• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • Monkii
    bingobongo skrev 2015-11-07 10:22:44 följande:

Vilka bakterier skulle komma in i en öppnad pulverförpackning och vara skadliga för ett barn? Jag är inte ute efter att provocera utan undrar uppriktigt om du vet?

Efter att ha lyssnat lite på Agnes Wold (professor i klinisk bakteriologi) så har jag fått uppfattningen att vi i Sverige inte har problemet med för mycket bakterier utan faktiskt tvärtom, vi får problem med att vi har det för rent och sterilt. Ett otränat immunförsvar får fnatt vid minsta lilla och det är troligen därför vi har så hög frekvens av matallergier i Sverige. Barn som adopteras från fattiga länder men växer upp i Sverige har inte dessa problem. Det är inte bra att blanda ersättning på snuskigt flodvatten får då kan barnen få diarrier och sjukdomar. Men i Sverige verkar det ha gått för längt åt andra hållet med allt steriliserande och bakterienoja. Det är ingen som dör av bakteriella diarreer här men å andra sidan får väldigt många barn i Sverige problem med alla möljiga matallergier. Optimum verkar var lagom smutsiga länder med tillräcklig hög nivå på renhet utan att bli sterilt.

Ja det är ju samma bakterier som kan gro i allt organiskt, av samma anledning ska man inte spara tillredd ersättning. Vuxna kan få matförgiftning på samma sätt men spädisar är såklart känsligare.
  • micromat

Men hur svårt är det att blanda rätt? Det står precis hur man ska göra. Det är liksom inga problem med att göra i ordning ersättning och inte är det särskilt klurigt heller.

Jag tycker absolut att man ska ge ersättning om barnet inte får i sig tillräckligt genom amning eller om man inte vill amma. Det oavsett vad någon annan säger. Man ska absolut inte känna sig som en dålig mamma, ha skuldkänslor och dåligt samvete över att amningen inte fungerar eller för att man inte vill. Varför har folk sånt behov av att trycka ner folk som inte ammar av olika orsaker?

Hur svårt kan det va? Barnet behöver mat, ge det då mat via flaska eller bröst. Huvudsaken är att barnet får mat. Att man ger barnet närhet och ser barnets behov.

Nej, amning funkar inte för alla. Jag ville amma, men hade nästan ingen mjölk alls.. Jag delammade i 3 månader innan jag la ner. Jag hade bara väldigt lite med mjölk och mjölkproduktionen kom aldrig igång. När jag slutade amma tvärt så märktes det inte av på brösten. Typ mjölkstockning eller dylikt.

Vad skulle jag göra? Redan efter några dagar märktes det att barnet inte fick i sig vad han behövde och han skrek jämt tills jag började ge ersättning. Då blev han helt plötsligt mätt och slutade skrika. Jag försökte även pumpa men resultatet blev lika med noll.

Skulle jag låta mitt barn svälta för att amningen inte funkade och vägra ge ersättning för att andra tycker att man ska amma? På grund av att "duktiga, präktiga människor" anser man ger upp för lätt?

Nej, aldrig i livet.. Jag satte inte barn till livet för att låta dom svälta.

Man kan även göra både och om man vill. Dvs låt barnet amma först, sen kan man ge flaska om barnet inte blir mätt. Easypeasy!!

Eller så ger man bara flaska och det är lika lätt det.

Jag råder alla som har problem med amningen att ge ersättning. Det utan att känna några skuldkänslor!

• Magdalena03

Jag tror att amning är allra bäst så jag tycker man skall försöka få det att fungera, men går det inte så är flaskmatning ett fullgott alternativ.

Modersmjölken innehåller dock en bättre sammansättning av ämnen än flaskmjölken, dessutom innehåller den antikroppar som hjälper barnets immunförsvar.

Amningen gör också att mamman och barnen insöndrar hormonet oxytycin som underlättar anknytningen, vilket är väldigt viktigt.

Om man flaskmatar är det viktigt att klä av sig så att barnet få ligga hud-mot-hud, detta är viktigt både för barnet och mamman.

En fördel med flaskmatning är att pappan kan hjälpa till .

En variant om det blir för jobbigt med amningen är att mixa med tillägg, att delamma. Det gjorde jag, jag hae tvillingar och genom att ge dem varsinflaska tillägg varje kväll så sov de gott hela natten sen och vi fick sova.
     Man måste dock amma flera gånger per dygn för att hålla igång mjölkproduktionen.

• lövet2

Hur ser jag på flaskmatning? Tja, jag tycker lite synd om dem som måste flaskmata. Det är så jäkla bökigt och besvärligt, och många barn får ju också problem med magen av ersättningen. Men - det är jättebra att ersättning finns, eftersom amning inte alltid är möjlig att genomföra. Går det inte, så går det inte, och då får man acceptera det och göra det bästa av situationen.

