• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • Snuttispluttis
    Tow2Mater skrev 2015-11-06 14:48:11 följande:

Iallafall åt andra hållet är det mycket viktigt, eftersom om man gör den tunnare än den ska vara kommer barnet få i sig för lite näring och för mycket vatten, vilket är farligt.

Skulle följa anvisningarna och inte göra den tjockare heller, ett överskott av vitaminer mm är ju inte heller bra i längden.

Nan är iaf farligt att blanda med för lite vatten (alltså tjockare). Pulvret behöver en viss mängd vatten för att lösas upp ordentligt och du riskerar förstoppning och ordentligt ont i magen om du blandar fel. Skulle jag inte blanda korrekt (vilket jag alltid gör) skulle jag hellre ta för mycket vatten. Dricker bebisen upp allt blir det ju typ som att den åt en vanlig flaska och fick lite vatten efter för att den var törstig.

Sen har jag läst att man inte ska maskindiska flaskor för OM det blir minsta diskmedelsrest kvar kan bebisen bli supersjuk. Kanske minirisk, men här handdiskar vi för säkerhets skull.

Sen min erfarenhet amning vs flaska.

Om man bortser från vad som är enklast, snabbast osv (för det är så individuellt med smak) tänker jag på bebisens bästa. Och det är ju närheten, tryggheten och att knyta band till mamman. Tänk att näringsmässigt blir det folk av både bröstvärn och flaskbarn. Så om flaska eller bröst är bäst då beror helt på din unika situation. Hur amningen funkar, hur du beter dig vid amningen/flaskmatningen, är du stressad? Kollar du mobilen? Fler barn? Mycket fläng hemifrån? Gillar du att amma? Skulle kunna skriva en uppsats om alla faktorer som spelar in vad som är bäst för just din bebis. T.ex. spelar det ju lite roll om din bebis ammar, följer viktkurva osv om ni sitter och skriker båda två varje gång ni ammar. Fin relation liksom.. Samtidigt, ger du flaska och tycker det är så himla smidigt för du kan lägga bebisen ihop med flaskan i vagnen så du kan kolla telefonen samtidigt så är det ju inte bra heller. Extremer, men du hajar tänket.
  • Gladskit

Jag fick mjölkstockning i omgångar och hade både bakterier och svamp i brösten så jag blev tvungen att lägga ner amningen när min son var 5v. Så från dess är han "flaskbarn" och visst gick det. Jag har inget emot ersättning på det viset. Närheten ser jag ingen skillnad i, utan det var väl mest positivt att pappan också kunde få den närheten genom matningen som annars hade varit förbehållen mig som mamma.

För mig var det ju dock inte självvalt, jag hade gärna fortsatt att amma om det hade gått. Så jag tyckte det var väldigt jobbigt att inte kunna göra som de flesta andra och bara dra upp tröjan i princip när barnet blev hungrigt.
    Det är lite mer meck med allt när man flaskmatar eftersom man måste ha med sig pulver + vatten eller ersättning på tetra om man ska iväg någonstans.

Men känner du inte att du vill amma mer så är det helt klart ditt beslut och det går alldeles utmärkt att föda upp ett barn på ersättning.

• Blomma087
    ulliiz skrev 2015-11-05 19:06:57 följande:

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

Har inte läst alla inlägg.

Det viktigaste är att du mår bra som mamma och orkar ta hand om din bebis. Mår du dåligt av amning så behöver du inte amma, så länge du ger bebis mycket närhet.

När min dotter föddes så hade inte mjölken runnit till och jag hade såriga bröstvårtor (ONT) så hon fick ersättning redan på BB och första veckan hemma och det gick bra.
  • Rani
    Snuttispluttis skrev 2015-11-06 15:11:44 följande:

Nan är iaf farligt att blanda med för lite vatten (alltså tjockare). Pulvret behöver en viss mängd vatten för att lösas upp ordentligt och du riskerar förstoppning och ordentligt ont i magen om du blandar fel. Skulle jag inte blanda korrekt (vilket jag alltid gör) skulle jag hellre ta för mycket vatten. Dricker bebisen upp allt blir det ju typ som att den åt en vanlig flaska och fick lite vatten efter för att den var törstig.

Sen har jag läst att man inte ska maskindiska flaskor för OM det blir minsta diskmedelsrest kvar kan bebisen bli supersjuk. Kanske minirisk, men här handdiskar vi för säkerhets skull.

Sen min erfarenhet amning vs flaska.

Om man bortser från vad som är enklast, snabbast osv (för det är så individuellt med smak) tänker jag på bebisens bästa. Och det är ju närheten, tryggheten och att knyta band till mamman. Tänk att näringsmässigt blir det folk av både bröstvärn och flaskbarn. Så om flaska eller bröst är bäst då beror helt på din unika situation. Hur amningen funkar, hur du beter dig vid amningen/flaskmatningen, är du stressad? Kollar du mobilen? Fler barn? Mycket fläng hemifrån? Gillar du att amma? Skulle kunna skriva en uppsats om alla faktorer som spelar in vad som är bäst för just din bebis. T.ex. spelar det ju lite roll om din bebis ammar, följer viktkurva osv om ni sitter och skriker båda två varje gång ni ammar. Fin relation liksom.. Samtidigt, ger du flaska och tycker det är så himla smidigt för du kan lägga bebisen ihop med flaskan i vagnen så du kan kolla telefonen samtidigt så är det ju inte bra heller. Extremer, men du hajar tänket.

