• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Hoppsan2016
    Gweny skrev 2016-05-18 14:03:56 följande:
    För min del har det börjat med all slemproppen gått helt på norgonen och några timmar senare startar värkarna. Men för vissa kan det dröja länge efter slemproppen gått...kan även lossa i omgångar.

Se hur det blir denna gång.
    Och alla mina 4 har startat på olika sätt, eller nästan...
    Första med vattenavgång sen kom värkar. Gick över 9 dagar
    Andra barnet, igångsättning. Gick över 10 dagar
    Tredje, värkar, och gick över bara 3 dagar.
    Och nu fjärde, vattenavgång i v 33+2, slutade med akut kejsarsnitt i v 33+4.

Har aldrig sett min slempropp haha
  • Hoppsan2016
    frucgsvensson skrev 2016-05-18 17:46:51 följande:
    Okej! Skönt att bolla med någon som varit med om detta förut! :)

Även fast jag säger och känner att han ju kommer då han vill osv, så kan jag inte låta bli att analysera och känna efter vad som händer i kroppen och vill ha svar på vad det kan vara. Haha.
    Klart man vill analysera....det gör vi alla tror jag hehe. Det händer mycket spännande grejer i kroppen ju
  • Hoppsan2016
    Hey.orange skrev 2016-05-18 18:07:03 följande:

Då är det hittills 3 tjejer som är födda i tråden? Whos next? :)

Hur många är det som väntar pojkar? Kommer på bara 2 st....av de som vet såklart '=)
  • TwinkyIVF
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-18 19:06:56 följande:

Hur många är det som väntar pojkar? Kommer på bara 2 st....av de som vet såklart '=)

Ja vi är många som väntar tjejer ;) Min får gärna vara här näst att komma snart! Vecka 37 på fredag!
  • Jasmin Karlsson
    frucgsvensson skrev 2016-05-18 17:46:51 följande:
    Okej! Skönt att bolla med någon som varit med om detta förut! :)

Även fast jag säger och känner att han ju kommer då han vill osv, så kan jag inte låta bli att analysera och känna efter vad som händer i kroppen och vill ha svar på vad det kan vara. Haha.

Jag är förresten med i en grupp på Facebook för mammor/blivande mammor i min stad. Där diskuteras det om ett läkemedel man använder för att få en igångsättning, cytotec heter det. Det är tydligen ett jäkla skitläkemedel där barnet blir slött i magen och då barnet är fött så har barnet haft någon form av infektion i kroppen. ALLA skriver att det är dåligt. Att det används som abortmedel osv.

Vad har ni för erfarenhet av det? Tänker att man vill vara förberedd och kunna tacka nej om man blir igångsatt.
    Man måste ta allt med en nypa salt när man läser på facebook. Tex det med infektion. En infektion är orsakad av bakterier eller virus, hur skulle läkemedlet kunna orsaka infektion?
    Cytotec är inte registrerat att användas som abortmedel eller för igångsättning. Men man använder ofta läkemedel "off label", dvs till ett ändamål som visat sig fungera genom att man testat sig fram. Sen kan det finnas vetenskapliga studier där man forskat på biverkningar osv men det kan vara att läkemedelsföretaget inte vill söka om att lägga till igångsättning som indikation för att använda läkemedlet (kan vara pga kostnader eller att de vet att det används ändå). Cytotec är ju extremt mycket använt och vården skule inte använda det om de inte var säkra på att det är säkert.
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-05-18 14:45:32 följande:
    Åh stort Grattis till eran tjej!!

Tänkte på dig i natt och fick för mig att vid 9:00 är h*n ute...var ju bra gissat.
    Det var det sannerligen :) Hon är en ganska stor tjej, 4115 g och 51 cm.
  • Gweny
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-18 19:02:32 följande:

Och alla mina 4 har startat på olika sätt, eller nästan...

Första med vattenavgång sen kom värkar. Gick över 9 dagar

Andra barnet, igångsättning. Gick över 10 dagar

Tredje, värkar, och gick över bara 3 dagar.

Och nu fjärde, vattenavgång i v 33+2, slutade med akut kejsarsnitt i v 33+4.

Har aldrig sett min slempropp haha

Det var en blandad skara! Då säger dem ändå att bara 10% startar med vattenavgång.
  • Gweny
    Sälma Riit skrev 2016-05-18 20:37:37 följande:

Det var det sannerligen :) Hon är en ganska stor tjej, 4115 g och 51 cm.

Ja det är hon visst.

Blir ni kvar ett tag? Då det var nåt med dig?
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-05-18 21:06:02 följande:
    Ja det är hon visst.

Blir ni kvar ett tag? Då det var nåt med dig?
    Blodtrycket så vi måste stanna till fredag. Jagar opererad för att moderkakan inte behagade komma ut så jag har lite ont och fortfarande kateter.
  • Hey.orange
    TwinkyIVF skrev 2016-05-18 19:13:49 följande:
    Ja vi är många som väntar tjejer ;) Min får gärna vara här näst att komma snart! Vecka 37 på fredag!
    Woho! Vilket bb hade du skrivit in dig på?
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15