• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • Johannapanna87

Ammade min dotter (första barnet) i 6 veckor innan jag vart tvungen att sluta, sedan gav jag flaska från start med n2 och nr 3 :)

• Vestra
    annasv1980 skrev 2015-11-07 21:55:55 följande:

Jag rekommenderade det inte. Mina kusiner är iaf inte skadade och de fick tjockare vid läggdags. Min son äter enligt anvisning och han har aldrig varit förstoppad. Bajsar fint och regelbundet lagom löst bajs varje fm.

Men snälla, skriv inte sådana dumheter. Du har ingen aning om vad folk snappar upp. Och som du själv skriver så finns det uppenbarligen så pass korkade människor som gör detta, så risken är väl stor att någon annan skulle få denna korkade idé pga att du skriver ut det.

Så har du inte konkret fakta, håll tyst. Det hjälper liksom ingen. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • lördagsgodis

Jag har en liten termos vid sängen med önskad mängd vatten och en liten burk med pulver och flaskan så när bebis vaknar behöver jag bara hälla övet vattnet i flaskan i med pullvret och skaka! Tror det tar mig 15 sek max så det kan jag varmt rekommendera:)

• ulliiz

Någon som använt bröstpump? Kanske de kan va en idé för att få lite avlastning och slippa amningen iallafall nån gång ibland?

• ulliiz
    annasv1980 skrev 2015-11-07 21:59:12 följande:

Har man flaskorna färdiga i kylen innan man går och lägger sig tar det bara den tid det tar att värma upp dem i micron. Med t.ex. 160 ml värmer jag på lägsta effekt 80 sek. Visst, snabbare än att langa fram ett bröst blir det ju aldrig.

Hört att man inte ska ha i pulvret förän man värmt vattnet och att man inte ska värma i mikron, stämmer inte de?
  • Dijon
    annasv­1980 : Man kan väl säga att du haft ganska fel i ett par saker i tråden, du kanske ska ta reda på fakta innan du skriver innan.
  • annasv1980

Jag har aldrig påstått att jag sitter inne på någon sanning men jag förstår inte hur ni orkar. Har ni inga liv utanför det här forumet? Så jävla nojiga. Hoppas ni inte projicerar det på era barn.

Jag har alltid förberett ett par flaskor och haft i kylen och micrat dem när det är dags. Min son växer så det knakar. Ingen näringsbrist.

Mina kusiner som fick tjockare ersättning och välling för att sova längre är kärnfriska allihopa.

Dijon skrev 2015-11-08 20:34:55 följande:

annasv­1980 : Man kan väl säga att du haft ganska fel i ett par saker i tråden, du kanske ska ta reda på fakta innan du skriver innan.

• Rani
    lördagsgodis skrev 2015-11-08 07:56:43 följande:

Jag har en liten termos vid sängen med önskad mängd vatten och en liten burk med pulver och flaskan så när bebis vaknar behöver jag bara hälla övet vattnet i flaskan i med pullvret och skaka! Tror det tar mig 15 sek max så det kan jag varmt rekommendera:)

Precis så gör jag med. Termos med mat för tre matningar och vällingdoserare med tre portioner pulver. Går superfort att fixa mat.

Till TS: Värma i mikron kan du absolut göra. Du bör dock inte spara tillredd ersättning.

Pumpat har jag också gjort. Går bra att spara i kyl eller frys. Det enda meckiga är att mjölken måste värmas i vattrnbad vilket går sakta när man har en hungrig bebis. Tänk på att pumpning kan öka produktionen.
  • Tow2Mater
    ulliiz skrev 2015-11-08 19:10:59 följande:
    Hört att man inte ska ha i pulvret förän man värmt vattnet och att man inte ska värma i mikron, stämmer inte de?
    Var har du hört det? Vad står det förresten på bruksanvisningen?

Klart man kan ha färdigblandat i kylen och värma i micro. Men man ska inte ha det blandat för länge, och risken med just micro är att det kan bli hett i delar av flaskan och man inte känner det innan man ger barnet som då kan bränna sig.

Det är annars bra att ta reda på varför man "inte ska" olika saker, och inte bara blint göra som man hör man "inte ska" eller "ska" utan att ens veta varför.
  • annasv1980

Exakt. På Baby Semp står det att man kan ha mjölken färdig för 6-8 h framöver. Jag ställer in flaskorna omgående när jag har blandat iordning dem så de kyls fort av. Har man kommunalt vatten behöver man inte koka det innan men det har jag gjort ändå fast funderar på att sluta med nu när min bebis är tre månader.

Tow2Mater skrev 2015-11-09 00:45:22 följande:

Var har du hört det? Vad står det förresten på bruksanvisningen?

Klart man kan ha färdigblandat i kylen och värma i micro. Men man ska inte ha det blandat för länge, och risken med just micro är att det kan bli hett i delar av flaskan och man inte känner det innan man ger barnet som då kan bränna sig.

Det är annars bra att ta reda på varför man "inte ska" olika saker, och inte bara blint göra som man hör man "inte ska" eller "ska" utan att ens veta varför.

Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?