• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • ninalinnea81

Och mina barn har sovit likadant oavsett min blaskiga bröstmjölk eller ersättning.

Med mitt första barn började jag med flaska vid 3.5 mån ålder för att få sova mer men det hjälpte inte.

Han som flaskmatats från första vecka sov 18-22-02-06.

• Iowhannah
    Rani skrev 2015-11-06 15:53:54 följande:

Finns inget att skämmas för. Min erfarenhet säger att det bara är här på nätet spm folk tycker det är märkligt med flaskmatning. I verkliga livet har folk annat att bry sig om. Ingen har då någonsin sat något till mig i a f. Det var bara vårdpersonalen som var lite skeptiska i början. Men när jag förklarat läget har de varit förstående och menat att flaskmatning är ett bra val för mig. Det verkar det vara för dig också!

Det är väl mest vårdpersonalen jag har pratat med gällande matning av mitt barn, men jag upplever det som att bvc-sköterskorna är mer öppna för flaskmatning än vad de var på bb, neo och mvc. Vi ska på första bvc-besöket på måndag och då ska jag försöka förklara hur jag känner. Antagligen kommer hon också tycka att det viktigaste är att vi båda mår bra och att mitt val känns rätt för oss. Hoppas det.
  • 87mli

Jag helammade min dotter en vecka, sen började jag ge henne lite ersättning framförallt på kvällar/nätter eftersom hon inte blev mätt av min lättmjölk. Blev ganska snabbt att det blev mer och mer ersättning eftersom det funkade bäst men vi behöll amningen som tröst och mys ett tag. För oss funkade ersättning kanon. Så gör det du tycker är bäst för er, genom att du mår bra så gör du det bästa för bebis. Om folk har andra åsikter får man bara försöka tänka bort det, jag tycker mest det är komiskt att när det gäller barn och kanske framförallt amning så verkar många andra tro sig vara experter på andras egna barn.

• summer13

Mitt barn sov 6 timmar obruten från födseln, 12 timmar från ca 3 månader på bröstmjölk. Tror det är olika för olika barn, inte matningsmetod.

Har även kombinerat amning/flaskmatning då det tog tid för mjölken att rinna till pga olika komplikationer. Gav först bröstet och sen ersättning. Viktigt att alltid ge bröstet först. Gav medelas flaska som finns på apoteket, med den får de kämpa lite mer än vanlig flaska och sugsättet liknar det som med amning. Efter några veckor kunde vi fasa ut ersättningen. Mycket smidigare med amning för oss, men om man inte trivs så kör på flaska. Bäst att ni trivs med ert sätt. Hade dock gett det ett par veckor till.

Sen om barnet är så litet som nån vecka så äter de princip konstant för att få igång produktionen ordentligt. Och mycket närhet vill de ha! Testa ergonomisk bärsele om bebisen bara sover på dig och du vill ha händerna fria.

• annasv1980

Var har du belägg för att för mycket vatten är FARLIGT för barnet? Såklart ska man följa anvisningarna men jag vill veta varifrån du tagit det uttalandet.

Tow2Mater skrev 2015-11-06 14:48:11 följande:

Iallafall åt andra hållet är det mycket viktigt, eftersom om man gör den tunnare än den ska vara kommer barnet få i sig för lite näring och för mycket vatten, vilket är farligt.

Skulle följa anvisningarna och inte göra den tjockare heller, ett överskott av vitaminer mm är ju inte heller bra i längden.

• tobbe01
    ulliiz skrev 2015-11-05 19:06:57 följande:

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

Jag har inte en susning men spontant tänker jag att det låter lite tidigt att sluta amma när babyn bara är en vecka! Ni har väl inte varit hemma mer är tre dagar typ? Be ngn om hjälp och stöd. Ring mamma eller BVC!

• summer13
    annasv1980 skrev 2015-11-07 07:52:11 följande:

Var har du belägg för att för mycket vatten är FARLIGT för barnet? Såklart ska man följa anvisningarna men jag vill veta varifrån du tagit det uttalandet.

Vatten i sig är väl inte direkt farligt för bebisen. Faran är ju näringsbrist. Eftersom små barn under halvåret har flytande kost får de tillräckligt med vätska och inget behov av vatten finns. Risken ned tunn ersättning är att de får livshotande näringsbrist om det pågår under längre tid. Ger man vatten mellan måltiderna äter de mindre och får mindre näring i sig.
  • MyDestiny

Det kan gå bra att kombinera amning och flaskmatning men det krävs att mjölkproduktionen kommit igång ordentligt vilket kan ta upp till 8 veckor. Kroppen förstår inte att den ska tillverka mjölk om inte brösten ammas/pumpas ur.
    När jag var trött och behövde avlastas av pappan så fick bebis ersättning på flaska men jag såg till att pumpa på brösten istället lite senare när jag vilat lite.
    Sen kan en del bebisar börja föredra flaskan pga att det är mer lätt att äta från den och bebisen kan då rata bröstet. så det är en risk man får ta isf.

• Rani
    Iowhannah skrev 2015-11-06 20:30:35 följande:

Det är väl mest vårdpersonalen jag har pratat med gällande matning av mitt barn, men jag upplever det som att bvc-sköterskorna är mer öppna för flaskmatning än vad de var på bb, neo och mvc. Vi ska på första bvc-besöket på måndag och då ska jag försöka förklara hur jag känner. Antagligen kommer hon också tycka att det viktigaste är att vi båda mår bra och att mitt val känns rätt för oss. Hoppas det.

På BB och neo har de i sitt uppdrag att främja amningen så det är ju inte så konstigt. Det är ju bra att de försöker stödja amningsstarten så mycket de kan. Men för den delen ska de ju inte vara dömande. Men man är ju väldigt känslig aom nyförlöst och kan ta små saker som kritik. På neo kan det ju handla om att för tidigt födda barn ibland inte klarar ersättning p g a magen. På BVC har jag i alla fall bara fått stöd och peppning. Lycka till!
  • Velmaja

Jag kunde bara amma i några månader sen tog min mjölk slut. Men tycker inte att min son sov bättre med ersättning. Tyckte det var jobbigare att behöva gå upp och fixa i ordning mat. När jag amma och han vaknade kunde jag bara ge honom brösten direkt och sova vidare. Om din dotter bara är en vecka kanske du ska försöka amma några veckor till? Så du inte ångrar dig?

Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?