• Anonym (orka?)

Orka med bonus?

Hej alla bonusföräldrar. Hur gör ni för att orka med era bonusbarn? Kan ni tänka er en framtid med er partner och bonusbarn? Hur planerar ni att livet ska se ut? Hur känner ni att ni ska härda ut med bonuslivet? Hur orkar man? Tacksam för svar från osäker, ung bonusförälder.

• Svar på tråden Orka med bonus?
  • Anonym (Thea)
    IsDimma skrev 2015-11-17 19:42:28 följande:

Nu är jag inte i situationen längre. Men jag har varit. Jag var tillsammans med en man i drygt tre år och träffade honom när dottern var runt ett år.

Hennes mamma fanns inte med i bilden så mannen hade enskild vårdnad och hela ansvaret.

På det viset så var väl situationen lite speciell eftersom hon inte hade en närvarande mamma. Men jag gick in i förhållandet med synen att vara en vuxen i barnets liv. Och det var jag, klart jag lekte med henne och gjorde roliga saker. Och klart att jag satte gränser och gjorde mig ovän med henne också. Jag gjorde mycket saker som en förälder gör men jag valde också att inte göra vissa saker för att jag faktiskt inte var förälder.

Men jag tror på att bilda sig en egen relation med barnet. Inte en föräldrarelation men en mellan ett barn och en viktig vuxen.

Idag är flickan elva, hon fyller snart tolv, år och vi har fortfarande en relation med varann även om förhållandet med hennes pappa är slut för längesen. Jag har i stort sett ingen kontakt med hennes pappa men jag har gjort det medvetna valet att fortsätta vara en del av hennes liv. Det var inte henne jag lämnade när jag lämnade hennes pappa. I början var det svårare. Idag är det mycket lättare eftersom hon idag är så stor att hon själv kan hålla kontakten. Vi skriver brev, pratar över Skype, smsar en del. sen ses vi när jag hälsar på mina föräldrar (dom bor i närheten) typ två gånger om året. Och senaste två åren så har hon åkt tåg hit själv - eller nåja, antingen har hennes pappa följt henne ner till Stockholm och bytt tåg eller så har jag åkt upp till Stockholm för att möta henne (jag bor i Göteborg). Hon har varit hit ner tre gånger och det är lika kul varje gång! Jag älskar den tösen och det kommer jag att göra hela mitt liv!

Jag är jätteglad över att hennes pappa såg fördelarna med att hon fick ha en till vuxen i sitt liv. Och att jag fick fortsätta hålla kontakten med henne när han träffade sin nuvarande, dom har varit ett par nu i sex år.

Hon är ingen bonusdotter i ordets rätta bemärkelse men hon är en bonus i mitt liv

Så har min storebror haft det.... Han träffade sin första fru när barnet var 2 skilde sig när han var 10 men han är fortfarande pappa och har i perioder haft det barnet mer än sitt biologiska.. Jag är faster till alla hans barn... Så är det bara.. Skitsamma att mamman hunnit ha två andra förhållanden sedan dess.... Och att brorsan är omgift... Sambon har lite liknande... Han var med sitt ex i 20 år hon har ett barn som var 4 när dom träffades men som inte bodde hos dom förän hon var runt 11.....exet ville inte att dom skulle ha någon kontakt efter skilsmässan.. Men vadå efter 20 år i ett barns liv kapar man väl inte bara banden..... Han var dock lite "rädd" hur jag skulle ta det.... Men jag skulle helt ärligt blivit fundersam på om han var rätt för mig om han valt att klippa helt med bonusen...
  • Anonym (orka?)
    Ester69 skrev 2015-11-19 07:06:08 följande:
    Fast även om båda har barn sen innan är det inte säkert det funkar. Vi har båda barn sen innan och jag har väldigt svårt för sambons barn. Dels har han en helt annan syn på uppfostran jämfört med mig. Dels är det 7 år mellan min yngsta och hans barn. Mina barn har flyttat hemifrån och hans har nyss kommit in i tonåren. Och mitt intresse för att bråka med tonåringar är noll, har gjort det klart nu.

