• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2016-02-08 16:11:43 följande:

Vi har fastnat lite hör hemma. Vi VILL börja handla och köpa grejer åt lillen, men det är som en spärr som säger ifrån.

Sen vet vi liksom inte var vi ska börja!? Vagnen måste beställas snart vet vi. Men sen då, var börjar man?

Hur mycket kläder behöver man i början?

VAD behöver vi? (Helkroppsbodys? Kortärmat? Osv) vi är beräknade till 6/6.

Vilka storlekar är bra att ha? Vi väntar en pojke.

:)

Vi har redan köpt massor! Släpp spärren! Det är ju skitkul att handla. 

Det vi köpt hittills är:
    (Kläder i storlek 56)
    Typ sju par byxor och lika många bodys, någon långärmad tjockare tröja, två tunna mössor, strumpor, tre-fyra pyjamas och lite sånt, kommer nog inte köpa så mycket mer i den storleken. Sedan har vi också köpt lite grejer i storlek 62.

Amningskudde. 
    Badbalja
    Tvättlappar i frotté
    Lite leksaker.
    Två filtar
    Några nallar
    Ett babygym 
    Och lite saker till barnrummet som vi håller på att renovera och inreda. 

Och så har vi  beställt en barnvagn och babyskydd  som vi nog hämtar ut ca en månad innan BF :)

Vi ska  också köpa, spjälsäng, hygiengrejer, babysitter, bärsele mm..

Det finns ju jättemycket bra listor på internet på saker man behöver och inte behöver, googla på lite sånt :) 

• frucgsvensson
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-02-08 19:12:27 följande:

:)

Vi har redan köpt massor! Släpp spärren! Det är ju skitkul att handla. 

Det vi köpt hittills är:

(Kläder i storlek 56)

Typ sju par byxor och lika många bodys, någon långärmad tjockare tröja, två tunna mössor, strumpor, tre-fyra pyjamas och lite sånt, kommer nog inte köpa så mycket mer i den storleken. Sedan har vi också köpt lite grejer i storlek 62.

Amningskudde. 

Badbalja

Tvättlappar i frotté

Lite leksaker.

Två filtar

Några nallar

Ett babygym 

Och lite saker till barnrummet som vi håller på att renovera och inreda. 

Och så har vi  beställt en barnvagn och babyskydd  som vi nog hämtar ut ca en månad innan BF :)

Vi ska  också köpa, spjälsäng, hygiengrejer, babysitter, bärsele mm..

Det finns ju jättemycket bra listor på internet på saker man behöver och inte behöver, googla på lite sånt :) 

Ja, jag har hittat en lista nu som jag tycker verkar bra. Men det är fortfarande det här med vilka sorts kläder det behövs, får köpa lite av varje helt enkelt :) det är ju svårt att veta vad det blir för väder i juni.

Ja, måste nog släppa spärren annars blir det en dyr summa i slutändan :)
  • Hoppsan2016

Vi har varit klara med namn redan innan vi ens visste att det var en tjej vi väntade på :)

Gweny skrev 2016-02-08 16:26:21 följande:

Hur har ni det med namn? Klart eller svårt komma överens?

Vi har det svårt...speciellt med killlnamn!

• Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-02-08 19:40:26 följande:
    Ja, jag har hittat en lista nu som jag tycker verkar bra. Men det är fortfarande det här med vilka sorts kläder det behövs, får köpa lite av varje helt enkelt :) det är ju svårt att veta vad det blir för väder i juni.

Ja, måste nog släppa spärren annars blir det en dyr summa i slutändan :)
    Ett tips är att vara köpa en lite tjockare tröja i liten storlek. Vi hade många till sonen som föddes i ett varmt september och fick kämpa för att använda alla. Tänk på att det går att ha täcke eller filt i vagnen så de måste inte vara påpälsade om vädret är dåligt!

