ulliiz skrev 2015-11-05 19:06:57 följande:
Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?
Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.
Hur ser ni på de?
Du ska inte behöva må dåligt över att amma och verkligen inte behöva skämmas om du väljer att ge ersättning istället. Välj det som du mår bäst av. Om du är tveksam till hur du ska göra kanske du kan delamma till en början? Det behöver ju inte vara antingen eller. Du känner bäst själv vad du mår bra bra av.
Här finns mycket bra att läsa om flaskmatning
www.1177.se/Orebrolan/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Modersmjolksersattning/annasv1980 skrev 2015-11-05 19:23:42 följande:
Bröstmjölk innehåller bara vatten kvällar och nätter.
Detta stämmer inte.
Tvärt emot vad man väldigt ofta får höra så är mjölken faktiskt fetare på kvällen och natten än på morgonen. Detta visar en studie publicerad i Pediatrics som handlar om fetthalt i bröstmjölk. (från
sagogrynet.wordpress.com/2011/09/13/om-brostmjolkens-fetthalt/)
Här är länken till studien
www.breastbabyproducts.com/pdf/10_how_breastfeeding_works.pdfannasv1980 skrev 2015-11-05 19:35:23 följande:
Du kan ge extra till natten och även lite tjockare (det sista dock inget jag testat).
Menar du att man ska blanda i mer ersättningspulver i vattnet än enligt anvisning på förpackningen? Det ska man absolut inte göra då det kan leda till förstoppning hos barnet.