Har sagt ifrån allt som har med ansvar för hans barn att göra. Vill sambon ha en låtsasmamma till sitt barn får han hitta någon annan än mig.
    Å det kan jag tänka är väldigt svårt. Att ta in barn med två olika uppfostran och få det att funka. Jag har problem med hur min "bonus" är uppfostrad, men samtidigt känns det som att jag inte har så mycket att säga till om då jag själv inte har barn så jag vet inte hur det är, typ. Jag förstår dig, speciellt om du är klar med hela barn/tonårsgrejen. Svårt också att gå in i någon "låtsasmamma"-roll när barnen är så stora. Min "bonus" går på dagis. Lättare att få kontakt då, tänker jag, och lättare att åtminstone bonus tyr sig mycket till den vuxna som är närmast. Så vi har inget problem från hennes håll med kontakt och att ty sig till mig osv, utan det ligger helt på mig. Hon är här i princip hela tiden, så förstår att hon har ett behov av det. Och jag ger henne det till en viss grad, men ej som en stand-in mamma som alltid är där ovillkorligt, men när det funkar och framförallt i situationer då det verkligen behövs. Man måste få möjlighet att själv forma sin roll, tror jag, utan påtryckningar från föräldern och vilka förväntningar den har på en. Usch, det är svårt. Men om det har funkat för er på det sättet som ni har det så är det ju toppen att du har det på ett sätt som känns bra för dig!
  • Anonym (orka?)
    Anonym (Thea) skrev 2015-11-19 07:52:56 följande:

Det som kan vara jobbigt är att vi inte haft samma syn på uppfostran.... Vissa saker han och hans barn gör får mig att vilja dunka i bordet och mina barn att bli förfärade....gäller bla visst språkbruk... Dom kan sägs till sin pappa att hålla käften och det skulle aldrig mina barn ens komma på tanken att göra... Dom får i princip vad dom vill och göra vad dom vill annars kan dom för det mesta tjata sig till det... Inte heller något mina är van.... Jag bestämmer inte barnen.... Ett nej kan däremot ändras till ett ja med rätt argument men aldrig med tjat...

Min uppfostran är mer handling och konsekvenser.. Hans är mer äh....men vi närmar oss en gemensam syn....

Jobbigast är nog hans ex faktiskt där det inte alls fungerar och det tjafsar och bråkas från hennes sida... Barnen vill inte vara hos henne men hon kan själv inte se att det problemet ligger hos henne utan det är någon annans fel och något hon vill att andra ska fixa... Barnen ska komma punkt slut men hon gör inget själv för att förhållandet mellan dom ska bli bättre

Det gäller att prata med varandra, ni måste vara öppen med var du vill, vad han vill, vad är dina farhågor, hur mkt ansvar tänker han att DU ska ta osv... Prata om det innan ni flyttar ihop... Flytta inte ihop och tänker äh det löser sig nog för risken är att det faktiskt inte gör det för törs man inte prata om det innan är risken stor att man inte tar upp det sedan heller förän problemet blivit så stort att man exploderar....

Oj, det låter tufft. Det måste vara svårt för alla inblandade. Barnen förlorar ju ingenting på att bli lite "bättre" uppfostrade direkt, om de använder ett sånt språkbruk mot sin pappa tänker jag (hur agerar de till andra vuxna i andra situationer, tänker jag då?) men svårt att kombinera många personer och viljor samtidigt. Skönt att ni närmar er en mer enhetlig syn, tror alla kan lära av varandra där? :) Jag känner igen mig i det där med exet, att hon har svårt att se vilka beteenden som är lämpliga och vad man bör och inte bör göra. Såklart det är individuellt och att man som förälder såklart har rätt att göra som man vill (inom vissa gränser) men ibland är det svårt när det drabbar andra (en själv och familjen) negativt. 
    Nu har vi redan bott med varandra ett par år. Vi pratade om det innan och vi hade lite olika syn. Samtidigt visste ju han vad det innebar med barn och allt sådant, medan jag inte hade någon aning, så det var svårt att förbereda sig när man inte visste vad det innebar. Jag hade nog en ganska klar syn, trots allt, att jag är så pass ung och i en sådan situation i livet (och av en sådan syn) att jag inte har något intresse av att leka mamma eller leka familj på det sättet. Den synen har jag fortfarande. Ibland kallar barnet mig för bonusmamma, typ "min mamma bor inte här längre, så xx är min mamma här". Barnet tycker det är kul när folk på dagis frågar om jag är barnets mamma och så. Jag låter barnet säga såna saker, skulle inte för mitt liv säga att barnet inte får kalla mig sin bonusmamma eller så, jag tycker barnet har rätt till att känna så (och tror att det finns ett verkligt behov hos barnet att säga så, och känna såna känslor för mig) men jag skulle aldrig benämna mig själv som det eller göra den kopplingen mellan oss. Så vi är överens om att vi har olika syn, och min kille vill väl på ett sätt att jag mer skulle se oss som en familj och så, och han tror att det kommer komma med tiden. Men nu har det som sagt gått ett par år och jag har snarare gått tillbaka lite känslomässigt inför barnet, så vete tusan hur det ska bli om ytterligare några år.
  • Anonym (orka?)
    Anonym (Thea) skrev 2015-11-19 08:00:07 följande:
    Så har min storebror haft det.... Han träffade sin första fru när barnet var 2 skilde sig när han var 10 men han är fortfarande pappa och har i perioder haft det barnet mer än sitt biologiska.. Jag är faster till alla hans barn... Så är det bara.. Skitsamma att mamman hunnit ha två andra förhållanden sedan dess.... Och att brorsan är omgift... Sambon har lite liknande... Han var med sitt ex i 20 år hon har ett barn som var 4 när dom träffades men som inte bodde hos dom förän hon var runt 11.....exet ville inte att dom skulle ha någon kontakt efter skilsmässan.. Men vadå efter 20 år i ett barns liv kapar man väl inte bara banden..... Han var dock lite "rädd" hur jag skulle ta det.... Men jag skulle helt ärligt blivit fundersam på om han var rätt för mig om han valt att klippa helt med bonusen?
    Efter så många år förstår jag att man vill ha en kontakt. Det blir ju en egen relation (förhoppningsvis) mellan din sambo och det barnet då. Vad barnets mamma tycker är ju fullkomligt skitsamma, speciellt när barnet nu borde vara i 25årsåldern? Det är ju en vuxen människa med egen vilja. Naturligt att vilja ha kontakt. Skönt för dig att du känner dig okej med allt och att det känns bra. Öppensinnat, tycker jag. Samtidigt som jag inte tror någon hade klandrat dig (iallafall inte någon som har lite kännedom kring bonus-relationer) om du hade tyckt att det var jobbigt och så. Men skönt att det ändå känns bra för dig. 
  • Anonym (orka?)
    Anonym (Hanna) skrev 2015-11-19 06:28:20 följande:

