• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • Anonym (SSK sedan länge)
    Anonym (Anonym115) skrev 2015-11-22 01:02:56 följande:

Jag jobbar som uska inom LSS (en gruppbostad o ett serviceboende), har alltid gelé/acryl naglar, vanliga kläder (skulle inte komma i extremt urringat eller hotpants) långt hår (inland uppsatt, oftast inte) mitt vanliga smink, parfym, klocka, förlovningsring och snygga (pppft) foppatofflor!

Våran chef har aldrig klagat eller liknande o alla på arbetsplatsen ser ut såhär (självklart har vissa kort hår, vissa mer smink än andra osv)

Trivs bra o trivs med att jag får känna mig snygg på jobbet då jag dagligen gör allmänna besök osv med våra boende!

Skulle inte klara av att inte få vara "fixad" utan vill se bra ut!

Men är det jobbet som att vara hemma hos någon, eller ingår nära patientarbete (tex dusch, toalett)? I så fall gör chefen fel som inte tillämpar basala hygienrutiner. Jag är också alltid tipptoppsminkad, men inte en chans att jag skulle ha långa naglar, klocka, ringar - det är ju jätteofräscht när jag tänker på vad som fastnar under när man hjälpt någon till toa...
  • Anonym (Bu)
    Anonym (SSK sedan länge) skrev 2015-11-22 05:55:27 följande:

Nej, det ska man verkligen inte! Att ta i en patient är som att ta i vem som helst. Handskar ska du ha när du kan komma i kontakt med kroppsvätskor. Att hålla i någon ska göras utan handskar. Kolla gärna i vårdhandboken på nätet, googla handskpyramiden. Det är dessutom lite bakvänt att ha handskar till allt, men ändå ha civila kläder!

Vi har inte civila kläder i hemtjänsten. Vi får inte ha civila kläder. Jag vet vad handskpyramiden är, Jag jobbar i hemvården, men det verkar vara olika med instruktioner på olika arbetsplatser. Vi har som instruktion att handskar och förkläde ska användas viid kroppsnära arbete och bäddning av säng tex. Samt vid hantering av medicin. Inte samma handskar då givetvis. De säger att handskar och förkläde eg ska på direkt när du kliver in hos kund. Kontakt med kroppsvätskor finns ju nämligen ganska direkt hemma hos många kunder..
  • Mantrasina
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 07:16:29 följande:
    Vi har inte civila kläder i hemtjänsten. Vi får inte ha civila kläder. Jag vet vad handskpyramiden är, Jag jobbar i hemvården, men det verkar vara olika med instruktioner på olika arbetsplatser. Vi har som instruktion att handskar och förkläde ska användas viid kroppsnära arbete och bäddning av säng tex. Samt vid hantering av medicin. Inte samma handskar då givetvis. De säger att handskar och förkläde eg ska på direkt när du kliver in hos kund. Kontakt med kroppsvätskor finns ju nämligen ganska direkt hemma hos många kunder..

Olika instruktioner nu, ja, eftersom det bara finns rekommendationer från laghåll. Men från årsskiftet blir det lagstadgade gemensamma basala hygienregler för -alla-.

Men handskar och förkläde vid kroppsnära arbete och risk för kontakt med kroppsvätskor (direkt kontakt med kroppsvätskor, går du in hos nån och du ska hjälpa dem med toalett i sängen så på med förkläde när du kommer till sängen, av med det när du är klar med arbetet i säng/påklädning etc, sen ska du inte behöva det mer, inte på med det om du ska göra tusen saker innan, eller hjälpa till med att laga frukost till någon som klär sig själv, sköter hygien själv etc.). Det är alltså vad som sägs i lagen och vad hygiensjuksköterskor säger. Det är en fantastisk överanvändning av hanskar och skyddskläder både inom sluten- primär- och kommunal vård!

• Anonym (Nyfiken)

Tar inte patienterna illa upp när Man har hanskar och förkläde på sig i onödan?

• Anonym (Bu)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-11-22 09:40:55 följande:

Tar inte patienterna illa upp när Man har hanskar och förkläde på sig i onödan?

Jo, vissa gör nog det. Men många förstår nog det med tanke på att det har förklarats, och de förstår själva att det är för deras skull. Men sen är det klart att alla inte använder handskar om man inte ska röra vid kunden tex.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 00:40:09 följande:

Fast man ska ju egentligen ha på handskar så fort man kommer in hos en kund. Iaf hos oss. Gör man så, så borde man kunna ha nagellack?

Varför? Handskar behöves endast vid kroppskontakt. Och då tillsammans med förkläde.
  • Anonym (Bu)
    Mantrasina skrev 2015-11-22 08:22:55 följande:

Olika instruktioner nu, ja, eftersom det bara finns rekommendationer från laghåll. Men från årsskiftet blir det lagstadgade gemensamma basala hygienregler för -alla-.

Men handskar och förkläde vid kroppsnära arbete och risk för kontakt med kroppsvätskor (direkt kontakt med kroppsvätskor, går du in hos nån och du ska hjälpa dem med toalett i sängen så på med förkläde när du kommer till sängen, av med det när du är klar med arbetet i säng/påklädning etc, sen ska du inte behöva det mer, inte på med det om du ska göra tusen saker innan, eller hjälpa till med att laga frukost till någon som klär sig själv, sköter hygien själv etc.). Det är alltså vad som sägs i lagen och vad hygiensjuksköterskor säger. Det är en fantastisk överanvändning av hanskar och skyddskläder både inom sluten- primär- och kommunal vård!

Det är ju skönt för de som inte vill ha handskar hela tiden. Men det finns väl ingen lag som säger att man inte får ha handskar hela tiden? Kroppsvärskor finns som sagt överallt hos många av våra kunder. Alla kunder är ju inte så noga med att tvätta sina händer och sen tar dom i dörrhandtag/väggar/bord/stolar osv..
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:31:11 följande:

Jo, vissa gör nog det. Men många förstår nog det med tanke på att det har förklarats, och de förstår själva att det är för deras skull. Men sen är det klart att alla inte använder handskar om man inte ska röra vid kunden tex.

Du har missuppfattat rejält och även din chef. Man ska inte ha ganska och förkläde så fort man glider innanför dörren till en vårdtagare/brukare/kund/etc utan enbart vid kontant med kroppsvätskor, dvs med hjälp av toalett i säng, dusch, byta av blöja/inkontinensskydd och påklädning. Vid medicinhantering är det bra med handskar med inte nödvändigt om man har tvättade och spritade händer.

Hur skulle du känna om en usk kom men handskar och förkläde direkt denne klev in genom din dörr?
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 11:33:18 följande:

Varför? Handskar behöves endast vid kroppskontakt. Och då tillsammans med förkläde.

Så är inte våra instruktioner på min arbetsplats. Sen är det ju handskar på om risk för kontakt med kroppsvätskor finns, och det finns det så fort man kliver innanför dörren hos många av kunderna.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:37:31 följande:

Det är ju skönt för de som inte vill ha handskar hela tiden. Men det finns väl ingen lag som säger att man inte får ha handskar hela tiden? Kroppsvärskor finns som sagt överallt hos många av våra kunder. Alla kunder är ju inte så noga med att tvätta sina händer och sen tar dom i dörrhandtag/väggar/bord/stolar osv..

Då får du väl tvätta och sprita händerna oftare... Verkar som att du är rätt för att få bakterier på dig.
Svar på tråden Utseende inom vården