Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:37:31 följande:
Det är ju skönt för de som inte vill ha handskar hela tiden. Men det finns väl ingen lag som säger att man inte får ha handskar hela tiden? Kroppsvärskor finns som sagt överallt hos många av våra kunder. Alla kunder är ju inte så noga med att tvätta sina händer och sen tar dom i dörrhandtag/väggar/bord/stolar osv..
Jag jobbar inom hemsjukvården som syrra, vet exakt hur överallt kroppsvätskor kan finnas. Det innebär inte att jag går med handskar så fort ajg går in hos en brukare. Tvål och vatten och sedan handsprit är det som gäller om en råkar komma åt nåt som är äckligt av kroppsvätska (ska en ta hand om det, exempelvis kiss som hamnat på golver så självklart handskar på!).
Jag hoppas att du byter handskar MÅNGA gånger per gång hos brukaren, så fort du går från ett moment till ett annat. Det enda du gör om du har handskar på dig hela tiden är att undvika att DU får någonting på dina händer, men du flyttar runt skiten du eventuellt råkar få på händerna till andra ytor i lokalen/hemmet/rummet. Likaväl som det sägs när handskar SKA vara på så är det så att när handskar inte ska vara på så ska de INTE vara på. För handskar på vid icke nödvändiga tillfällen riskerar att öka smittspridning istället för att minska risken för den. Be att få en genomgång av hygiensjuksköterska så får du reda på hur du ska göra istället!