• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:08:08 följande:

Din chef verkar ju ha missuppfattat hygienrelgerna totalt.

Eller så har dom anpassats till våra arbetsförhållanden.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:39:56 följande:

Jag byter handskar mellan varje moment, självklart.

Du behöver inte föreläsa om förorening, jag är uska. Jag har handskar på om risk för smitta/kroppsvätskor finns samt vid kroppsnära arbete. Jag har inte handskar vid fika, social samvaro osv. Vi har fått genomgångar, senast i början av hösten. Jag ska ta en bild på pappret med instruktionerna så ska du få se vad som gäller hos oss. :)

Som usk så verkar du ha stora brister i vad gäller hygien och förebyggande av smittspridning.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:41:01 följande:

Lägg gärna upp det papperet i tråden.

Yes!
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:41:36 följande:

Eller så har dom anpassats till våra arbetsförhållanden.

Man anpassar inga hygienrelger.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:40:09 följande:

Tvål och vatten, hört talas om det? Handskar får inte bor ev bajsrester utan flyttar de bara till andra ställen. Tvål och vatten är bättre att använda ön handskar.

Ta och be om ett möte med hygiensjuksköterskan om ni har någon annars ta och kontakta MASen i kommunen.

Lägg ner nu!

Jag får ha handskar om jag vill. Jisses, smeta in dina egna händer med bajs om du önskar, du verkar ju totalt olämplig inom vårdyrket. Läs mina inlägg, vi har precis haft henne hos oss i blrjan av hösten. Jag har ju handskarna medans jag jobbar med det smutsiga, sedan byter. Det flyttas väl runt likaväl om jag inte har handskar!
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:42:33 följande:

Man anpassar inga hygienrelger.

Jo. Hos oss har vi dessa regler.

Är det kul att ha hittat dagens hackkyckling? Skönt att få ur dig lite bitterhet och få känna dig överlägsen?.

Varsågod. Det unnar jag dig.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:41:59 följande:

Som usk så verkar du ha stora brister i vad gäller hygien och förebyggande av smittspridning.

Jag har iaf inte en otrevlig attityd eller stora brister i min personlighet. Det är jag glad för. :)
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:45:01 följande:

Lägg ner nu!

Jag får ha handskar om jag vill. Jisses, smeta in dina egna händer med bajs om du önskar, du verkar ju totalt olämplig inom vårdyrket. Läs mina inlägg, vi har precis haft henne hos oss i blrjan av hösten. Jag har ju handskarna medans jag jobbar med det smutsiga, sedan byter. Det flyttas väl runt likaväl om jag inte har handskar!

Ok ni hadde genomgång med hygiensjuksköterskan men frågan är vart du var då? Uppenbarligen inte dör.

Får jag någon bajsrest på händerna (vilket är ovanligt då mina brukare vanligvis bajsar i toaletten eller blöja/inkontinensskydd) så tvättar jag av mig med tvål och vatten och sprutar av händerna. Bakterierna kan då inte tas med vidare som de kan göra om jag hade haft handskar.

Så jag är olämplig för att jag månar om mina brukares bästa?

Hum...då är ju du definitivt olämplig som behandlar dina brukar som pestsmittade.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:48:00 följande:

Jag har iaf inte en otrevlig attityd eller stora brister i min personlighet. Det är jag glad för. :)

Nej, det har inte jag heller.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:49:14 följande:

Ok ni hadde genomgång med hygiensjuksköterskan men frågan är vart du var då? Uppenbarligen inte dör.

Får jag någon bajsrest på händerna (vilket är ovanligt då mina brukare vanligvis bajsar i toaletten eller blöja/inkontinensskydd) så tvättar jag av mig med tvål och vatten och sprutar av händerna. Bakterierna kan då inte tas med vidare som de kan göra om jag hade haft handskar.

Så jag är olämplig för att jag månar om mina brukares bästa?

Hum...då är ju du definitivt olämplig som behandlar dina brukar som pestsmittade.

Trevlig helg miss perfekt.

"Argumentera inte med idioter, de drar ner dig till sin nivå, sedan slår de dig med erfarenhet"

Därav avslutar jag denna diskussion och tar en promenad istället. :)
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:52:10 följande:

"Argumentera inte med idioter, de drar ner dig till sin nivå, sedan slår de dig med erfarenhet"

Papperet existerade visst inte...
  • RosaSmurf

Glöm inte handskar, skoskydd, munskydd och förkläde på promenaden Du vet ju inte vilka som gått där och grisar ner innan dig....
  • Anonym (A)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:32:53 följande:

Ingen som tvingar dig att läsa tråden....

Du tycker det är rimligt att jag ska undvika attläggaatt tråden för att en person (du) beter dig illa och förstör den?
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:53:33 följande:

Papperet existerade visst inte...

Jag är ju inte på jobbet nu!?
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2015-11-22 13:02:13 följande:

Du tycker det är rimligt att jag ska undvika attläggaatt tråden för att en person (du) beter dig illa och förstör den?

Undvika att läsa*
  • RosaSmurf
    Anonym (A) skrev 2015-11-22 13:02:13 följande:

Vad är meningen med att kommentera en tråd enbart för att en annan medlem skriver i tråden?
  • Anonym (A)

Jag ska nog göra detsamma. Det bästa sättet att bemöta sådana personer är egentligen med tystnad :) ha en trevlig dag!
  • Mantrasina

En sak som många förresten inte är medvetna om är att alla handskar är genomsläppliga. Alltså släpper handskarna ändå igenom lite lite av bajset, blodet, urinen, kräkset... Vilket kan ge en falsk trygghet. 

Apropå de tidigare inläggen om långa naglar som inte borde göra nåt om en använder handskar - det är större risk att bakterier fastnar och en missar att sprita ordentligt under de långa naglarna. Vet att vi under en föreläsning under sjuksköterskeutbildningen fick testa att sprita ordentligt med sprit som var preppat med vad-det-nu-heter som lyser upp i UV-ljus, och sedan sticka in händerna i en UV-apparat. På i princip alla var huden under nageln samt den utstickande delen av nageln inte åtkommen ordentligt med sprit. Mycket intressant, och tydligen kan en låna en sån apparat och visa personalen där en jobbar hur stor skillnad en ordentlig spritning vs en inkorrekt spritning vs långa naglar osv ger på renheten på händerna. :)

• Anonym (Bu)
    Anonym (A) skrev 2015-11-22 13:05:23 följande:

Jag ska nog göra detsamma. Det bästa sättet att bemöta sådana personer är egentligen med tystnad :) ha en trevlig dag!

Skönt att se att alla på fl inte är idioter! Detsamma! :)
  • Anonym (SSK sedan länge)

Men för att det KAN finnas kroppsvätskor hemma hos en patient (säger man kund??), gör inte att man ska ha handskar på sig jämt. Det är vid direktkontakt de ska användas. Det är nog mer skit i tunnelbanan än hemma hos folk... 

Svar på tråden Utseende inom vården