• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-02-10 15:02:29 följande:
    Förstår dock att du blir orolig. Men jag tror att barnet har tagit all den lilla näring du haft nu då du varit magsjuk, och det är kanske därför du gått ner lite extra.

En bekant till mig spydde som en gris i 2 veckor och såg ut som ett benrangel där ett tag, men bebisen mådde prima! Hade tagit ALL näring som den behövde. Därav den kraftiga viktnedgången.
    Jo, det är nog därför jag mår så jäkla dåligt. Borde vara frisk nu men känner mig eländig. Tror att det är nåt gravillamående som är tillbaka :( Ska försöka masa mig till jobbet imorgon. Lovade barnet att jag skulle lämna honom på förskolan.
  • Gweny
    Sälma Riit skrev 2016-02-10 11:05:02 följande:

Gah! Börjar noja mig för viktnedgång. Är överviktig från början och därför inte gått upp så mycket. Hade gått ner två kilo hos bm sist och hon sa att det inte var någon fara. På semestern gick jag upp lite, men har nu efter magsjuka gått ner fem kilo! Borde jag bli superorolig? (Det har nu gått så långt att mina vänner påpekar att jag har gått ner i vikt, fastän magen pekar rakt ut.)

Ingen fara. Barnet ser till att få i sig sin näring.

Jag är också överviktig ochhar inte gått upp något i vikt. Men den har ju växt ändå.
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-02-10 17:17:30 följande:

Jag är också överviktig ochhar inte gått upp något i vikt. Men den har ju växt ändå.
    Jo, de säger ju det :) Men det är väl därför jag mår så dåligt kan jag tro. Har fått i mig normalt med mat idag så det får bli jobbet imorgon!
  • Gweny
    Sälma Riit skrev 2016-02-10 19:46:50 följande:

Jo, de säger ju det :) Men det är väl därför jag mår så dåligt kan jag tro. Har fått i mig normalt med mat idag så det får bli jobbet imorgon!

Hoppas det går bra att jobba! I början av grav var jag vrålhungrig. Nu har jag inte känt hunger på flera veckor och blir fort mätt. Kanske för kroppen har resurser att ta av.
  • CarMa
    Gweny skrev 2016-02-10 17:17:30 följande:

När ni skriver överviktiga, vilken vikt menar ni då?
  • Sälma Riit
    CarMa skrev 2016-02-11 08:24:11 följande:
    När ni skriver överviktiga, vilken vikt menar ni då?
    170 95 kg. Enligt BMI kraftigt övervikt, men om jag får säga det själv så är jag väl rätt så proportionerlig och jag tror att de flesta uppfattar mig mer som "stor". Min målvikt är numer 85, men under 90 är ok :) Just nu väger jag 92-94 kg, v 26.
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-02-11 08:14:50 följande:
    Hoppas det går bra att jobba! I början av grav var jag vrålhungrig. Nu har jag inte känt hunger på flera veckor och blir fort mätt. Kanske för kroppen har resurser att ta av.
    Så var det för mig förra gången, men nu kan jag äta mer. Det tog tid att repa sig från kräken eftersom en liten parasit tog all näring den kunde och jag bara åt rostbröd och couscous :) Igår åt jag normalt så det här ska nog gå bra!
  • Gweny

CarMa>> kraftigt överviktig. (tyvärr) varit normalviktig förr, men gick plötsligt upp massa i vikt. Visade sig vara sköldkörteln som spökade. Hoppas kunna gå ner lite efter grav.

Sälma>> ah oki, inget konstigt då för mig. Ja kommer säkert gå bra nu.

• Lutetzia

Jag är också överviktig (BMI 28) och har pendlat lite i vikt. Just nu ligger jag på 1,5 kg+ sedan inskrivningen, är i vecka 21. Är rädd för att gå upp massor i vikt och väger mig varje vecka. Försöker också tänka på vad jag äter mer än tidigare, vill ju att bebisen ska få i sig så nyttig kost som möjligt. Läste att flera andra har sköldkörtelproblem? Själv har jag hypo och fått Levaxindosen höjd, pga av att mitt TSH stigit.

• Gweny
    Lutetzia skrev 2016-02-11 10:33:33 följande:

Jag är också överviktig (BMI 28) och har pendlat lite i vikt. Just nu ligger jag på 1,5 kg+ sedan inskrivningen, är i vecka 21. Är rädd för att gå upp massor i vikt och väger mig varje vecka. Försöker också tänka på vad jag äter mer än tidigare, vill ju att bebisen ska få i sig så nyttig kost som möjligt. Läste att flera andra har sköldkörtelproblem? Själv har jag hypo och fått Levaxindosen höjd, pga av att mitt TSH stigit.

Jo mitt levaxin höjde dem upp med en gång när jag ringde. Tar 125 nu.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15