• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • hatten

Ser ni är några till som har hypothyreos. Vad har ni haft för tsh och t4 då ni gjort IVF? Och vad har ni nu och hur ofta ska ni ta blodprov under graviditet?

På IVF kliniken var de väldigt noga med alla värden men nu tycker jag de inte verkar tycka det är så viktigt.

Jag hade riktigt bra värden i början av graviditeten men nu då jag tog nytt prov i v 20 hade det blivit sämre.. inget som läkaren verkade bry sig om dock, och efter att jag läst på nätet så var det strax under vad det ska vara under senare delen av graviditeten, så kanske jag helt enkelt får lita på att det är ok. Hon tycker inte Heller jag behöver testa på nytt senare.. Jag hade nu tsh 2,90 och t4 9,?...

• frucgsvensson

Idag var jag till sjukgymnast med mina problem i fogarna. Det visade sig att det var foglossning i fogarna fram, men bak som jag trott också varit fogarna verkar vara ett ryggskott! Låter mer rimligt också. Det small till i ryggen en kväll på jobbet (vårdjobb) och har haft ont sedan dess (1 vecka ca).

Så, foglossningsbälte fick jag men ryggskottet gick inte att göra något åt nu då jag är gravid. Hade jag inte varit gravid så hade jag fått knäcka ryggen.

Får se hur det går att jobba imorgon!

• Lutetzia
    hatten skrev 2016-02-11 11:06:02 följande:

Ser ni är några till som har hypothyreos. Vad har ni haft för tsh och t4 då ni gjort IVF? Och vad har ni nu och hur ofta ska ni ta blodprov under graviditet?

Hade TSH 2,39 vid IVF, sedan 1,38 vid inskrivning och 1,93 vid återkontroll i v 19. T4 har inte kollats.

Fick höjt Levaxin från 75->100 mikrogram efter senaste kontrollen. Jag kommer att få lämna fler blodprov under hela graviditeten, ungefär 1 gång i månaden.
  • hatten
    Lutetzia skrev 2016-02-11 22:46:54 följande:

Hade TSH 2,39 vid IVF, sedan 1,38 vid inskrivning och 1,93 vid återkontroll i v 19. T4 har inte kollats.

Fick höjt Levaxin från 75->100 mikrogram efter senaste kontrollen. Jag kommer att få lämna fler blodprov under hela graviditeten, ungefär 1 gång i månaden.

Konstigt att det är så olika på olika ställen..
  • Gweny
    hatten skrev 2016-02-11 11:06:02 följande:

På IVF kliniken var de väldigt noga med alla värden men nu tycker jag de inte verkar tycka det är så viktigt.

Jag hade riktigt bra värden i början av graviditeten men nu då jag tog nytt prov i v 20 hade det blivit sämre.. inget som läkaren verkade bry sig om dock, och efter att jag läst på nätet så var det strax under vad det ska vara under senare delen av graviditeten, så kanske jag helt enkelt får lita på att det är ok. Hon tycker inte Heller jag behöver testa på nytt senare.. Jag hade nu tsh 2,90 och t4 9,?...

Jag får lämna prov varje månad nu. Sett bra ut.
  • Sälma Riit

Jag har börjat träna! Utnyttjade mina två gratis pt-timmar på gymet och ska nu köpa några till. Vad gör man inte för att må lite bättre? Det känns bra att komma igång med något och efter att ha gjort ca 30 knäböj och 30 rodd-drag var jag så trött att jag nästan inte orkade med arbetsdagen, haha. Jag gjorde inget sånt här förra gången, men tänkte att det kan hjälpa mig att komma igång efteråt. Någon mer som tränar?

Och tjejer, glöm för allt i världen inte att göra snippgympa! Varje dag!

• Junilängtan

Haha alltså... Det är nog dags för mig att skaffa amningsinlägg snart! Imorse märkte jag att det läckt så mycket att det gick en intorkad rännil från det ena bröstet till det andra. Ber om ursäkt om någon är kräsmagad och blir äcklad ;)

• Gweny
    Junilängtan skrev 2016-02-14 08:42:16 följande:

Haha alltså... Det är nog dags för mig att skaffa amningsinlägg snart! Imorse märkte jag att det läckt så mycket att det gick en intorkad rännil från det ena bröstet till det andra. Ber om ursäkt om någon är kräsmagad och blir äcklad ;)

ingen fara...jobbar inom vården, så är inte känslig.
    herregud, sen när väl mjölken kommit igång rejält, då är man verkligen som en läckande mjölkko.
  • frucgsvensson

Åh. Det är SÅÅÅ stressigt på mitt jobb nu (undersköterska). Vi har så mycket ordinarie personal som är sjukskrivna och har semester och det tas in vikarier som kanske inte varit hos oss så mkt. Är helt slut efter att ha jobbat fre-mån. Idag var värst. Haft så ont i magen (nedre delen) och varit uppsvälld hela dagen. Brukar känna lillen så fort jag lägger mig ner men har inte känt av honom alls ännu. Har läst att de kan bero på stress. Men man blir ju så orolig. Och jag som har gått ner till 75% för att få mindre timmar per dag osv.

• Gweny
    frucgsvensson skrev 2016-02-15 18:07:10 följande:

Åh. Det är SÅÅÅ stressigt på mitt jobb nu (undersköterska). Vi har så mycket ordinarie personal som är sjukskrivna och har semester och det tas in vikarier som kanske inte varit hos oss så mkt. Är helt slut efter att ha jobbat fre-mån. Idag var värst. Haft så ont i magen (nedre delen) och varit uppsvälld hela dagen. Brukar känna lillen så fort jag lägger mig ner men har inte känt av honom alls ännu. Har läst att de kan bero på stress. Men man blir ju så orolig. Och jag som har gått ner till 75% för att få mindre timmar per dag osv.

Uch så jobbigt! Är själv usk(inom rehab) så vi har mycket tungt & stress. Har med mycket vikarier...

Har du skickat in för grav.peng? Jag gör det nu i veckan...
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15