Jasmin Karlsson skrev 2016-05-18 19:18:40 följande:
Man måste ta allt med en nypa salt när man läser på facebook. Tex det med infektion. En infektion är orsakad av bakterier eller virus, hur skulle läkemedlet kunna orsaka infektion?
Cytotec är inte registrerat att användas som abortmedel eller för igångsättning. Men man använder ofta läkemedel "off label", dvs till ett ändamål som visat sig fungera genom att man testat sig fram. Sen kan det finnas vetenskapliga studier där man forskat på biverkningar osv men det kan vara att läkemedelsföretaget inte vill söka om att lägga till igångsättning som indikation för att använda läkemedlet (kan vara pga kostnader eller att de vet att det används ändå). Cytotec är ju extremt mycket använt och vården skule inte använda det om de inte var säkra på att det är säkert.
Fast det här är en mammagrupp där de skriver hur de blivit behandlad osv, det är alltså inte någon som skriver fakta.
Jag citerar vad tjejen som började att skriva om det läkemedlet:
"Har alltid sagt att jag är rädd för den där cytotecen dom använder vid igångsättning. Min pojke kom den 11 maj efter 16 doser cytotec (delat på två dagar) och han föddes med en infektion i kroppen och vi fick ligga inne i en vecka på prematur pgr av de och innan vi fick åka hem idag så frågade jag doktorn va de var för infektion han hade och han svara att det finns inget riktigt svar på det men att det troligtvis kan vara mängden cytotec han fick i sig!! Vet att det gått jättebra för många som blivit igångsatt med det men jag skulle rekommendera att tacka nej om ni blir erbjuden den metoden! Finns mycket bättre igångsättningsmetoder"