Det är lite dumt att köpa kläder redan nu har jag märkt eftersom affärerna mest har vinterkläder, långärmade body osv. Men vi köpte några små T-shirtar på Kanarieöarna :)
  • Lutetzia

Vi har också börjat handla kläder. Det är så roligt! Det blev några bodies och byxor i stl 50 och 56. Har köpt både kortärmat och långärmat, man vet ju aldrig vad det är för väder i juni/juli. Förra året var det ju jättekallt men det kan ju lika gärna vara 30 grader. Har tänkt så att vi skaffar lite basgrejer som man sen kan komplettera om man behöver. Räknar också med att man kommer att få en del kläder. ;)

Vad tänker ni ha för sängkläder till bebisen? Vi har köpt en sovpåse, tänker att det kan vara bra på sommaren. 

• frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-02-08 21:05:01 följande:

Ett tips är att vara köpa en lite tjockare tröja i liten storlek. Vi hade många till sonen som föddes i ett varmt september och fick kämpa för att använda alla. Tänk på att det går att ha täcke eller filt i vagnen så de måste inte vara påpälsade om vädret är dåligt!

Det är lite dumt att köpa kläder redan nu har jag märkt eftersom affärerna mest har vinterkläder, långärmade body osv. Men vi köpte några små T-shirtar på Kanarieöarna :)

Ja, jag tror att det är lite därför som vi inte köpt någonting ännu. Men de bodys som finns i neutrala färger (bas) borde ju vara tillräckligt tunna tänker jag?

Sen har jag fått för mig att jag bara vill använda omlottbodys i början. Är ju så små och bräckliga känns det som i början. Och så när man är ovan..
    Lutetzia skrev 2016-02-08 21:07:20 följande:

Vi har också börjat handla kläder. Det är så roligt! Det blev några bodies och byxor i stl 50 och 56. Har köpt både kortärmat och långärmat, man vet ju aldrig vad det är för väder i juni/juli. Förra året var det ju jättekallt men det kan ju lika gärna vara 30 grader. Har tänkt så att vi skaffar lite basgrejer som man sen kan komplettera om man behöver. Räknar också med att man kommer att få en del kläder. ;)

Vad tänker ni ha för sängkläder till bebisen? Vi har köpt en sovpåse, tänker att det kan vara bra på sommaren. 

Jag tyckte jag såg fina sängkläder på ikea. Men jag funderar dock på om man verkligen behöver täcke där i juni? Tänker att det kanske räcker att man klär i pyjamas och sen en tunn mysig filt? Eller även va utan pyjamas och bara filt om det blir varmt?
  • Junilängtan

Jag har köpt några set med påslakan och örngott och ett lakan än så länge. Fått lite sängkläder från när jag var liten också :)

Det jobbigaste är väl att det behövs olika täcken till spjälsäng och vagn, men borde kanske räcka med en filt i vagnen och sängen mitt i sommaren :)

• Sälma Riit
    Junilängtan skrev 2016-02-09 10:36:08 följande:

Jag har köpt några set med påslakan och örngott och ett lakan än så länge. Fått lite sängkläder från när jag var liten också :)

Det jobbigaste är väl att det behövs olika täcken till spjälsäng och vagn, men borde kanske räcka med en filt i vagnen och sängen mitt i sommaren :)

Riktigt små barn ska inte ha täcken i sängen ens på vintern så det funkar med filt! Ikea har ju billiga och gosiga filtar.

Ang eko-näste så syr min mamma vårt. Du borde kunna hitta någon lokal sömmerska som syr! Det är tydligen inte alltför svårt.
  • Frutopia

Har inte sytt sedan högstadiet, men lyckades knåpa ihop ett Babynest. Det finns bra beskrivningar på nätet, antingen om du att du syr eller ber någon med kunskaper

• Gweny

Jag har haft pyjamas på och sen en virkad filt(små hål i) från jysk tror jag. Så är det lätt och andningshål ifall dem får över huvudet i spjälsängen och även i vagn på sommaren.

Hårdlift i barnvagn gör det mer luftigt på sommaren med. Blir lätt varmt i barnvagnar.

Ett tips, känn i nacken på bebisen och se om h*n har lagom temperatur.

Hoppsan2016>> åh avis jag blir! Hade ni lätt komma överens med namnet?

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15