• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • Mantrasina
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:37:31 följande:
    Det är ju skönt för de som inte vill ha handskar hela tiden. Men det finns väl ingen lag som säger att man inte får ha handskar hela tiden? Kroppsvärskor finns som sagt överallt hos många av våra kunder. Alla kunder är ju inte så noga med att tvätta sina händer och sen tar dom i dörrhandtag/väggar/bord/stolar osv..
    Jag jobbar inom hemsjukvården som syrra, vet exakt hur överallt kroppsvätskor kan finnas. Det innebär inte att jag går med handskar så fort ajg går in hos en brukare. Tvål och vatten och sedan handsprit är det som gäller om en råkar komma åt nåt som är äckligt av kroppsvätska (ska en ta hand om det, exempelvis kiss som hamnat på golver så självklart handskar på!). 

Jag hoppas att du byter handskar MÅNGA gånger per gång hos brukaren, så fort du går från ett moment till ett annat. Det enda du gör om du har handskar på dig hela tiden är att undvika att DU får någonting på dina händer, men du flyttar runt skiten du eventuellt råkar få på händerna till andra ytor i lokalen/hemmet/rummet. Likaväl som det sägs när handskar SKA vara på så är det så att när handskar inte ska vara på så ska de INTE vara på. För handskar på vid icke nödvändiga tillfällen riskerar att öka smittspridning istället för att minska risken för den. Be att få en genomgång av hygiensjuksköterska så får du reda på hur du ska göra istället!
  • Anonym (A)

RosaSmurf, tycker du ska lägga av med din otrevliga och smått hysteriska/bjäbbiga ton.

• Mantrasina

Dessutom ökar onödigt användande av hanskar och skyddskläder/förkläde känslan av alienation hos brukaren, och indikerar att denne är orenlig, smittsam och sjuk, när det är så att uppgiften som är gemensam för all vård inom LSS, kommunal vård och omsorg etc (boenden, gruppboenden, hemsjukvården mm) att hjälpa brukarna till en så normal och god tillvaro som möjligt oavsett var de bor och hur stort hjälpbehov de har!

• RosaSmurf
    Anonym (A) skrev 2015-11-22 12:28:11 följande:

RosaSmurf, tycker du ska lägga av med din otrevliga och smått hysteriska/bjäbbiga ton.

Ingen som tvingar dig att läsa tråden....
  • RosaSmurf
    Mantrasina skrev 2015-11-22 12:27:53 följande:

Jag jobbar inom hemsjukvården som syrra, vet exakt hur överallt kroppsvätskor kan finnas. Det innebär inte att jag går med handskar så fort ajg går in hos en brukare. Tvål och vatten och sedan handsprit är det som gäller om en råkar komma åt nåt som är äckligt av kroppsvätska (ska en ta hand om det, exempelvis kiss som hamnat på golver så självklart handskar på!). 

Jag hoppas att du byter handskar MÅNGA gånger per gång hos brukaren, så fort du går från ett moment till ett annat. Det enda du gör om du har handskar på dig hela tiden är att undvika att DU får någonting på dina händer, men du flyttar runt skiten du eventuellt råkar få på händerna till andra ytor i lokalen/hemmet/rummet. Likaväl som det sägs när handskar SKA vara på så är det så att när handskar inte ska vara på så ska de INTE vara på. För handskar på vid icke nödvändiga tillfällen riskerar att öka smittspridning istället för att minska risken för den. Be att få en genomgång av hygiensjuksköterska så får du reda på hur du ska göra istället!

• Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:09:28 följande:

Jag har inte påstått att du misstrivs men uppenbarligen så är du rejält rädd för bakterier och då är inte vården rätt jobb för digm

Jag är inte rädd för bakterier men vill inte få bajs på händerna, ursäkta om jag framstår som hysterisk för det. Jisses.

Sen är det ju så att man helt enkelt gör som man blir tillsagd på jobbet, punkt.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:12:54 följande:

Du vet att urin är bland det renaste som finns. Och både avföring, sperma och urin går bort med tvål och vatten. Man dör heller inte av att få det på sig.

Hade jag jobbat på din arbetsplats hade jag gjort som jag gör inte, dvs ja handskar vid kontakt med kroppsvätskor inte tagit på mig handskarna direkt när jag givit in genom dörren. Det är ohyfsat beteende. Nej, jag jobbar inte hos dig men jag kan hygienrutinerna/reglerna och är inte rätt för att få skit under naglarna. Tål man inte bakterier, urin, avföring etc så ska man inte jobba inom vården. Punkt.

Lägg ner, bitit i nåt surt?
  • Anonym (Bu)
    Mantrasina skrev 2015-11-22 12:27:53 följande:

Jag byter handskar mellan varje moment, självklart.

Du behöver inte föreläsa om förorening, jag är uska. Jag har handskar på om risk för smitta/kroppsvätskor finns samt vid kroppsnära arbete. Jag har inte handskar vid fika, social samvaro osv. Vi har fått genomgångar, senast i början av hösten. Jag ska ta en bild på pappret med instruktionerna så ska du få se vad som gäller hos oss. :)
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:34:37 följande:

Jag är inte rädd för bakterier men vill inte få bajs på händerna, ursäkta om jag framstår som hysterisk för det. Jisses.

Sen är det ju så att man helt enkelt gör som man blir tillsagd på jobbet, punkt.

Tvål och vatten, hört talas om det? Handskar får inte bor ev bajsrester utan flyttar de bara till andra ställen. Tvål och vatten är bättre att använda ön handskar.

Ta och be om ett möte med hygiensjuksköterskan om ni har någon annars ta och kontakta MASen i kommunen.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:39:56 följande:

Jag byter handskar mellan varje moment, självklart.

Du behöver inte föreläsa om förorening, jag är uska. Jag har handskar på om risk för smitta/kroppsvätskor finns samt vid kroppsnära arbete. Jag har inte handskar vid fika, social samvaro osv. Vi har fått genomgångar, senast i början av hösten. Jag ska ta en bild på pappret med instruktionerna så ska du få se vad som gäller hos oss. :)

Lägg gärna upp det papperet i tråden.
Svar på tråden Utseende inom vården