Anonym (orka?) skrev 2015-11-17 19:12:03 följande:
Hej alla bonusföräldrar. Hur gör ni för att orka med era bonusbarn? Kan ni tänka er en framtid med er partner och bonusbarn? Hur planerar ni att livet ska se ut? Hur känner ni att ni ska härda ut med bonuslivet? Hur orkar man? Tacksam för svar från osäker, ung bonusförälder.
Nu är jag inte i situationen längre. Men jag har varit. Jag var tillsammans med en man i drygt tre år och träffade honom när dottern var runt ett år.
Hennes mamma fanns inte med i bilden så mannen hade enskild vårdnad och hela ansvaret.
På det viset så var väl situationen lite speciell eftersom hon inte hade en närvarande mamma. Men jag gick in i förhållandet med synen att vara en vuxen i barnets liv. Och det var jag, klart jag lekte med henne och gjorde roliga saker. Och klart att jag satte gränser och gjorde mig ovän med henne också. Jag gjorde mycket saker som en förälder gör men jag valde också att inte göra vissa saker för att jag faktiskt inte var förälder.
Men jag tror på att bilda sig en egen relation med barnet. Inte en föräldrarelation men en mellan ett barn och en viktig vuxen.
Idag är flickan elva, hon fyller snart tolv, år och vi har fortfarande en relation med varann även om förhållandet med hennes pappa är slut för längesen. Jag har i stort sett ingen kontakt med hennes pappa men jag har gjort det medvetna valet att fortsätta vara en del av hennes liv. Det var inte henne jag lämnade när jag lämnade hennes pappa. I början var det svårare. Idag är det mycket lättare eftersom hon idag är så stor att hon själv kan hålla kontakten. Vi skriver brev, pratar över Skype, smsar en del. sen ses vi när jag hälsar på mina föräldrar (dom bor i närheten) typ två gånger om året. Och senaste två åren så har hon åkt tåg hit själv - eller nåja, antingen har hennes pappa följt henne ner till Stockholm och bytt tåg eller så har jag åkt upp till Stockholm för att möta henne (jag bor i Göteborg). Hon har varit hit ner tre gånger och det är lika kul varje gång! Jag älskar den tösen och det kommer jag att göra hela mitt liv!
Jag är jätteglad över att hennes pappa såg fördelarna med att hon fick ha en till vuxen i sitt liv. Och att jag fick fortsätta hålla kontakten med henne när han träffade sin nuvarande, dom har varit ett par nu i sex år.
Hon är ingen bonusdotter i ordets rätta bemärkelse men hon är en bonus i mitt liv