• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • fala6
    Anonym (A) skrev 2015-11-15 19:47:26 följande:
    Har aldrig varit med om detta och jag har jobbat på många olika platser :) bara så du vet ts, det där med sminket stämmer inte alls.
    Det kanske är olika från plats till plats?
    Som jag har lärt mig så ska man inte vara hårt sminkad, utan diskret/neutral.
    Turn the quiet up, turn the noise down.
  • Mantrasina

Smink är nog helt upp till respektive arbetsgivare. Men själv föredrar jag att se ren, fräsch och enkel ut på jobbet. Enkel frisyr, lite mascara och färg på kinderna och kanske ett klatshigt läppstift, men inte mer än så. Och naglarna ska vara fria från konstgjorda material - alltså nagellack, påbyggningar etc. ALLT sånt är no-no. Och ska inte sticka ut ovanför fingertoppen.

• Mickan76
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-11-15 17:55:39 följande:

Till och med tungan? Pga utseendet då eller?

Nej, hygien. Där jag jobbar (Danderyds sjukhus) finns inga regler som har med utseendet i sig att göra, bara hygienregler.
  • Anonym (Nyfiken)
    Mickan76 skrev 2015-11-15 22:22:54 följande:

Nej, hygien. Där jag jobbar (Danderyds sjukhus) finns inga regler som har med utseendet i sig att göra, bara hygienregler.

Jaha, visste inte att själva smycket kunde vara en risk :o
  • Anonym (SSK sedan länge)
    fala6 skrev 2015-11-15 19:50:53 följande:
    Det kanske är olika från plats till plats?
    Som jag har lärt mig så ska man inte vara hårt sminkad, utan diskret/neutral.
    Lärt dig? Nej, det finns inga som helst regler kring smink! Jag har alltid sminkat mig som fullt ut och har rött läppstift. Var har du jobbat? 

TS - det finns INGA sminkregler.
  • Anonym (A)
    Anonym (SSK sedan länge) skrev 2015-11-16 12:41:44 följande:

Lärt dig? Nej, det finns inga som helst regler kring smink! Jag har alltid sminkat mig som fullt ut och har rött läppstift. Var har du jobbat? 

TS - det finns INGA sminkregler.

Exakt. Folk blandar ihop vad de själva tycker "passar sig" med regler.
  • Anonym (SSK sedan länge)
    Anonym (A) skrev 2015-11-16 12:45:43 följande:
    Exakt. Folk blandar ihop vad de själva tycker "passar sig" med regler.
    Det håller jag verkligen med om! :D I vården ser folk ut som folk gör mest. Tjocka, smala, gamla, unga, lockiga, (oj, jag har tom plattat håret när jag gått till jobbet). Sminkade och osminkade.
  • Anonym (op)

Jag jobbar på OP så uppsatt hår. Inga smycken varken runt hals, i öronen, handleder eller ringar. Inget nagellack eller lösnaglar och självklart inget som luktar.

• Anonym (Mia)

Varför skulle det skilja i hygienregler mellan usk och ssk? Tror du ena gruppen är mer hygienisk än den andra?

Svar på tråden Utseende inom vården