• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • Anonym (SSK sedan länge)
    Anonym (Anonym115) skrev 2015-11-22 01:02:56 följande:

Jag jobbar som uska inom LSS (en gruppbostad o ett serviceboende), har alltid gelé/acryl naglar, vanliga kläder (skulle inte komma i extremt urringat eller hotpants) långt hår (inland uppsatt, oftast inte) mitt vanliga smink, parfym, klocka, förlovningsring och snygga (pppft) foppatofflor!

Våran chef har aldrig klagat eller liknande o alla på arbetsplatsen ser ut såhär (självklart har vissa kort hår, vissa mer smink än andra osv)

Trivs bra o trivs med att jag får känna mig snygg på jobbet då jag dagligen gör allmänna besök osv med våra boende!

Skulle inte klara av att inte få vara "fixad" utan vill se bra ut!

Men är det jobbet som att vara hemma hos någon, eller ingår nära patientarbete (tex dusch, toalett)? I så fall gör chefen fel som inte tillämpar basala hygienrutiner. Jag är också alltid tipptoppsminkad, men inte en chans att jag skulle ha långa naglar, klocka, ringar - det är ju jätteofräscht när jag tänker på vad som fastnar under när man hjälpt någon till toa...
  • Anonym (Bu)
    Anonym (SSK sedan länge) skrev 2015-11-22 05:55:27 följande:

Nej, det ska man verkligen inte! Att ta i en patient är som att ta i vem som helst. Handskar ska du ha när du kan komma i kontakt med kroppsvätskor. Att hålla i någon ska göras utan handskar. Kolla gärna i vårdhandboken på nätet, googla handskpyramiden. Det är dessutom lite bakvänt att ha handskar till allt, men ändå ha civila kläder!