• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • Monkii
    bingobongo skrev 2015-11-07 19:56:08 följande:

Jag har iallafall inte hört någon som steriliserar müsli eller corn flakes för att undvika matförgiftning

Nej det är inte heller mjölk i det. Läs om matförgiftni ng på wikipedia.
  • Rani
    Kattflickan skrev 2015-11-07 19:49:54 följande:

Stämmer verkligen inte! Fixa ersättning tar mig ca 8 minuter på natten. Fixa bröstmjölk 8 sekunder. Den korta period jag gett ersättning tyckte jag det var struligt. När jag lyckades fasa ut ersättningen blev allt lättare.

Gillar inte heller att barnet sover så tungt av ersättningen.

Då hade du ett onödigt bökigt sätt att fixa ersättning. Mig tar det 30 sekunder. MEN olika är våra erfarenheter. Jämfört med en trasslig amning är ersättning drömmen. Få väljer ju att gå över till ersättningen om amning funkar perfekt. Så att jämföra ersättning med en amning där man bara kan slänga fram bröstet och barnet äter och blir mätt är en något felaktig jämförelse. Det jag ville få fram är att alla inte upplever ersättning som bökigare än amning och att det finns fördelar med att kunna dela på matningen. Om du är nöjd med sin amning så är det utmärkt. Men ts som aldrig testat flaskmatning borde få flera bilder av hur det kan upplevas.
  • Vestra
    annasv1980 skrev 2015-11-05 19:35:23 följande:

Du har kontroll över hur mycket bebisen får i sig och det blir inte att den somnar vid bröstet och småsnuttar bara för att det är mysigt. Du kan ge extra till natten och även lite tjockare (det sista dock inget jag testat). Pappan kan hjälpa till på helgnätter.

Man får absolut INTE ha i mer pulver än rek. Kan leda till allvarliga hälsotillstånd, både att njurar tar stryk eller i värsta fall dödlig förstoppning. 

Ge f-n i att ge sådana idiotiska råd. Galning.
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • LitenLarv
    ulliiz skrev 2015-11-05 19:06:57 följande:

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

Du ska inte behöva må dåligt över att amma och verkligen inte behöva skämmas om du väljer att ge ersättning istället. Välj det som du mår bäst av. Om du är tveksam till hur du ska göra kanske du kan delamma till en början? Det behöver ju inte vara antingen eller. Du känner bäst själv vad du mår bra bra av.

Här finns mycket bra att läsa om flaskmatning

www.1177.se/Orebrolan/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Modersmjolksersattning/
    annasv1980 skrev 2015-11-05 19:23:42 följande:

Bröstmjölk innehåller bara vatten kvällar och nätter.

Detta stämmer inte.

Tvärt emot vad man väldigt ofta får höra så är mjölken faktiskt fetare på kvällen och natten än på morgonen. Detta visar en studie publicerad i Pediatrics som handlar om fetthalt i bröstmjölk.
    (från sagogrynet.wordpress.com/2011/09/13/om-brostmjolkens-fetthalt/)

Här är länken till studien
    www.breastbabyproducts.com/pdf/10_how_breastfeeding_works.pdf
    annasv1980 skrev 2015-11-05 19:35:23 följande:

Du kan ge extra till natten och även lite tjockare (det sista dock inget jag testat).

Menar du att man ska blanda i mer ersättningspulver i vattnet än enligt anvisning på förpackningen? Det ska man absolut inte göra då det kan leda till förstoppning hos barnet.
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • LitenLarv
    Vestra skrev 2015-11-07 20:16:23 följande:
    Man får absolut INTE ha i mer pulver än rek. Kan leda till allvarliga hälsotillstånd, både att njurar tar stryk eller i värsta fall dödlig förstoppning. 

Du hade visst redan påpekat detta!
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • bingobongo
    Monkii skrev 2015-11-07 20:08:49 följande:
    Nej det är inte heller mjölk i det. Läs om matförgiftni ng på wikipedia.
    Jag hittade inget där om matförgiftning i torrmjölk.
    Däremot kan jag förstå att fettet i gammal torrmjölk kan härskna pga oxidation.
  • Monkii
    bingobongo skrev 2015-11-07 21:17:40 följande:

Jag hittade inget där om matförgiftning i torrmjölk.

Däremot kan jag förstå att fettet i gammal torrmjölk kan härskna pga oxidation.

Hittade du något om matförgiftning pga torrvaror? Steriliserar du flaskor?(isåfall varför eller varför inte?)
  • annasv1980

Jag rekommenderade det inte. Mina kusiner är iaf inte skadade och de fick tjockare vid läggdags. Min son äter enligt anvisning och han har aldrig varit förstoppad. Bajsar fint och regelbundet lagom löst bajs varje fm.

Vestra skrev 2015-11-07 20:16:23 följande:

• annasv1980

Har man flaskorna färdiga i kylen innan man går och lägger sig tar det bara den tid det tar att värma upp dem i micron. Med t.ex. 160 ml värmer jag på lägsta effekt 80 sek. Visst, snabbare än att langa fram ett bröst blir det ju aldrig.

Kattflickan skrev 2015-11-07 19:49:54 följande:

Stämmer verkligen inte! Fixa ersättning tar mig ca 8 minuter på natten. Fixa bröstmjölk 8 sekunder. Den korta period jag gett ersättning tyckte jag det var struligt. När jag lyckades fasa ut ersättningen blev allt lättare.

Gillar inte heller att barnet sover så tungt av ersättningen.

• Harvester

Om man av ngn anledning inte kan amma (i ditt fall pga ngt psykiskt) så går det ju utmärkt med ersättning. Själv fick jag bara några stackars ml trots idogt kämpande och barnet verkar ha blivit normalt ändå.

Tycker dock att man alltid ska försöka amma då det obv är bäst för barnet..

Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?