• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • PinkSugar

Tror du mer tänker på hygienen än på utseendet. Blev förvånad när jag såg namnet på tråden och trodde den skulle handla om hur ful/snygg man ska vara inom vården Skäms typ om man hade det lättare att handskas med manliga patienter som snygg ssk. Haha

• Anonym (Nyfiken)
    PinkSugar skrev 2015-11-15 10:33:28 följande:

Tror du mer tänker på hygienen än på utseendet. Blev förvånad när jag såg namnet på tråden och trodde den skulle handla om hur ful/snygg man ska vara inom vården  typ om man hade det lättare att handskas med manliga patienter som snygg ssk. Haha

Haha det sista är det verkligen inte hehe ;) regler för hur man ska göra för hygienen finns att läsa om man googlar, jag tänkte mer hur dom fungerar i verkligheten. Jag gillar att blanda faktatexter med information från forum eller bloggar för att få en så realistisk bild som möjligt av något. Om du förstår vad jag menar haha. Ni får gärna berätta hur ni är sminkade, finns det några regler ang sminket? Allt är intressant :) målet med tråden är att höra vad ni inom vården tänker om just hur ni fixar er inför jobbet.
  • Anonym (OD)

Men man bör nog också tänka på utseendet. Om man tex jobbar på ett boende och använder sina kläder är det inte poppis att ha linne med bara armar, för mycket urringning och korta shorts. Självklart för de flesta men man har ju sett exempel där de inte har det tänket

• Mickan76

Örhängen får man ha. Men smycken i typ näsa/läpp/tunga får man ta ur på arbetstid.

• Anonym (Nyfiken)
    Mickan76 skrev 2015-11-15 17:13:22 följande:

Örhängen får man ha. Men smycken i typ näsa/läpp/tunga får man ta ur på arbetstid.

Till och med tungan? Pga utseendet då eller?
  • fala6
    Naglar ska vara korta och omålade. För att vara hygienisk ska man väl inte ens ha ett skyddslack på, eftersom det kan hamna i tex. mat.

Smink ska vara diskret. Jag brukar bara ha mascara och någon ansiktskräm. Vissa har mer smink än andra, men det får inte vara för mycket.

Parfym eller andra dofter ska man inte heller ha, pgr. allergiker.

Smycken är olika. Vissa har korta halsband och även örhängen, andra får inte ha något alls. Men på de flesta arbetsplatserna får man inte ha ringar, armband, halsband, örhängen eller piercingar.

Håret ska vara uppsatt om det ramlar fram vid arbetet!

Kläder får man oftast från arbetsgivaren. Vi får hämta ut kläder när vi behöver byta, så de använda läggs i tvättsäckar och skickas iväg på tvättning.
    Vet att det finns flera som har egna kläder också, men då gäller samma regler. Exempelvis kortärmat (>armbågen) så att man kan tvätta/sprita ordentligt.
    Det brukar finnas koftor att låna för den som fryser. Men koftorna får inte användas i tex. kök eller i själva jobbet.

Skor får man stå för själv (vad jag vet).

Något som många inte tänker på är att man ska inte gå ut och röka i arbetskläderna! Det är vidrigt, även om man har på sig en kofta över. Vissa arbetsplatser har regler kring detta, andra inte.

Även mobiltelefoner är ett vanligt problem.. Stäng av ljudet och lägg den i väskan/fickan.

Men som sagt, varje arbetsplats har sina regler. Ska finnas något papper där det står vad man behöver veta.
    Hmm.. Kommer inte på så mycket mer.. Oskyldig
    Turn the quiet up, turn the noise down.
  • Anonym (A)
    fala6 skrev 2015-11-15 19:36:17 följande:

Smink ska vara diskret. Jag brukar bara ha mascara och någon ansiktskräm. Vissa har mer smink än andra, men det får inte vara för mycket.

Har aldrig varit med om detta och jag har jobbat på många olika platser :) bara så du vet ts, det där med sminket stämmer inte alls.
Svar på tråden Utseende inom vården