Här håller jag med om precis allt gällande amning vs ersättning. Och självklart ska man inte blanda mer pulver än vad som står. Det säger sig självt.

Dock diskar jag mina flaskor i maskin. Jag följer Socialstyrelsens och 1177:s rekommendationer gällande hygien osv. Läser man allt som står på nätet så kan man bli tokig för folk ser så många faror. Men man gör givetvis som man vill.
  • Rani
    Monkii skrev 2015-11-06 13:24:07 följande:

Det är väl pulvret som ska steriliseras genom att blandas med kokande vatten. Fick jag iaf lära mig nånstans.

Pulvret ska ju vara sterilt. Dock vill ju tillverkarna friskriva sig ansvar (OM det skulle vara bakterier i) genom att rekommendera att man blandar med hett vatten. Risken är dock mikroskopisk.

Har man storesyskon till sin bebis så stöter hen på så mycket bakterier ändå så att oroa sig för bakterier i pulvret känns som att börja i fel ände. Jag förstår faktiskt inte hur man får ihop det om man ska blanda i hett vatten. Då måste man ju först vänta tills vattnet svalnar och sedan måste bebisens hunger timas med när vattnet har rätt temp. Verkar gå dåligt ihop med att bebisen ska få äta när hen är hungrig.
  • Rani
    Iowhannah skrev 2015-11-06 03:44:36 följande:

Jag flaskmatar mitt barn på tre veckor. I början var det tänkt som ett komplement till amningen, men nu är det den huvudsakliga matningsmetoden. Den enda nackdelen jag har sett är just omvärldens syn på, och ord om, det hela. Visst, man skäms (av någon anledning), men man måste få göra vad man kan för att må så bra som möjligt. Jag övergick till flaska just för att jag inte mådde bra av amning och vips så hade jag en ångest mindre i denna blues eller depression eller vad det än är jag dras med.

Finns inget att skämmas för. Min erfarenhet säger att det bara är här på nätet spm folk tycker det är märkligt med flaskmatning. I verkliga livet har folk annat att bry sig om. Ingen har då någonsin sat något till mig i a f. Det var bara vårdpersonalen som var lite skeptiska i början. Men när jag förklarat läget har de varit förstående och menat att flaskmatning är ett bra val för mig. Det verkar det vara för dig också!
  • Monkii
    Rani skrev 2015-11-06 15:49:06 följande:
    Pulvret ska ju vara sterilt. Dock vill ju tillverkarna friskriva sig ansvar (OM det skulle vara bakterier i) genom att rekommendera att man blandar med hett vatten. Risken är dock mikroskopisk.

Har man storesyskon till sin bebis så stöter hen på så mycket bakterier ändå så att oroa sig för bakterier i pulvret känns som att börja i fel ände. Jag förstår faktiskt inte hur man får ihop det om man ska blanda i hett vatten. Då måste man ju först vänta tills vattnet svalnar och sedan måste bebisens hunger timas med när vattnet har rätt temp. Verkar gå dåligt ihop med att bebisen ska få äta när hen är hungrig.
    Ska och ska... det finns såklart ingen garanti för det. Sen när burken väl är öppnad är det givetvis inte sterilt längre. Skillnaden mellan att stöta på vissa bakterier från syskon och att det växer till sig bakterier i en burk med pulver är ganska stor.
    Ja jag håller med det låter fruktansvärt omständigt. Jag försökte ge ersättning ett tag men när min bebis inte ville ha så kände jag mest lättnad att slippa hålla på med flaskor, burkar, diska, koka, mäta osv osv
  • Rani
    Monkii skrev 2015-11-06 15:55:12 följande:

Ska och ska... det finns såklart ingen garanti för det. Sen när burken väl är öppnad är det givetvis inte sterilt längre. Skillnaden mellan att stöta på vissa bakterier från syskon och att det växer till sig bakterier i en burk med pulver är ganska stor.

Ja jag håller med det låter fruktansvärt omständigt. Jag försökte ge ersättning ett tag men när min bebis inte ville ha så kände jag mest lättnad att slippa hålla på med flaskor, burkar, diska, koka, mäta osv osv

Det jag menade var att ersättning är gjord på mjölk som steriliserats. Ja upplever man något som bökigt så är det ju en lättnad när man slutar oavsett om det är en bökig amning ersättning. Oftast tror jag ens upplevelse utgår ifrån hur barnet upplevt det. Om barnet skrikigt och trilskats vid matningen så är det enormt stressande oavsett om man flaskmatar eller ammar. Det färgar ju ens upplevelse mer än något annat. Det viktigaste är ju trots allt att man är nöjd med sitt beslut och att man själv och bebisen mår bra.
  • ulliiz

Hur funkar de att både ge ersättning och amma? Får de svårt att ta bröstet då? Eller funkar de bra?

• ninalinnea81

Vänta några veckor. Känner du samma då så kör på ersättning.

Jag har ammat ett barn och flaskmatat ett barn.

Ett jättedumt argument för amning är att ersättning är dyrt. 6.2 liter för ca 100 kr räcker i 3-4 dagar.

Jag bunkrade från billigaste affären men kunde ändå känna mig sur för att jag borde kunna mata mitt barn gratis. Mitt barn åt väldigt ojämn, somnade i från mm så det blev mkt spill.

Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?