Junilängtan skrev 2016-02-06 05:44:22 följande:
Feminister har inte ensamrätt på frågor kring lika lön för lika arbete och att våld (överlag) inte är rätt...
En genuin fråga kring detta med våld mot kvinnor. Män och kvinnor ska enligt många feminister ses som lika i allt, bara som en gemensam varelse - typ hens. Varför görs det särskillnad på att våldet av män mot kvinnor är värre än vice versa? Jaja.. Patriarkat och maktstrukturer, jada jada. Men är det inte att bita sig själv i stortån och angripa problemet från fel håll?
Kan iofs hålla med om att mäns våld mot kvinnor ÄR värre - men jag antar att det inte är utifrån samma infallsvinkel som din - då män i regel har en annan styrka än gemene kvinna.
Men nu får du inte klumpa ihop vissa feminister med alla feminister, det ger en enormt skev bild av verkligheten. Jag vill att alla människor, vuxna som barn, ska få vara dem de är. Jag vill inte säga att vissa egenskaper är kvinnliga och vissa manliga för att majoriteten kvinnor och män har dem. Är det att göra alla till en könsneutral massa? Förmodligen kommer fler kvinnor än män fortfarande ha rosa och kjol men min son kan väl få gå i rosa när han nu vill det? Män som gillar att sticka kan väl få göra det i fred utan att bli stämplade som gay?
Våld är illa oavsett från vilket håll det kommer och det manliga våldet är oftast värre för att de är starkare, men deras våld har också en historia. Det har varit tillåtet för män att slå och våldta sin kvinnor och den strukturen finns i viss mån kvar hos vissa. Därför är det ett strukturellt problem och inte bara ett individuellt.
Och ang medborgarlön får vi nog enas om att vi är oense.