• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • CissiJissi

Så länge man fortsätter ge lika mycket närhet som barnet behöver och ber om så är det ganska så oviktigt om man ammar eller ger ersättning!:) Men jag är väldigt "amning amning amning" så mitt råd är att testa lite till, för även jag (som älskar amning) mådde konstigt i början, det var svårt och det var ovant så jag tyckte det kändes kooonstigt! Helt plötsligt ha en främlingbebis på bröstet jämt liksom? Crazy obekvämt i början! Men jag är så glad jag slapp alla flaskor och allt det innebär, men allt sånt får man säkert rutin på också och som med allt annat - man vääänjer sig :)

Men närhet! Underskattade älskade närhet! På amningsmottagningen sa en av dem till min kompis att närheten tillsammans med flaskmatandet är så viktig, vad hjälper det att amma om man annars under dygnet inte ger barnet den närhet det kräver (amning ger en naturlig närhet som man medvetet även borde ge när man flaskmatar, hudkontakt och ögonkontakt etc) - inte för att ts eller någon här slarvar med närheten, men det var något man sa för att poängtera det viktiga - bemöt dina barns behov! Punkt slut :D

• dljfsla

Efter vad jag har läst så tycker jag det verkar vara omständigt att ge ersättning. Att alltid ha tillgång till rena flaskor, inte diska flaskan i diskmaskinen om man värmer i micron, koka vatten och se till att ersättningen får rätt temperatur, känna sig stressad för när bebisen är hungrig vill den ha mat direkt, hitta rätt ersättning då många blir hårda i magen av ersättningen, alltid ha ersättning hemma. 

• Alexi

Eftersom jag använt både amning och ersättning så tycker jag att amning är så otroligt praktiskt och smidigt jämfört med ersättning. Jag vet också hur mycket mina barn tyckt om att amma och att bröstmjölken är bättre för barnet. Så jag tycker det är otroligt synd om någon ger upp det för snabbt. För så många ångrar sig senare.

• Dijon

Annasv: Det handlar inte om att hon behöver äta när man ammar på nätterna i den här åldern.

Bröstmjölk innehåller inte alls bara vatten och ingen näring på kvällar och nätter. Det där har du fått om bakfoten totalt.

• ulliiz

Dijon: vad är de på nätterna då om hon inte behöver äta? Sover inte mer än absolut max en timme sen vaknar hon och äter igen

• Kim Possible

Helt odramatiskt, en ickefråga rent av, oavsett om det gäller flaskmatning med ersättning eller med bröstmjölk. Vill man av någon anledning inte amma bör man få ordentligt info om flaskmatning via både BB och BVC, utan några moraliska pekpinnar. 

Jag har ammat två barn, i runt ett halvår vardera. Om vi fått ett tredje hade jag inte ammat alls. 

Det finns åtskilliga saker som är viktigare i ett föräldraskap (obs, INTE mammaskap nu då...) än (hel)amning och bröstmjölk. Tycker jag. 

• Rani
    dljfsla skrev 2015-11-05 19:57:06 följande:

Efter vad jag har läst så tycker jag det verkar vara omständigt att ge ersättning. Att alltid ha tillgång till rena flaskor, inte diska flaskan i diskmaskinen om man värmer i micron, koka vatten och se till att ersättningen får rätt temperatur, känna sig stressad för när bebisen är hungrig vill den ha mat direkt, hitta rätt ersättning då många blir hårda i magen av ersättningen, alltid ha ersättning hemma. 

Går utmärkt att diska flaskorna i diskmaskinen. Vatten behöver inte kokas om man har kommunalt. Man lär sig på två försök hur många sekunder i mikron som krävs för att det ska bli rätt temp. Vatten i flaskan, mikra, pulver, skaka. Tar då inte längre tid att fixa ersättning än att knäppa upp blusen och sätta sig bekvämt. Jag skulle säga att ersättning är mycket smidigare än en trasslig amning. Dessutom kan man ge flaska ute som inne utan att frysa på vintern/hösten. Plus att man kan dela med pappan på matningarna. Finns många fördelar också med andra ord.
  • Litet My

Tycker ingenting speciellt om det, man gör som man vill. Vill du ge flaska så hör det. Dock kan det vara bra att veta att ammning är jobbigt i början, tar lång tid och gör ont, det brukar bli bättre sedan och exempelvis ammningsgruppen är guld värd (inget tjat men något som kanske är bra att veta, att det jobbiga/onda och långdragna går över). Man är inte en dålig mamma om man ger flaska, du känner dig själv bäst och vad du orkar med och vill. Lycka till

• MyDestiny

Ersättning är kanon att det finns, MEN ge det lite tid? Det tog 7 veckor innan amningen fungerade för mig och efter det så kändes det som det mest självklara i världen. Det blir bättre!

Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?