• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Hey.orange

Fick precis reda på att min bonusdotter har fått halsfluss och hon är hos oss tills imorgon.... Vad göra? Käka ingefära?

• frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-05-17 12:45:49 följande:

Ja! Och jag får igångsättning idag! Blev så överväldigad att jag började gråta och läkaren kom förskräckt ut igen och frågade om det var tårar av lättnad och jag nickade ivrigt. Nu väntar jag på rum och skickade hem maken för att hämta grejer.

Åh så härligt!!! Stort lycka till. Hoppas att det inte blir allt för utdraget!
  • odie
    frucgsvensson skrev 2016-05-17 11:33:32 följande:

Vad många som var förstföderskor!! :) vad kul! Samma tankar och förväntningar kan jag tro vi har. Jag är nästan lite gruvsam nu. Vill inte att det ska ta slut, känner mig inte helt redo osv. Mycket sånna tankar. Tror att det handlar mest om hur allt kommer att bli sedan. Vi har varit själva (förutom två hundar) i 10 år och nu ska vi dela oss med en liten. Få in nya rutiner och så. Det skrämmer mig lite hur relationen kommer bli bl.a. Men säkert inget ovanligt såhär dags!

Känner precis som dig, 15 år sedan jag och maken träffades, hur ska vi lyckas hålla ihop och ha en liten bebis också? Vi har aldrig ens haft en hund, bara tagit hand om varandra! Vet att allt kommer att gå bra, men ibland kommer den lilla oron som undrar vad vi givit oss in på? ;)
  • odie
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-17 11:35:38 följande:

Åhhh min dotter föddes i v 33+4....önskar dock att hon väntade i några veckor till i magen hehe

Förstår det, men mår hon bra och så? Måste vara så mysigt att ha henne ute ändå! <3
    Vår lilla tös ger inga tecken på att vilja komma ut idag ;) och för oss får hon stanna till minst 37+0 i alla fall men sånt går ju inte att bestämma över, vill barnet ut så vill det! 
  • Sälma Riit

Tack för glada tillrop. Nu ligger jag bara och slöar och lyssnar på Winnerbäck och gamla hits med De lyckliga kompisarna! Jag är snart 40 för er som undrar över dålig musiksmak ;) Hoppas nåt händer snart...

• frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-05-17 13:19:26 följande:

Så där kände jag också vid första graviditeten. Jag kände att det var så praktiskt att vara gravid, man hade alltid bebisen med sig och behövde inte tänka på att packa skötväska och sånt, haha! Jag gillade att vara gravid (hade inga stora krämpor). Jag förstod inte alls alla som klagade och ville föda. Jag födde då 6 dagar efter BF men hade inte haft så mycket emot att vara gravid längre.

Den här gången längtade jag till att föda och tyckte väntan var svår, men det beror på att jag var så orolig för bebis i magen i och med att den andra tvillingen hade dött. Nu känns det bättre, jag kan titta på henne när som helst och se vad hon gör och att hon andas och lever.

Skönt att höra att man inte är ensam om dom tankarna, hehe :)

Jag har faktiskt klarat mig väldigt bra undan jag med måste jag säga, iallafall då man hör hur vissa andra här har haft det. Men jag tycker verkligen att det är tungt nu. Kommer knappt upp ur varken soffa eller säng och det är där jag spenderar mest tid nu. Är såååå trött.

Jag vill ju såklart träffa lillprinsen och se hur han ser ut och allt sånt! Kommer bli så mysigt!
  • ettplusettlikamednoll
    Ja! Och jag får igångsättning idag! Blev så överväldigad att jag började gråta och läkaren kom förskräckt ut igen och frågade om det var tårar av lättnad och jag nickade ivrigt. Nu väntar jag på rum och skickade hem maken för att hämta grejer.
    Oj vad häftigt! Stort lycka till! 
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2016-05-17 12:21:33 följande:
    Jag hoppas att det är normalt. Även fast vi fick göra IVFen så gick verkligen allting som smort hela vägen med behandling och allting! Inga problem med dosering av medicin, kroppen reagerade perfekt och vi fick jättebra resultat (har bl.a. 3 blastisar i frysen just nu) och vi lyckades på första försöket. Jag är tyvärr en person som tänker negativt om sånna hör saker, att för MIG kommer allt gå skit, men när det gick SÅ bra nu så tror jag att hjärnan inte hann med riktigt, därimot är hjärtat och magen redo och har varit redo LÄNGE.

Kommer ni inte att försöka få syskon så småningom sedan eller är det några käppar i hjulet där?

:)
    Oroar sig din partner för samma saker?

Mina negativa tankar har istället styrts åt riktningen till bebisen i magen. Är konstant orolig för att den inte ska må bra. Orolig över rörelser eller snarare bristen av dom osv. Ens psyke väljer säkert något att lägga sin oro på och hakar sedan upp sig på det..

Vi har bara en i frysen och kommer att använda den så snart det är läge, men chansen att den skulle leda till ett barn är ju så låg att det knappt är något att ens våga räkna med. Sannolikheten på födsel från en fryst är väl typ 15%?

Och blir det inget med den så kommer vi (som det känns just nu) vara mer än nöjda med att vi ens lyckades få det barnet som är i magen nu. Att ens få ett barn är mer än jag någonsin trodde skulle hända.

• Hoppsan2016
    Åhhh vad roligt!!!
  • Hoppsan2016
    odie skrev 2016-05-17 13:53:15 följande:
    Förstår det, men mår hon bra och så? Måste vara så mysigt att ha henne ute ändå! <3
    Vår lilla tös ger inga tecken på att vilja komma ut idag ;) och för oss får hon stanna till minst 37+0 i alla fall men sånt går ju inte att bestämma över, vill barnet ut så vill det! 
    Hon mår jättebra som tur är. Vi har varit henna i 1 vecka nu och allt går bra. Känns jättekonstigt att ha henne, det var ju typ igår man plussade och nu är hon här haha.
    Nää precis, det är ju barnet som bestämmer, alla inom vården blir bara så förvånade eftersom jag har gått över med alla 3 barn innan haha. 
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15