• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Mia) skrev 2015-11-16 14:31:12 följande:

Varför skulle det skilja i hygienregler mellan usk och ssk? Tror du ena gruppen är mer hygienisk än den andra?

Va den frågan till mig?
  • Anonym (SSK sedan länge)
    Anonym (op) skrev 2015-11-16 13:50:38 följande:

Jag jobbar på OP så uppsatt hår. Inga smycken varken runt hals, i öronen, handleder eller ringar. Inget nagellack eller lösnaglar och självklart inget som luktar.

Var jobbar du? Där jag jobbar på op, så är det fullt tillåtet med både örhängen och halsband!
  • cameleon

Jag låg inne på Västerås lasarett för några månader sedan och då hade en av uskorna piercing i näsvingen. Blev mycket chockad över att dom tillåter det. Sedan läste jag någonstans att man får ha näspiercing om den är helt läkt. Kan detta verkligen stämma? Kommer dock inte ihåg var jag läste det..

• Cilla93

Korta naglar. Inget nagellack/lösnaglar/förlängning/förstärkning. Inga ringar eller armband. När det gäller piercings och örhängen så är det hos oss okej så länge det inte är stora hängande smycken. Tatueringar är okej men antar att det inte är okej med nygjorda tatueringar på typ armar och händer. Kortärmat. Kort eller uppsatt hår. Kläder som går att tvätta i 60 grader.

• Anonym (naglar)

Kan ju säga att det där med naglarna lär du upptäcka själv TS, hade en (ej utbildad förvisso) fd kollega som vi påpekade hade för långa naglar. Hon blev sur och fräste att hon ville vara fräsch även om hon jobbade som vårdbiträde.

Hon klippte naglarna snabbt efter att de haft sönder handskarna vid blöjbyte på en av de boende....

Ang smink, det finns olika regler för det, på en del ställen är det bara ok med lite smink, på andra får man se ut som en radioaktiv färgpalett.

• Anonym (USK)
    cameleon skrev 2015-11-19 17:01:07 följande:
    Jag låg inne på Västerås lasarett för några månader sedan och då hade en av uskorna piercing i näsvingen. Blev mycket chockad över att dom tillåter det. Sedan läste jag någonstans att man får ha näspiercing om den är helt läkt. Kan detta verkligen stämma? Kommer dock inte ihåg var jag läste det..
    Jag jobbar inom hemvården och en av distriktssköterskorna har näspiercing. Själv har jag långa naglar och ibland har jag även glömt tvätta bort nagellacket. Varken chefer, distriktssköterskor eller chefer har sagt ett dugg om det.
  • Anonym (SSK sedan länge)
    Anonym (naglar) skrev 2015-11-19 17:08:47 följande:

Kan ju säga att det där med naglarna lär du upptäcka själv TS, hade en (ej utbildad förvisso) fd kollega som vi påpekade hade för långa naglar. Hon blev sur och fräste att hon ville vara fräsch även om hon jobbade som vårdbiträde.

Hon klippte naglarna snabbt efter att de haft sönder handskarna vid blöjbyte på en av de boende....

Ang smink, det finns olika regler för det, på en del ställen är det bara ok med lite smink, på andra får man se ut som en radioaktiv färgpalett.

Vilka typer av arbetsplatser reglerar smink? I vilka stadgar står det att man endast få ha lite smink? Och avd är det för definition. Nä, det där kan inte stämma. 
  • Anonym (A)
    Anonym (SSK sedan länge) skrev 2015-11-19 22:23:45 följande:

Vilka typer av arbetsplatser reglerar smink? I vilka stadgar står det att man endast få ha lite smink? Och avd är det för definition. Nä, det där kan inte stämma. 

Ja det är skitsnack.
  • Litet My
    cameleon skrev 2015-11-19 17:01:07 följande:

Ja, det får iaf vi om den är helt läkt. Samma med andra piercingar och tatueringar.
  • Anonym (op)
    Anonym (SSK sedan länge) skrev 2015-11-16 20:52:46 följande:
    Var jobbar du? Där jag jobbar på op, så är det fullt tillåtet med både örhängen och halsband!
    Ortopedoperation. Men alla operationsavdelningarna där jag jobbar har dessa regler.
    Och när jag började inom vården gällde det alla avdelningar.
Svar på tråden Utseende inom vården