• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-23 10:31:51 följande:

Två (kalender)månader kvar idag! Snart tar jag sikte på 50 dagar och nedräkning. Mår fortfarande skit så nu vill jag verkligen att detta ska vara över. Hallucinerar om vin, godis och hallon (vin tycker jag faktiskt är gott även nu, men sticker såklart inte och det andra mår jag av någon anledning dåligt av). Jag ska köpa en flaska amarone redan nu så jag har målbilden klar, haha!

Haha själv har jag en god öl på lagring ;) Jisses vad jag ska äta saker när bebis ploppat ut, har suktat efter brieost och gravad lax bland annat under cirka 30 veckors tid haha!
  • Sälma Riit
    Junilängtan skrev 2016-03-23 15:02:17 följande:
    Haha själv har jag en god öl på lagring ;) Jisses vad jag ska äta saker när bebis ploppat ut, har suktat efter brieost och gravad lax bland annat under cirka 30 veckors tid haha!
    Brie i plastförpackningar i affären är ju så gott som ofarligt så det äter jag! Men lite opastöriserad ost ska jag nog frossa i ändå ;)
  • frucgsvensson

Barnmorskan idag. Lågt tryck och lågt järnvärde enligt sista mätningen. Järnvärde hade jag 135 sist och nu 117, blodtryck 100/55. Lågt för att vara mig. Vet inte vad jag hade sist.

Ingen åtgärd än mer än att jag ska äta ned livsmedel som innehåller järn.

Gått upp 8 kg sen start. Var normalt sa hon. Sockret var också normalt.

Hjärtljuden 122 och SF-mått 28 nu i vecka 30.

• Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-23 15:09:31 följande:

Brie i plastförpackningar i affären är ju så gott som ofarligt så det äter jag! Men lite opastöriserad ost ska jag nog frossa i ändå ;)

Åh, är det? Hmm... Jag undviker nog det ändå, mer för min psykiska hälsa, blir så lätt nojig ;)

Nu när alla börjar närma sig nedsläpp, något sånäär i alla fall, skulle det inte vara kul med någon form av lista med datum då vi är beräknade och eventuellt vart vi ska föda? :)
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-03-23 16:11:18 följande:

Barnmorskan idag. Lågt tryck och lågt järnvärde enligt sista mätningen. Järnvärde hade jag 135 sist och nu 117, blodtryck 100/55. Lågt för att vara mig. Vet inte vad jag hade sist.

Ingen åtgärd än mer än att jag ska äta ned livsmedel som innehåller järn.

Gått upp 8 kg sen start. Var normalt sa hon. Sockret var också normalt.

Hjärtljuden 122 och SF-mått 28 nu i vecka 30.

Oj vilket lågt blodtryck? Eller är det jag som har högt (140/70)? :P

Min bm vill att jag ska ta järntabletter, hade 111 idag, känns sådär... :(
  • frucgsvensson
    Junilängtan skrev 2016-03-23 16:16:21 följande:

Oj vilket lågt blodtryck? Eller är det jag som har högt (140/70)? :P

Min bm vill att jag ska ta järntabletter, hade 111 idag, känns sådär... :(

Jo, det var ju lågt. Hon tog det två gånger också pga "chocken" att det var så lågt. Men ingen åtgärd åt det.

Jag hoppas slippa järntabletter. Jag fick rådet att försöka boosta med mat i början nu. Allt har ju varit perfekt fram till nu. Har ju känt mig matt och orkeslös länge nu, så skönt ändå med svar på det.
  • Sälma Riit
    Junilängtan skrev 2016-03-23 16:13:44 följande:
    Åh, är det? Hmm... Jag undviker nog det ändå, mer för min psykiska hälsa, blir så lätt nojig ;)

Nu när alla börjar närma sig nedsläpp, något sånäär i alla fall, skulle det inte vara kul med någon form av lista med datum då vi är beräknade och eventuellt vart vi ska föda? :)
    Ja, vi väljer ju själva vilka råd vi följer och vilka vi hoppar. Jag kan ibland avstå från saker som är ok, men inte känns rätt. Rå lax är ju ok, men jag äter aldrig det på buffé. Är annars inte så nojig av mig utan äter mina köttbitar lagom ogenomstekta :) Men jag har så mycket mat jag inte kan äta pga äckel i munnen och det längtar jag så jäkla mycket bort ifrån!!!
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-03-23 21:44:12 följande:

Ja, vi väljer ju själva vilka råd vi följer och vilka vi hoppar. Jag kan ibland avstå från saker som är ok, men inte känns rätt. Rå lax är ju ok, men jag äter aldrig det på buffé. Är annars inte så nojig av mig utan äter mina köttbitar lagom ogenomstekta :) Men jag har så mycket mat jag inte kan äta pga äckel i munnen och det längtar jag så jäkla mycket bort ifrån!!!

Jag har turen att inte gilla varken brie eller lax, gravid som ogravid. Därimot känner jag igen det här med "äckel i munnen" av viss mat. Däribland vanlig köttfärs! Spelar ingen roll vad vi lagat med den. Hoppas att det försvinner då det här är över.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-03-24 11:34:18 följande:
    Jag har turen att inte gilla varken brie eller lax, gravid som ogravid. Därimot känner jag igen det här med "äckel i munnen" av viss mat. Däribland vanlig köttfärs! Spelar ingen roll vad vi lagat med den. Hoppas att det försvinner då det här är över.
    Jobbigt! För mig är det frukt och det är ju inte helt kul det heller. Ska ta med mig hallon till BB!
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-03-24 22:54:27 följande:

Jobbigt! För mig är det frukt och det är ju inte helt kul det heller. Ska ta med mig hallon till BB!

Å jag som älskar frukt och grönt nu. Helt galen i apelsiner och iskalla hårda körsbärstomater. Mmm! Tänk vad olika det kan vara :)
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15