• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • Litet My
    Anonym (USK) skrev 2015-11-21 17:54:24 följande:
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-11-21 16:50:04 följande:Jag håller med om att det är lättare att ha naglar som ser rena ut med långa naglar. Men är det inte skillnad på smuts och bakterier? Alltså det kan väl finnas massor av bakterier fast det inte syns? Självklart finns det väl åxå bakterier i smuts men du försår vad jag menar. Och med långa naglar är det väl lättare att riva någon och att hanskar går sönder.

Aldrig varit i närheten av att riva någon eller att handsken går sönder. Dessutom används handskar vid brukarkontakt. Dessutom ser jag inte det farliga i att bädda sängar, duscha någon, fixa frukost och lägga fram medicin med långa naglar. Finns handskar och handsprit. 
    Låter ju jättemysigt, speciellt nu när de multiresistenta bakterierna flödar. Men med det tankesättet är jag inte förvånad att de sprids.
  • Anonym (Bu)
    cameleon skrev 2015-11-19 17:01:07 följande:

Jag låg inne på Västerås lasarett för några månader sedan och då hade en av uskorna piercing i näsvingen. Blev mycket chockad över att dom tillåter det. Sedan läste jag någonstans att man får ha näspiercing om den är helt läkt. Kan detta verkligen stämma? Kommer dock inte ihåg var jag läste det..

Vad skulle det spela för roll? Man petar ju inte på nässmycket precis som man inte petar i näsan på arbetet.
  • Anonym (Bu)
    Mantrasina skrev 2015-11-21 17:47:27 följande:

Inom kommunal omsorg (boenden, hemtjänst etc) så har det tidigare inte varit lag på att följa samma hygienregler som landstingens verksamheter utan bara rekommendationer men från årsskiftet blir det lag på att alla SKA ha arbetskläder som tvättas på arbetsplatsen, nya rena varje dag. Inget nagellack eller annat konstgjort material på naglarna, kortklippta naglar. Så även om det har varit lite olika på olika ställen så blir det alltså nu lagstadgade hygienregler lika för alla som jobbar inom vård och omsorg. Jättebra tycker jag!

Så ska du jobba inom vården ts så måste du komma över din känsla för dina naglar - eller arbeta rent administrativt som exempelvis medicinsk sekreterare.

Det jag inte förstår är det där med tex nagellack. Inom hemtjänsten ska man ju ha handskar, så på vilket sätt gör det något att man har målade naglar?
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-21 23:38:04 följande:

Det jag inte förstår är det där med tex nagellack. Inom hemtjänsten ska man ju ha handskar, så på vilket sätt gör det något att man har målade naglar?

Du har ju på handskar varje minut av arbetsdagen i hemtjänsten eller någon annanstans.... vet du hur mycket bakterier det finns på lackade naglar?!
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-21 23:55:40 följande:

Du har ju på handskar varje minut av arbetsdagen i hemtjänsten eller någon annanstans.... vet du hur mycket bakterier det finns på lackade naglar?!

Jo, absolut, men man spritar ju händerna och sen tar på handskar, hur skulle bakterierna hamna på kunden?
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 00:21:15 följande:

Jo, absolut, men man spritar ju händerna och sen tar på handskar, hur skulle bakterierna hamna på kunden?

Finns många som inte sprita innan man tar på handskarna. Sedan är det så att man inte använder handskar så fort man går in till någon. Vilket innebär att bakterierna sprids.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 00:31:31 följande:

Finns många som inte sprita innan man tar på handskarna. Sedan är det så att man inte använder handskar så fort man går in till någon. Vilket innebär att bakterierna sprids.

Fast man ska ju egentligen ha på handskar så fort man kommer in hos en kund. Iaf hos oss. Gör man så, så borde man kunna ha nagellack?
  • Anonym (Anonym115)

Jag jobbar som uska inom LSS (en gruppbostad o ett serviceboende), har alltid gelé/acryl naglar, vanliga kläder (skulle inte komma i extremt urringat eller hotpants) långt hår (inland uppsatt, oftast inte) mitt vanliga smink, parfym, klocka, förlovningsring och snygga (pppft) foppatofflor!

Våran chef har aldrig klagat eller liknande o alla på arbetsplatsen ser ut såhär (självklart har vissa kort hår, vissa mer smink än andra osv)

Trivs bra o trivs med att jag får känna mig snygg på jobbet då jag dagligen gör allmänna besök osv med våra boende!

Skulle inte klara av att inte få vara "fixad" utan vill se bra ut!

• Anonym (SSK sedan länge)
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 00:40:09 följande:
    Fast man ska ju egentligen ha på handskar så fort man kommer in hos en kund. Iaf hos oss. Gör man så, så borde man kunna ha nagellack?
    Nej, det ska man verkligen inte! Att ta i en patient är som att ta i vem som helst. Handskar ska du ha när du kan komma i kontakt med kroppsvätskor. Att hålla i någon ska göras utan handskar. Kolla gärna i vårdhandboken på nätet, googla handskpyramiden. Det är dessutom lite bakvänt att ha handskar till allt, men ändå ha civila kläder!
Svar på tråden Utseende inom vården