• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:40:12 följande:

Så är inte våra instruktioner på min arbetsplats. Sen är det ju handskar på om risk för kontakt med kroppsvätskor finns, och det finns det så fort man kliver innanför dörren hos många av kunderna.

Vet ens vad kontakt med kroppsvätskor innebär?
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 11:41:15 följande:

Vet ens vad kontakt med kroppsvätskor innebär?

Haha, ja. Har du jobbat i hemvården? Inte min mening att kränka någon men många kunder är inte så renliga om händerna! Och det förekommer både det ena och andra hemma hos folk. Man lägger handen på en stol i hallen när man ska flytta på den och inser att den är full av...kroppsvätskor. Osv.. Jag känner nog våra kunder och deras hemförhållanden ganska bra vid det här laget. Och det är heller inte förbjudet med handskar. :)
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:57:50 följande:

Haha, ja. Har du jobbat i hemvården? Inte min mening att kränka någon men många kunder är inte så renliga om händerna! Och det förekommer både det ena och andra hemma hos folk. Man lägger handen på en stol i hallen när man ska flytta på den och inser att den är full av...kroppsvätskor. Osv.. Jag känner nog våra kunder och deras hemförhållanden ganska bra vid det här laget. Och det är heller inte förbjudet med handskar. :)

Har jobbat inom både hemtjänsten och jobbar numera inom hemsjukvården. Även jobbat på sjukhus.

Du kanske borde byts jobb så slipper du oroa dig för bakterier.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 11:39:13 följande:

Du har missuppfattat rejält och även din chef. Man ska inte ha ganska och förkläde så fort man glider innanför dörren till en vårdtagare/brukare/kund/etc utan enbart vid kontant med kroppsvätskor, dvs med hjälp av toalett i säng, dusch, byta av blöja/inkontinensskydd och påklädning. Vid medicinhantering är det bra med handskar med inte nödvändigt om man har tvättade och spritade händer.

Hur skulle du känna om en usk kom men handskar och förkläde direkt denne klev in genom din dörr?

Jag har inte missuppfattat något alls. Jag måste ju följa hygienrutinerna vi har på jobbet. Sen skrev jag ju ovan hur vi jobbar.

Jag skulle tycka att det var skönt då jag inte vet vem denna usk varit hemma hos innan och vad hon gjort. Det är ju för min skull.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 12:00:59 följande:

Har jobbat inom både hemtjänsten och jobbar numera inom hemsjukvården. Även jobbat på sjukhus.

Du kanske borde byts jobb så slipper du oroa dig för bakterier.

Varför då? Jag älskar mitt jobb. :) Jag har inte handskar på mig om jag sitter och fikar med en kund tex. Men eftersom de flesta av våra arbetsuppgifter innebär kroppskontakt och risk för kontakt med kroppsvätskor så är det handskar på som gäller. Jag kan oxå tillägga att vinterkräksjukan och annat hållts borta från kunderna på ett utomordentligt sätt de senaste åren.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 11:40:24 följande:

Då får du väl tvätta och sprita händerna oftare... Verkar som att du är rätt för att få bakterier på dig.

Bakterier o bakterier, vet inte om någon gillar att få avföring och urin på händerna. Eller sperma. Jag känner som sagt våra kunder bättre än du. Hade du klivit in på min arbetsplats så hade du oxå haft handskar ganska flitigt. :D ingen ide att försöka dumförklara mig, du jobbar inte där och vet inte våra regler/kunder.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:01:04 följande:

Jag har inte missuppfattat något alls. Jag måste ju följa hygienrutinerna vi har på jobbet. Sen skrev jag ju ovan hur vi jobbar.

Jag skulle tycka att det var skönt då jag inte vet vem denna usk varit hemma hos innan och vad hon gjort. Det är ju för min skull.

Din chef verkar ju ha missuppfattat hygienrelgerna totalt.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:04:56 följande:

Varför då? Jag älskar mitt jobb. :) Jag har inte handskar på mig om jag sitter och fikar med en kund tex. Men eftersom de flesta av våra arbetsuppgifter innebär kroppskontakt och risk för kontakt med kroppsvätskor så är det handskar på som gäller. Jag kan oxå tillägga att vinterkräksjukan och annat hållts borta från kunderna på ett utomordentligt sätt de senaste åren.

Jag har inte påstått att du misstrivs men uppenbarligen så är du rejält rädd för bakterier och då är inte vården rätt jobb för digm
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:07:45 följande:

Bakterier o bakterier, vet inte om någon gillar att få avföring och urin på händerna. Eller sperma. Jag känner som sagt våra kunder bättre än du. Hade du klivit in på min arbetsplats så hade du oxå haft handskar ganska flitigt. :D ingen ide att försöka dumförklara mig, du jobbar inte där och vet inte våra regler/kunder.

Du vet att urin är bland det renaste som finns. Och både avföring, sperma och urin går bort med tvål och vatten. Man dör heller inte av att få det på sig.

Hade jag jobbat på din arbetsplats hade jag gjort som jag gör inte, dvs ja handskar vid kontakt med kroppsvätskor inte tagit på mig handskarna direkt när jag givit in genom dörren. Det är ohyfsat beteende. Nej, jag jobbar inte hos dig men jag kan hygienrutinerna/reglerna och är inte rätt för att få skit under naglarna. Tål man inte bakterier, urin, avföring etc så ska man inte jobba inom vården. Punkt.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 12:04:56 följande:

Jag kan oxå tillägga att vinterkräksjukan och annat hållts borta från kunderna på ett utomordentligt sätt de senaste åren.

Och du tror att det har att göra med att ni använder handskar så fort ni klivit innanför dörren?
Svar på tråden Utseende inom vården