• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • Anonym (SSK sedan länge)
    Anonym (op) skrev 2015-11-20 17:22:33 följande:
    Ortopedoperation. Men alla operationsavdelningarna där jag jobbar har dessa regler.
    Och när jag började inom vården gällde det alla avdelningar.
    Landsting? Sjukhus har ju inte egna hygienregler, de gäller ju i hela landstinget. Har du inte tolkat riktlinjerna fel? Pärlor i öronen och ett litet halsband stör ju inte hygienen. 
  • Anonym (Nyfiken)

Det verkar som att det skiljer sig på olika arbetsplatser. Jag tycker att det är lättare att tappa ett örhänge än en piercing i tungan som kan hamna i tillexempel maten.

• Mantrasina
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-11-21 11:31:51 följande:

Det verkar som att det skiljer sig på olika arbetsplatser. Jag tycker att det är lättare att tappa ett örhänge än en piercing i tungan som kan hamna i tillexempel maten.

Det handlar inte om att tappa något. Det handlar om att saker inte ska hänga ner i arbetet, vare sig hår, smycken, osv. Angående piercings i ansiktet är det för att det är väldigt mycket bakterier på huden, och alla människor petar sig mycket i ansiktet även om vi inte tror det. Har en en piercing tenderar det att samlas bakterier där, och de blir också ett fokus för vad en pillar på i ansiktet.
  • Anonym (Nyfiken)
    Mantrasina skrev 2015-11-21 11:59:32 följande:

Det handlar inte om att tappa något. Det handlar om att saker inte ska hänga ner i arbetet, vare sig hår, smycken, osv. Angående piercings i ansiktet är det för att det är väldigt mycket bakterier på huden, och alla människor petar sig mycket i ansiktet även om vi inte tror det. Har en en piercing tenderar det att samlas bakterier där, och de blir också ett fokus för vad en pillar på i ansiktet.

Jag förstår vad du menar, jag tänker bara att en piercing i tungan är mer hygieniskt än att ha piercing i öronen. Jag har egentligen ingen aning.. Men av det jag läst och hört är öronpiercingarna mer okej än andra. Och dom har mer bakterier än en piercing i munnen tror jag. Och tappat man ett örhänge i maten kommer dom bakterierna dit.
  • Mantrasina
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-11-21 13:10:16 följande:
    Jag förstår vad du menar, jag tänker bara att en piercing i tungan är mer hygieniskt än att ha piercing i öronen. Jag har egentligen ingen aning.. Men av det jag läst och hört är öronpiercingarna mer okej än andra. Och dom har mer bakterier än en piercing i munnen tror jag. Och tappat man ett örhänge i maten kommer dom bakterierna dit.
    Nej. Du har väldigt mycket mer bakterier i munnen än på öronen.
  • Anonym (Nyfiken)
    Mantrasina skrev 2015-11-21 13:58:34 följande:

Nej. Du har väldigt mycket mer bakterier i munnen än på öronen.

Okej, hur sprids dom isåfall? Ber om ursäkt om jag låter korkad men det är mycket man inte förstår förräns man vet det..
  • Mantrasina

Alltså, har du en piercing i tungan exempelvis så kommer de bakterier du alltid har i munnen samlas särskilt på smycket och bilda mikrofilm. Det är som en yta av bakterier. Att ha en sån bakteriehärd är illa nog och väl i grunden anledning till att den sortens piercingar (med smycken i, märk väl) inte ska finnas där. Men sen så pillar en sig i ansiktet, kliar, osv osv och du kanske slickar dig runt munnen och kliar på läppen med ett finger och så plötsligt är bakterierna från din mun nån helt annanstans.

• RosaSmurf
    Finast skrev 2015-11-14 23:09:37 följande:

Jag har en fråga också, om det är ok för TS 

Jag har alltid trott att vårdpersonal får kläder av arbetsgivaren, att de står för tvätt och sådant och man får nya typ varje arbetspass. Allt för hygienens skull.

Men det verkar inte vara så överallt?

Har  märkt att folk har lite olika kläder. Olika färger, olika typer. Och min husläkare tex, hans kläder är alltid fruktansvärt skrynkliga så jag undrar om han inte tvättar de hemma och glömmer de i tumlaren typ 

Så hur funkar det?

Jag börjar på Sophiahemmets sjuksköterskeutbildning efter jul 

På sjukhus får man kläder av arbetsgivaren och de byts efter varje pass. Även på vc. Läkarna på vc kan dock ha egna kläder.

Inom kommunen är det lite olika, ibland har man uniform och ibland har man egna kläder. Men oavsett så ska man byta kläder efter varje pass.
  • RosaSmurf
    Anonym (USK) skrev 2015-11-19 21:20:18 följande:

Jag jobbar inom hemvården och en av distriktssköterskorna har näspiercing. Själv har jag långa naglar och ibland har jag även glömt tvätta bort nagellacket. Varken chefer, distriktssköterskor eller chefer har sagt ett dugg om det.

Inte så speciellt hygieniskt med långa naglar inom vården?

Är du gått omv.programmet?
  • Anonym (USK)
    RosaSmurf skrev 2015-11-21 16:12:25 följande:
    Inte så speciellt hygieniskt med långa naglar inom vården?

Är du gått omv.programmet?
    Jodå, går mycket lättare att komma åt och tvätta inunder. Så fort jag klipper de korta fastnar smuts, när de är långa fastnar ingenting.

Ja
Svar på tråden Utseende inom vården