag och inget illamående heller. Längtar så till nästa UL då jag får se min lilla tjej Hjärtaigen men det är 13 dagar kvar.

Jag har märkt att KUB-testet i Sverige görs i andra veckor än här i Frankrike. Nackspalten mäts här i vecka 13 och blodprovet görs i vecka 16. Jag gjorde mitt KUB-blodprov igår. Undrar vad denna skillnad beror på. Min gyn sa att jag ju kommer få ett lite sämre resultat automatiskt pga av ålder (40 år) även om nackspalten var på 1 mm och även om mitt blodprov skulle visa ett bra resultat. Någon som kan mer om sånt där och vet hur de räknar ut riskerna?  

Jag fick även höra av min gyn att om det skulle visa sig vara väldigt hög risk så kan de nu erbjuda cellprovtagning på mig istället för moderkaksprov om man vill gå vidare och testa utan att ta några risker för bebis. Någon som vet mera om sådan cellprovtagning på mamman? Erbjuds man det i Sverige också?
    Jag gjorde KUB v.13 (12+6) och tog blodprov v. 12+2 denna gången och fick ett mycket lägre resultat än för 2,5 år sedan. De sa till mig att det som påverkade resultatet var att jag blivit lite äldre och när i graviditeten man gör UL. När jag gjorde KUB-UL denna gången blev jag framflyttad 3 dgr och förra gången blev jag flyttad bakåt ett par dagar.
  • EmPe
    nonameleft skrev 2015-11-10 12:13:54 följande:
    Så härligt det låter.{#emotions_dlg.flower} Jag är vecka 16 (15+5) och tror inte jag har känt någonting än. Det är ändå andra barnet så tycker det borde komma snart.

Bortsett från förlamande trötthet pga av sköldkörtelhormon som fått spelet, (TSH har ökat från 1,07-13,8 på en månad)... och rund mage och svullna, ömma bröst känner jag mig faktiskt inte gravid. Ingen molvärk på ett bra tag och inget illamående heller. Längtar så till nästa UL då jag får se min lilla tjej Hjärtaigen men det är 13 dagar kvar.

Jag har märkt att KUB-testet i Sverige görs i andra veckor än här i Frankrike. Nackspalten mäts här i vecka 13 och blodprovet görs i vecka 16. Jag gjorde mitt KUB-blodprov igår. Undrar vad denna skillnad beror på. Min gyn sa att jag ju kommer få ett lite sämre resultat automatiskt pga av ålder (40 år) även om nackspalten var på 1 mm och även om mitt blodprov skulle visa ett bra resultat. Någon som kan mer om sånt där och vet hur de räknar ut riskerna?  

Jag fick även höra av min gyn att om det skulle visa sig vara väldigt hög risk så kan de nu erbjuda cellprovtagning på mig istället för moderkaksprov om man vill gå vidare och testa utan att ta några risker för bebis. Någon som vet mera om sådan cellprovtagning på mamman? Erbjuds man det i Sverige också?
    Jag var väldigt nervös inför kub denna gången och jag förväntade mig lite halvkassa resultat pga åldern. Är 38 år. Till min förvåning fick jag mycket bättre siffror denna gången än med sonen för två år sedan. Enligt min bm så kan man inte räkna rakt av med att man får sämre bara för att man är äldre eftersom det är flera värden som räknas med.

Jag undrar om den cellprovtagningen du pratar om är det samma som NIPT-test? Rätt så nytt test som man utför genom ett blodprov. Om vi hade fått dåligt på kub så skulle vi gå vidare med NIPT privat. Tror bara det är i Stockholm som kvinnor över 40 erbjuds det gratis. Annars kostar det mellan 8000-10000
  • Alice i Underlandet
    Chreool skrev 2015-11-10 19:16:57 följande:
    Ja man kan ju verkligen hoppas! Är inte så brydd utseende mässigt ifall jag går upp, det har man ju liksom räknat med ???? men när det verkligen slog som en blixt från klarblå, ja då vart man ju lite chockad.. :) jätteduktigt att gå ner såpass fort! Måste vara skönt att komma in i dem gamla "gängorna" rätt fort!
    Ja, vikten försvann ganska fort, vilket var skönt..
    Tyvärr var kroppen inte riktigt lika spänstig som innan
    Vet inte vad som hände med musklerna Skrattande

Men visst det är lite ångestladdat att gå upp i vikt och framförallt som jag en gång i tiden varit kraftigt överviktig.. Värst är väl att BM ska fråga varje gång!!
  • LindaPernilla
    anas998 skrev 2015-11-10 08:45:53 följande:
    Åh så mysigt! Vilken vecka är du i?
    Jag är i v12 (11+5) och jag har gått upp ca 1,5kg och har sjuk ångest för det... Har alltid varit smal och det är jag ju fortfarande förutom en liten bula på eftermiddagarna. Men det hör ju till så jag får skärpa mig :)
    Ja, så himla mysigt! Jag är i vecka 14 (13+4). Tredje barnet :) 
  • MakeitHappen
    Acamilla skrev 2015-11-09 18:21:01 följande:
    Jag håller helt med dig, katter ska helst ha möjlighet till att gå ut. Men sen verkligen avskyr jag kattlåda med :D

Haha, tajmat! Ni verkar vara överens om allt :D katter och sovrumsplacering!
    Ja men precis och som jag berätta för dig sist så fick ju en mamma INTE byta kattlådan så bra om katten kan gå ut :D oh det klagar jag inte över :p

• Trassel14
    knasigknapp skrev 2015-11-10 18:39:13 följande:
    Grattis och välkommen hit :)
    Tackar :)

Har mått bra ett par dagar och trodde morgonillamåendet hade gått över men icke, imorse var det tillbaks igen så trist.
    Är det någon mer än jag som har gjort fostervattensprov? Väntar spänt på resultatet, men det tar ju 2-3 veckor innan vi får besked. 
  • Acamilla
    Jag är bara jag skrev 2015-11-10 15:37:23 följande:

Missfall. Utgår.

:( åh neeeej!
    Kramar om*
  • Acamilla
    Trassel14 skrev 2015-11-10 16:01:30 följande:

Hej
    Jag hoppar in här, är i vecka 15+2 om man ska tro på ultraljudet igår. Så beräknad födsel blev framflyttad till den 1 maj.
    Det är vårt första barn :)

Hej och grattis :)
  • Acamilla
    Chreool skrev 2015-11-10 19:20:30 följande:
    Ja det var verkligen jätte märkligt!! Vart SÅ himla dålig bara pangbom. Tänkte att det kanske är vanligt? Man vet ju inte när det är första.. :) men dagen efter inget och inte nu efteråt heller.. Lite växtvärk från och till, thats it. Superskumt! Har du haft "mindre" symptom nu senaste veckorna? Har hört att de är vanligt. Själv har jag verkligen haft mindre och då blir man ju sådär nojig och tänker att man kanske inbillar allt ????
    Då var det kanske bara någon bacill som bråkade med dig :) men jag vet inte för jag väntar ju också första, hehe.
    Jag har ju knappt haft några symtom överhuvudtaget :p men jag tror att jag mår lite bättre faktiskt. Har haft en liten tryckande illamående tidigare men nu nästan inget :p.
    I början var jag ordentligt nojig över att få missfall, men så slutade jag bara tro på att jag är gravid och lever ett liv som en väldigt matkräsen nykterist istället :p. Längtar till RUL, då kanske jag kan bli "gravid" på riktigt :D
Svar på tråden Majbebisar 2016