• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Gweny
    Sälma Riit skrev 2016-05-18 21:15:25 följande:

Blodtrycket så vi måste stanna till fredag. Jagar opererad för att moderkakan inte behagade komma ut så jag har lite ont och fortfarande kateter.

Ah oki. Hoppas du känner dig piggare snart. Bra ändå dem har koll på dig/er.

Jag hade kateter efter min 1a, blåsan var bedövad några dgr pga edan. (men var klart värt ta edan ändå)
  • Hoppsan2016
    Gweny skrev 2016-05-18 21:04:24 följande:
    Det var en blandad skara! Då säger dem ändå att bara 10% startar med vattenavgång.
    Eller hur haha. Är det så om vattenavgång, visste inte det.

Jag har nu testat allt känns det som haha
  • Hoppsan2016
    Sälma Riit skrev 2016-05-18 21:15:25 följande:
    Blodtrycket så vi måste stanna till fredag. Jagar opererad för att moderkakan inte behagade komma ut så jag har lite ont och fortfarande kateter.
    Oj, låter otrevligt. Hoppas att du mår bra nu. Vet inte hur de opererar moderkakan, men ta alla medicin du blir erbjuden. Inte värt att ha ont och spela tuff, som läkaren sa till mig efter snittet. Jag är kanske lite knäpp men jag var rätt nöjd med kateter efter snittet....behövde inte röra på mig när jag ville på toa haha
  • Lutetzia
    Sälma Riit skrev 2016-05-18 14:18:57 följande:

Imorse 8:48 föddes vår lilla flicka och hon ska - såklart - heta Selma :) Jag skriver mer när jag har hämtat mig för det blev lite dramatiskt för min del på slutet. Selma mår dock fint!

Grattis! Så vackert namn, det är ett av våra favoriter om mini i magen visar sig vara en tjej. 
  • frucgsvensson
    Sookie85 skrev 2016-05-18 18:04:15 följande:

Cytotec är egentligen till för magsår. Jag fick dessa tabletter vid mitt MA i våras och det gjorde så att kroppen stötte ut fostret. Det blev som värkar och gjorde vääääääldigt ont!

I Danmark är detta läkemedel förbjudet vid aborter och igångsättningar då det inte är till för detta.,

Jag trodde inte det användes i Sverige vid igångsättning, får man inte dropp då?

Jag skulle INTE ta detta läkemedel då jag har en levande bebis i magen iaf, ska kolla upp detta med min bm, så tack för att du nämnde det :)

Tydligen så används det på vårat sjukhus iallafall fortfarande. Var flera stycken som hade fått det nyligen vid igångsättningar. En bekant hade fått 4-5 doser och bebisens hjärtslag rusade upp till 200 jättesnabbt så de fick avbryta på en gång. Verkar ju himla märkligt att de har det där läkemedlet! Jag har noll koll på igångsättningsmetoder, men nu vet jag iallafall vad jag ska säga NEJ till om det råkar bli igångsättning för vår del.
  • frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-05-18 19:18:40 följande:

Man måste ta allt med en nypa salt när man läser på facebook. Tex det med infektion. En infektion är orsakad av bakterier eller virus, hur skulle läkemedlet kunna orsaka infektion?

Cytotec är inte registrerat att användas som abortmedel eller för igångsättning. Men man använder ofta läkemedel "off label", dvs till ett ändamål som visat sig fungera genom att man testat sig fram. Sen kan det finnas vetenskapliga studier där man forskat på biverkningar osv men det kan vara att läkemedelsföretaget inte vill söka om att lägga till igångsättning som indikation för att använda läkemedlet (kan vara pga kostnader eller att de vet att det används ändå). Cytotec är ju extremt mycket använt och vården skule inte använda det om de inte var säkra på att det är säkert.

Fast det här är en mammagrupp där de skriver hur de blivit behandlad osv, det är alltså inte någon som skriver fakta.

Jag citerar vad tjejen som började att skriva om det läkemedlet:

"Har alltid sagt att jag är rädd för den där cytotecen dom använder vid igångsättning. Min pojke kom den 11 maj efter 16 doser cytotec (delat på två dagar) och han föddes med en infektion i kroppen och vi fick ligga inne i en vecka på prematur pgr av de och innan vi fick åka hem idag så frågade jag doktorn va de var för infektion han hade och han svara att det finns inget riktigt svar på det men att det troligtvis kan vara mängden cytotec han fick i sig!! Vet att det gått jättebra för många som blivit igångsatt med det men jag skulle rekommendera att tacka nej om ni blir erbjuden den metoden! Finns mycket bättre igångsättningsmetoder"
  • Jasmin Karlsson
    frucgsvensson skrev 2016-05-18 22:55:10 följande:
    Fast det här är en mammagrupp där de skriver hur de blivit behandlad osv, det är alltså inte någon som skriver fakta.

Jag citerar vad tjejen som började att skriva om det läkemedlet:

"Har alltid sagt att jag är rädd för den där cytotecen dom använder vid igångsättning. Min pojke kom den 11 maj efter 16 doser cytotec (delat på två dagar) och han föddes med en infektion i kroppen och vi fick ligga inne i en vecka på prematur pgr av de och innan vi fick åka hem idag så frågade jag doktorn va de var för infektion han hade och han svara att det finns inget riktigt svar på det men att det troligtvis kan vara mängden cytotec han fick i sig!! Vet att det gått jättebra för många som blivit igångsatt med det men jag skulle rekommendera att tacka nej om ni blir erbjuden den metoden! Finns mycket bättre igångsättningsmetoder"
    Hmmm låter konstigt. Det viktigaste är att man läser på och tar fakta från olika håll så man kan fatta ett välgrundat beslut.
  • TwinkyIVF
    Hey.orange skrev 2016-05-18 21:30:11 följande:

Woho! Vilket bb hade du skrivit in dig på?

Eftersom vi skulle föds på BB sophia så blev det nu bara att skriva sig på det närmsta som är KS. Så får vi se sen när det är dags vart vi får plats!

Ni då?
  • Hey.orange
    TwinkyIVF skrev 2016-05-19 09:00:31 följande:
    Eftersom vi skulle föds på BB sophia så blev det nu bara att skriva sig på det närmsta som är KS. Så får vi se sen när det är dags vart vi får plats!

Ni då?
    Alltså i solna? Vi skrev oss i huddinge ks.
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-05-18 14:18:57 följande:

Imorse 8:48 föddes vår lilla flicka och hon ska - såklart - heta Selma :) Jag skriver mer när jag har hämtat mig för det blev lite dramatiskt för min del på slutet. Selma mår dock fint!

Stort grattis till er! :D
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15