• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • bingobongo
    Monkii skrev 2015-11-06 15:55:12 följande:
    Ska och ska... det finns såklart ingen garanti för det. Sen när burken väl är öppnad är det givetvis inte sterilt längre. Skillnaden mellan att stöta på vissa bakterier från syskon och att det växer till sig bakterier i en burk med pulver är ganska stor.
    Ja jag håller med det låter fruktansvärt omständigt. Jag försökte ge ersättning ett tag men när min bebis inte ville ha så kände jag mest lättnad att slippa hålla på med flaskor, burkar, diska, koka, mäta osv osv
    Vilka bakterier skulle komma in i en öppnad pulverförpackning och vara skadliga för ett barn? Jag är inte ute efter att provocera utan undrar uppriktigt om du vet?

Efter att ha lyssnat lite på Agnes Wold (professor i klinisk bakteriologi) så har jag fått uppfattningen att vi i Sverige inte har problemet med för mycket bakterier utan faktiskt tvärtom, vi får problem med att vi har det för rent och sterilt. Ett otränat immunförsvar får fnatt vid minsta lilla och det är troligen därför vi har så hög frekvens av matallergier i Sverige. Barn som adopteras från fattiga länder men växer upp i Sverige har inte dessa problem. Det är inte bra att blanda ersättning på snuskigt flodvatten får då kan barnen få diarrier och sjukdomar. Men i Sverige verkar det ha gått för längt åt andra hållet med allt steriliserande och bakterienoja. Det är ingen som dör av bakteriella diarreer här men å andra sidan får väldigt många barn i Sverige problem med alla möljiga matallergier. Optimum verkar var lagom smutsiga länder med tillräcklig hög nivå på renhet utan att bli sterilt.

• tobbe01
    Iowhannah skrev 2015-11-06 20:30:35 följande:
    Det är väl mest vårdpersonalen jag har pratat med gällande matning av mitt barn, men jag upplever det som att bvc-sköterskorna är mer öppna för flaskmatning än vad de var på bb, neo och mvc. Vi ska på första bvc-besöket på måndag och då ska jag försöka förklara hur jag känner. Antagligen kommer hon också tycka att det viktigaste är att vi båda mår bra och att mitt val känns rätt för oss. Hoppas det.
    ??? Så du menar att det inte är du själv som bestämmer? Herregud så deprimerande. Utvecklingen går BAKÅT!
  • 1234568
    annasv1980 skrev 2015-11-07 07:52:11 följande:

Var har du belägg för att för mycket vatten är FARLIGT för barnet? Såklart ska man följa anvisningarna men jag vill veta varifrån du tagit det uttalandet.

Inte kanske direkt farligt med för mycket vatten när man blandar ersättning. MEN den blir inte lika näringsrik om man späder ut den, och bebisen behöver all näring den kan få. Och späder man kontinuerligt ut ersättningen, så kommer det synas på viktkurvan.

Ersättningen ska blandas exakt som det står för att barnet ska växa bra.

Däremot så är det farligt att blanda för lite vatten (alltså för mycket pulver), det kan få bebisen att torka ut. En gång en extra skopa i misstag ingen fara, men hela tiden.. farligt.
  • tobbe01
    1234568 skrev 2015-11-07 11:58:57 följande:
    Inte kanske direkt farligt med för mycket vatten när man blandar ersättning. MEN den blir inte lika näringsrik om man späder ut den, och bebisen behöver all näring den kan få. Och späder man kontinuerligt ut ersättningen, så kommer det synas på viktkurvan.

Ersättningen ska blandas exakt som det står för att barnet ska växa bra.

Däremot så är det farligt att blanda för lite vatten (alltså för mycket pulver), det kan få bebisen att torka ut. En gång en extra skopa i misstag ingen fara, men hela tiden.. farligt.
    Varför skulle man blanda fel hela tiden? Man kan inte läsa?
  • Rani

Om det är så att människor själva laborerar med mångden pulver och minskar och ökar näringen och vätskan i ersättnibgen så förstår jag varför vården puffar så för amning. Det är ju fullständigt idiotsäkert. Herregud! Trodde faktiskt inte folk var så dumma men jag får väl tänka om.

• bingobongo
    tobbe01 skrev 2015-11-07 11:09:46 följande:
    ??? Så du menar att det inte är du själv som bestämmer? Herregud så deprimerande. Utvecklingen går BAKÅT!
    Ja, så verkar det faktiskt vara.
    Min kompis hade problem med amningen och kunde inte gå så mycket mjölk att barnet någonsin blev mätt och belåtet. Barnet grät konstant och gick inte upp så mycket i vikt heller. Det gick inte att sova överhuvudtaget för att barnet bara skrev hela tiden.
    Hon frågade då om det inte var läge att komplettera med ersättning. Nej, det avrådde de bestämt ifrån för det var det sista man skulle göra. Antikroppar bla bla. Och så fortsatte det. Till slut struntade hon dock i deras råd och gav en flaska ersättning vid behov. Bebisen blev glad, nöjd och båda kunde sova.
  • tobbe01
    bingobongo skrev 2015-11-07 12:09:34 följande:
    Ja, så verkar det faktiskt vara.
    Min kompis hade problem med amningen och kunde inte gå så mycket mjölk att barnet någonsin blev mätt och belåtet. Barnet grät konstant och gick inte upp så mycket i vikt heller. Det gick inte att sova överhuvudtaget för att barnet bara skrev hela tiden.
    Hon frågade då om det inte var läge att komplettera med ersättning. Nej, det avrådde de bestämt ifrån för det var det sista man skulle göra. Antikroppar bla bla. Och så fortsatte det. Till slut struntade hon dock i deras råd och gav en flaska ersättning vid behov. Bebisen blev glad, nöjd och båda kunde sova.
    Ja herregud....det är nya tider verkligen. Inte har det blivit bättre och sämre lär det bli. I framtiden så har ingen förälder ansvar för sitt barn utan det åvilar "samhället".
  • bingobongo
    Rani skrev 2015-11-07 12:08:49 följande:

Om det är så att människor själva laborerar med mångden pulver och minskar och ökar näringen och vätskan i ersättnibgen så förstår jag varför vården puffar så för amning. Det är ju fullständigt idiotsäkert. Herregud! Trodde faktiskt inte folk var så dumma men jag får väl tänka om.

Men tror du verkligen att detta är ett problem?
    Att folk mixtrar och laborerar med blandningen såpass att barn far illa?
  • Rani
    bingobongo skrev 2015-11-07 12:15:39 följande:

Men tror du verkligen att detta är ett problem?

Att folk mixtrar och laborerar med blandningen såpass att barn far illa?

Jag hoppas verkligen inte det. Trodde inte det heller tills jag såg att det var flera här i trådan som skrev att detta var en fördel meed ersättning. Jag är vanligen en förespråkare för att folk ska få göra sina egna val med utgångspunkten att de flesta är kloka om de bara får bra info. Så också gällande detta.
  • tobbe01

På min tid så läste man på förpackningen och doserade enligt anvisning. Vi kunde läsa på den tiden och också acceptera och ta till oss fakta. Stod det två mått i 2,5 dl vatten så blandade vi EXAKT det. Vi började inte obstruera och tänka att vällingfabrikanten ville jävlas och att vi minsann inte skulle lyda.........

Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?