• arh

Planerar barn - Unga föräldrar

Jag (19, 20 i jan) & min sambo (22 i nov-15) planerar barn och har ganska nyligen börjat försöka. Hade beräknad ägglossning 10/11, jag vill så gärna testa men ska hålla mig till planerad mens men jag håller verkligen tummarna att det blir som vi vill.

Det jag undrar är om det finns fler unga här inne som planerar/försöker för barn som kanske vill följas åt. 

- Jag gick idag in på en gravid app och läste lite och om jag nu är gravid så är jag i gravid vecka 4. Det jag egentligen ville läsa om var olika symtomer som man kan ha så här pass tidigt i en graviditet."De flesta har inga symtom såhär tidigt men en del kan redan nu känna: Illamående, spänningar i brösten och extra känsliga bröstvårtor." Jag inbillar mig säkert men mina bröst är smått ömma och även bröstvårtorna men jag hoppas att det är på riktigt.

• Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar
  • Miniflicka93
    Jennymariaa skrev 2016-04-27 11:51:28 följande:
    Ja sjukt bra med semester innan ju :D tror de hade varit lite ångest om sista tiden varit på vintern. Mörkt & tråkigt!! :p
    Själv har jag inte jobbat sedan lite mer en 1 månad tillbaka o kmr inte jobba mera tills de e dags för dagis :O Flyttade tvärs över landet den 31 mars och är inte så attraktiv på arbetsmarknaden nu ;) Aldrig varit så rastlös innan som nu när jag inte längre jobbar xD Så blir lååånga dagar som mestadels spenderas ute med hunden medan sambon är iväg o jobbar... haha!
  • Jennymariaa
    Miniflicka93 skrev 2016-04-28 11:37:09 följande:
    Själv har jag inte jobbat sedan lite mer en 1 månad tillbaka o kmr inte jobba mera tills de e dags för dagis :O Flyttade tvärs över landet den 31 mars och är inte så attraktiv på arbetsmarknaden nu ;) Aldrig varit så rastlös innan som nu när jag inte längre jobbar xD Så blir lååånga dagar som mestadels spenderas ute med hunden medan sambon är iväg o jobbar... haha!
    Haha det förstår jag! Har själv gått ner till 50% & vad gör man när man kommer hem lixom?? Hahaha
  • Lilla Luna

Jag jobbar 100% nu och oroar mig för hur jag ska sysselsätta mig sen då jag ska gå hemma, då jag har ett fysiskt ansträngande jobb. Haha, så rastlös.

Jennymariaa skrev 2016-04-29 08:37:27 följande:

Haha det förstår jag! Har själv gått ner till 50% & vad gör man när man kommer hem lixom?? Hahaha

• Jennymariaa
    Lilla Luna skrev 2016-04-29 12:28:26 följande:

Jag jobbar 100% nu och oroar mig för hur jag ska sysselsätta mig sen då jag ska gå hemma, då jag har ett fysiskt ansträngande jobb. Haha, så rastlös.

Precis jag är också van att jobba 100 % haha ! Ska du gå hemma något innan bebis kommer? Jag har ansökt om gravpenning men f-kassan är inte kända för att ge snabba beslut. går det igenom så börjar det gälla 7 juli & då går sambon på semester & är hemma 5 veckor så det blir perfekt! :D
  • Lilla Luna
    Jennymariaa skrev 2016-04-29 15:07:44 följande:

Precis jag är också van att jobba 100 % haha ! Ska du gå hemma något innan bebis kommer? Jag har ansökt om gravpenning men f-kassan är inte kända för att ge snabba beslut. går det igenom så börjar det gälla 7 juli & då går sambon på semester & är hemma 5 veckor så det blir perfekt! :D

Vet intehur tidigt jag kan gå men kommer nog jobba så länge jag orkar. Men jag är lite osäker på om jag bör spara semestern i sommar och ta den närmare bf i höst. Svårt det där. Måste läsa på om gravpenning.
  • Jennymariaa
    Lilla Luna skrev 2016-04-29 17:43:23 följande:
    Vet intehur tidigt jag kan gå men kommer nog jobba så länge jag orkar. Men jag är lite osäker på om jag bör spara semestern i sommar och ta den närmare bf i höst. Svårt det där. Måste läsa på om gravpenning.
    Går inte gravpenningen igenom kan det vara skönt att ta semestern precis innan, inte kul att behöva ta föräldradagar innan bebis kommit
  • Lilla Luna
    Jennymariaa skrev 2016-04-30 08:25:23 följande:

Går inte gravpenningen igenom kan det vara skönt att ta semestern precis innan, inte kul att behöva ta föräldradagar innan bebis kommit

Min bm tror den kommer gå igenom om jag behöver den. Men har i alla fall en semestervecka sparad som det ser ut nu. Ska sätta mig ner och prata med chefen. Vill ha kontroll på allt.

Känner samtidigt att jag behöver lite semester i sommar. Men kanske 2 veckor räcker?

Föräldrardagarna börjar gälla först efter barnet är fött vad jag fått höra. Men helt ärligt vet jag inte. Fåt läsa på.
  • Jennymariaa
    Lilla Luna skrev 2016-04-30 08:50:58 följande:
    Min bm tror den kommer gå igenom om jag behöver den. Men har i alla fall en semestervecka sparad som det ser ut nu. Ska sätta mig ner och prata med chefen. Vill ha kontroll på allt.

Känner samtidigt att jag behöver lite semester i sommar. Men kanske 2 veckor räcker?

Föräldrardagarna börjar gälla först efter barnet är fött vad jag fått höra. Men helt ärligt vet jag inte. Fåt läsa på.
    Du får lov att ta ut föräldradagar innan. Så gör många som inte har semester sparat eller att gravpenning går igenom :)
  • jjeessiicahh

Ett tips. Gå till er bm och säg att ni har jätteont pga foglossning och inte orkar jobba mer så blir ni sjukskrivna fram till bf och får 80% av lönen så slipper ni ta semester eller mammadagar :))

Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar