• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • MyDestiny

Rekommenderar även ammningshjälpens grupp på Facebook där det finns hjälp att få

• Snow Crash

En fungerande amning är säkert mysigt och supersmidigt, men en amning som av olika anledningar inte funkar och man inte mår bra av kan förstöra hela spädbarnstiden. Visst, det är lite pyssel med flaskor, disk och sånt, men efter ett litet tag går det på autopilot. Minns att jag tyckte det var ett jäkla mäppel att byta blöja de första dagarna, men snart gjorde man det ju i sömnen. Testa flaska om du vill!

• Iowhannah

Jag flaskmatar mitt barn på tre veckor. I början var det tänkt som ett komplement till amningen, men nu är det den huvudsakliga matningsmetoden. Den enda nackdelen jag har sett är just omvärldens syn på, och ord om, det hela. Visst, man skäms (av någon anledning), men man måste få göra vad man kan för att må så bra som möjligt. Jag övergick till flaska just för att jag inte mådde bra av amning och vips så hade jag en ångest mindre i denna blues eller depression eller vad det än är jag dras med.

• Monkii
    annasv1980 skrev 2015-11-05 19:35:23 följande:

Du har kontroll över hur mycket bebisen får i sig och det blir inte att den somnar vid bröstet och småsnuttar bara för att det är mysigt. Du kan ge extra till natten och även lite tjockare (det sista dock inget jag testat). Pappan kan hjälpa till på helgnätter.

Jag är ingen expert på ersättning , men tjockare?! Är det inte superviktigt att man gör den exakt enligt de mått som står.
  • Monkii
    Rani skrev 2015-11-05 23:33:51 följande:
    Går utmärkt att diska flaskorna i diskmaskinen. Vatten behöver inte kokas om man har kommunalt. Man lär sig på två försök hur många sekunder i mikron som krävs för att det ska bli rätt temp. Vatten i flaskan, mikra, pulver, skaka. Tar då inte längre tid att fixa ersättning än att knäppa upp blusen och sätta sig bekvämt. Jag skulle säga att ersättning är mycket smidigare än en trasslig amning. Dessutom kan man ge flaska ute som inne utan att frysa på vintern/hösten. Plus att man kan dela med pappan på matningarna. Finns många fördelar också med andra ord.
    Det är väl pulvret som ska steriliseras genom att blandas med kokande vatten. Fick jag iaf lära mig nånstans.
  • Tow2Mater
    Monkii skrev 2015-11-06 13:21:50 följande:
    Jag är ingen expert på ersättning , men tjockare?! Är det inte superviktigt att man gör den exakt enligt de mått som står.
    Iallafall åt andra hållet är det mycket viktigt, eftersom om man gör den tunnare än den ska vara kommer barnet få i sig för lite näring och för mycket vatten, vilket är farligt.

Skulle följa anvisningarna och inte göra den tjockare heller, ett överskott av vitaminer mm är ju inte heller bra i längden.
  • Natulcien
    annasv1980 skrev 2015-11-05 19:23:42 följande:

Tror du får sova längre fortare och till och med hela nätter om du väljer ersättning. Låter galet att en 15-månaders ska ha mat på natten. Min tremånaders klarar sig mellan 21 och 4.30 så det tar sig. Bröstmjölk innehåller bara vatten kvällar och nätter.

Det där är en myt.
    Vår son sov mellan kl.22-10, alltså 12 timmar obruten sömn, på enbart amning när han var 3 månader.

Bröstmjölk innehåller inte "bara vatten" på kvällar och nätter. Den innehåller mer näring än ersättning. Däremot är ersättning mer svårsmält och ger därför mer mättnadskänsla. 
  • Natulcien
    ulliiz skrev 2015-11-05 19:31:26 följande:

Känns lättare också då pappan kan hjälpa till att avlasta och mata så jag kan röra på mig och fixa lite hemma som variation. Plus att de får mer tid ihop?! (hon acceptera bara att va i famnen så blir mest att sitta i soffan)

Så de stämmer att de sover bättre om nätterna på ersättning? Just nu e nätterna hemska :/

Hört vissa som säger att de sover bättre med ersättning och vissa som sagt att de e en myt?!

Självklart ska du ge bebisen ersättning om du vill det. Det avgör du.

Men med tanke på att barnet bara är en vecka så hade jag avvaktat lite till. Omställningen och chocken över hur mycket man måste amma kan vara jobbig, men lite tidigt att fatta beslut efter bara sju dagar, kan jag tycka. Det blir snabbt bättre och lättare.

Jag helammade i sex månader. Och pappan hade minst lika mycket tid och närhet med sonen som jag hade. Man måste inte mata för att få närhet. Han lät sonen sova i hans famn, han bytte blöjor, gosade och gjorde allt annat än just amma. Jag hade gott om avlastning.

Och nej, det stämmer inte att sömnen bliur bättre av ersättning. Myt.

Ville bara ge en annan infallsvinkel. Men det är du som avgör.
  • Natulcien
    annasv1980 skrev 2015-11-05 19:35:23 följande:

Du har kontroll över hur mycket bebisen får i sig och det blir inte att den somnar vid bröstet och småsnuttar bara för att det är mysigt. Du kan ge extra till natten och även lite tjockare (det sista dock inget jag testat). Pappan kan hjälpa till på helgnätter.

Den där kontrollen kan också vara stressande. Ammar man så reglerar bebisen själv hur mycket hen får i sig och man slipper tänka: "Ojoj, bara 30 ml, herregud!". Man måste inte ha kontroll på det. Lita på bebisen.
  • Natulcien
    Monkii skrev 2015-11-06 13:21:50 följande:
    Har aldrig använt ersättning, så jag är ingen expert. Men jag tror mig ha hört att tjockare ersättning kan ge ganska jobbig förstoppning, och då är det ju inte så lyckat...
Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?