• ulliiz

Hur ser ni på flaskmatning?

Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

Hur ser ni på de?

• Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • Rani
    tobbe01 skrev 2015-11-07 12:26:09 följande:

På min tid så läste man på förpackningen och doserade enligt anvisning. Vi kunde läsa på den tiden och också acceptera och ta till oss fakta. Stod det två mått i 2,5 dl vatten så blandade vi EXAKT det. Vi började inte obstruera och tänka att vällingfabrikanten ville jävlas och att vi minsann inte skulle lyda.........

Bra tänkt! Så gör vi nuförtiden också.
  • bingobongo
    tobbe01 skrev 2015-11-07 12:26:09 följande:

På min tid så läste man på förpackningen och doserade enligt anvisning. Vi kunde läsa på den tiden och också acceptera och ta till oss fakta. Stod det två mått i 2,5 dl vatten så blandade vi EXAKT det. Vi började inte obstruera och tänka att vällingfabrikanten ville jävlas och att vi minsann inte skulle lyda.........

Så där gjorde jag också de första gångerna. Ganska snart lärde jag mig hur mycket vatten jag skulle fylla i flaskan utan att behöva mäta med decilitermått. Det blev nog 2,48 dl ibland och säkert 2,52 dl någon annan gång. Barnet tog ingen skada.
  • tobbe01
    bingobongo skrev 2015-11-07 14:45:51 följande:
    Så där gjorde jag också de första gångerna. Ganska snart lärde jag mig hur mycket vatten jag skulle fylla i flaskan utan att behöva mäta med decilitermått. Det blev nog 2,48 dl ibland och säkert 2,52 dl någon annan gång. Barnet tog ingen skada.
    Okay. Vi var lite gammeldags(?) och noga så vi använde mått. Vi såg ingen mening i att chansa med vår älskade lilla babys mat.
  • Rani

Flaskorna är ju märkta med ml så det är ju bara att fylla upp till rätt streck tänker jag.

• bingobongo
    tobbe01 skrev 2015-11-07 14:56:14 följande:
    Okay. Vi var lite gammeldags(?) och noga så vi använde mått. Vi såg ingen mening i att chansa med vår älskade lilla babys mat.
    Chansa? 
    Tror generallt att unga föräldrar idag är mer ängsliga än vad vi var.

• tobbe01
    bingobongo skrev 2015-11-07 15:05:53 följande:
    Chansa? 
    Tror generallt att unga föräldrar idag är mer ängsliga än vad vi var.
    Ja inte vet jag! I denna tråd verkar det vara lite si och så med den saken.
  • CarpeNoctem

Huvudsaken är att de små inte är hungriga, om det är pga ersättning eller amning är helt ointressant.

• bingobongo
    Rani skrev 2015-11-07 12:21:44 följande:
    Jag hoppas verkligen inte det. Trodde inte det heller tills jag såg att det var flera här i trådan som skrev att detta var en fördel meed ersättning. Jag är vanligen en förespråkare för att folk ska få göra sina egna val med utgångspunkten att de flesta är kloka om de bara får bra info. Så också gällande detta.
    Fast då vet jag ite riktigt vad du menar. Tror du eller tror du inte att att folk mixtrar och laborerar med blandningar så att barn far illa?

Vad jag kan se var det en person som tog upp det som en fördel med ersättning med att man kunde få kontroll på hur mycket barnet fick i sig (mat fördelat över dygnet, alla har inte jämn tillgång till bröstmjölk). Hon skrev visserligen också att man kunde blanda tjockare på kvällen även om hon själv inte gjort det (troligtvis pga att hon vet att det inte är något man ska göra utan vidare).

• Tow2Mater
    annasv1980 skrev 2015-11-07 07:52:11 följande:

Var har du belägg för att för mycket vatten är FARLIGT för barnet? Såklart ska man följa anvisningarna men jag vill veta varifrån du tagit det uttalandet.

"According to Oregon WIC (Women, Infants and Children):
    Water intoxication occurs when an infant is fed fluids without proper amounts of sodium and other solutes. It typically occurs in formula-fed infants who are given formula that has been over-diluted with water, but it has also been known to occur with feeding excess soda, juice, or tea. This preventable condition can be life-threatening to an infant. Symptoms of the condition include irritability, sleepiness, a drop in body temperature, fluid retention, and seizures which are caused by a rapid decrease in serum (blood) sodium levels. Also, infants fed excessive water will not receive adequate calories to meet their needs for growth and development."
    www.11alive.com/story/news/nation-now/2015/05/25/water-intoxication-awareness/27911963/
  • Tow2Mater

"The dangers of too much water thrashed its way to national attention two months ago when a Tampa, Fla., mother trying to save money diluted her son?s powdered food. The 5-month-old boy?s sodium level dropped so low he went into a seizure and stopped breathing.
    ...
    State public health officials say formula is an acceptable alternative to breast milk, but they caution parents:

- Not to add more water to formula than the instructions say.

- Understand that infants who are dehydrated are at a greater risk of water intoxication.

- Not to give infants water in a bottle or a cup without a doctor?s supervision.

- That symptoms of water intoxication can include irritability or drowsiness, facial swelling, or a body temperature of 97 degrees or less."

(2009)
    www.vcstar.com/news/too-much-water-can-be-deadly-for-infants
Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?