• Rani
    bingobongo skrev 2015-11-07 15:22:00 följande:

Fast då vet jag ite riktigt vad du menar. Tror du eller tror du inte att att folk mixtrar och laborerar med blandningar så att barn far illa?

Vad jag kan se var det en person som tog upp det som en fördel med ersättning med att man kunde få kontroll på hur mycket barnet fick i sig (mat fördelat över dygnet, alla har inte jämn tillgång till bröstmjölk). Hon skrev visserligen också att man kunde blanda tjockare på kvällen även om hon själv inte gjort det (troligtvis pga att hon vet att det inte är något man ska göra utan vidare).

Det spelar nog ingen roll vad jag tror. Jag hoppas i alla fall att folk är smartare än så. Det är nog inget större problem. Läser man trådar här på familjeliv så verkar de flesta bebisföräldrar så otroligt nojiga över att göra fel (till exempel anser vissa att man måste ha termometer till badvattnet?!!) så de flesta gör nog rätt i ren rädsla att göra fel.
  • Rani
    Monkii skrev 2015-11-07 15:59:18 följande:

Ja det är ju samma bakterier som kan gro i allt organiskt, av samma anledning ska man inte spara tillredd ersättning. Vuxna kan få matförgiftning på samma sätt men spädisar är såklart känsligare.

Har aldrig hört om någon som fått matförgiftning av en torrvara. Dessutom en torrvara som används väldigt tätt efter att förpackningen öppnats. En påse ersättning går ju snabbt åt. Känns som en mikroskopisk minroskopisk chans att barnet skulle bli sjuk av ersättningspulvret faktiskt om ingen medvetet kontaminerat det.
  • Nenne666
    ulliiz skrev 2015-11-05 19:06:57 följande:

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

Jag har ingen syn på det alls. Det viktigaste, enligt mig är att mamman och barnet MÅR BRA. Känns det bättre att ge ersättning istället så tycker jag absolut att du ska ge det. Det är upp till dig och ingen annan.
  • Kattflickan
    Rani skrev 2015-11-05 23:33:51 följande:
    Går utmärkt att diska flaskorna i diskmaskinen. Vatten behöver inte kokas om man har kommunalt. Man lär sig på två försök hur många sekunder i mikron som krävs för att det ska bli rätt temp. Vatten i flaskan, mikra, pulver, skaka. Tar då inte längre tid att fixa ersättning än att knäppa upp blusen och sätta sig bekvämt. Jag skulle säga att ersättning är mycket smidigare än en trasslig amning. Dessutom kan man ge flaska ute som inne utan att frysa på vintern/hösten. Plus att man kan dela med pappan på matningarna. Finns många fördelar också med andra ord.
    Stämmer verkligen inte! Fixa ersättning tar mig ca 8 minuter på natten. Fixa bröstmjölk 8 sekunder. Den korta period jag gett ersättning tyckte jag det var struligt. När jag lyckades fasa ut ersättningen blev allt lättare.

Gillar inte heller att barnet sover så tungt av ersättningen.
  • bingobongo
    Rani skrev 2015-11-07 19:06:14 följande:
    Har aldrig hört om någon som fått matförgiftning av en torrvara. Dessutom en torrvara som används väldigt tätt efter att förpackningen öppnats. En påse ersättning går ju snabbt åt. Känns som en mikroskopisk minroskopisk chans att barnet skulle bli sjuk av ersättningspulvret faktiskt om ingen medvetet kontaminerat det.

Jag har iallafall inte hört någon som steriliserar müsli eller corn flakes för att undvika matförgiftning
  • bingobongo
    tobbe01 skrev 2015-11-07 15:11:40 följande:
    Ja inte vet jag! I denna tråd verkar det vara lite si och så med den saken.
    Utifrån denna tråd kan jag inte dra några sådana slutsatser.
    Däremot har jag läst att vi alltmer tappar förmågan att själva väga och värdera risker baserat på normalt omdöme. Vi förutsätter att okritiskt på att myndigheter ska göra allt sådant åt oss och ge oss riktlinjer som vi ska följa. Myndigheter som samtidigt går på försiktighetsprincipen och säger att allt är farligt om man inte kan bevia motsatsen eller om någonting skulle kunna missförstås. Idag slänger man tex mat så fort bäst före datumet är passerat utan att ens lukta/smaka på varan för att göra en egen bedömning, vilket naturligtvis skulle vara helt otänkbart för några decennier sedan.

Om jag hade fått tippa på vem som skulle få panikkångest av att veta att sitt barn får välling uppblandat med 252ml vatten istället för förpackningens rekomendation på 250ml så skulle jag tippa på 90-talisten före 60-talisten.
Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?