Har själv en bonus på 5år, och en egen på 3år. Jag tycker det är hemskt med bonus. Fatta mig rätt nu!! Barnet i sig är jätte gulligt ibland. Men hans barn är bara hos oss varannan helg fre-sön. Och jag tycker aldrig vi kommer in i någon slags "familj" utan bonus blir för mig bara en gäst man ska passa upp..
    De hade varit enklare om barnet bott här 50/50. Men de går inte.

Funderar på att lämna min sambo pga detta. Jag tycker vi fungerar som en lekfamilj varannan helg.

Alltså jag tycker inte det finns något optimalt sätt, egentligen. Bonus är hos oss i princip hela tiden, några helgdagar per månad är bonus hos sin mamma men annars här. Och det är svinjobbigt att behöva anpassa så mycket i livet efter barnet. Å andra sidan hade jag avskytt, utifrån hur vårt liv ser ut, att bonus skulle ta upp all ledig helgtid istället. Pest eller kolera, tänker jag. Utifrån tidsaspekten tar ju bonus väldigt mycket av ens tid och det är mycket som är jobbigt kring det, men å andra sidan får man en relation som är lite mer stabil än om man som i ditt fall bara har bonus ibland, och blir lekfamilj liksom. Det har ju sina fördelar också, beroende på hur man ser det, men jag förstår att det är svårt att få en relation till barnet med så lite tid, och då kanske det blir ännu mer påtagligt när bonus är där.
  • whitestar

Har varit ihop med min man i 11 år, bonusen är nu 14. Jag har varit tydlig med att mannen har största ansvaret för sin son ända från start. Men självklart kan jag erbjuda mig att att skjutsa, hämta från skola o aktiviteter men mannen har yttersta ansvaret. Bonusen har adhd och det har varit lite jobbigt ibland men jag har ju valt en man med barn så då får det vara så. Just nu är irritationsmomentet kvällarna. Adhdmedicinen slutar verka o det kan bli lite högt i tak samtidigt som den yngre sonen ska försöka sova, jag ska själv upp tidigt o brukar lägga mig senast 21.30 men hinner knappt somna innan bonusen dundrar in i barnens sovrum kring 22 o lyckas väcka både mig o sin yngre bror:/ vi håller på att bygga på huset så bonusen får eget rum i sndra änden men det dröjer ett tag innan det är klart. En annan grej är hans mamma kan ringa precis vid läggdags för den yngre så det pratas högljutt i telefon när både jag o den yngre ska försäka sova"suck"

• whitestar

Största problemet som jag ser det är ju att jag inte kan vara med o styra o ställa som det passar bäst för just våran familj utan det måste ju tas hänsyn till ytterligare en familj, dvs bonusens mamma o hennes karl. Läggtiden är satt hos henne o tyvärr lite flytande där och jag vill ju helst inte lägga mig i deras kontakt heller. Men funderar på om vi måste sätta upp lite tider som gäller hos oss endast

• Anonym (pop)
    Anonym (Hanna) skrev 2015-11-19 06:28:20 följande:

Har själv en bonus på 5år, och en egen på 3år. Jag tycker det är hemskt med bonus. Fatta mig rätt nu!! Barnet i sig är jätte gulligt ibland. Men hans barn är bara hos oss varannan helg fre-sön. Och jag tycker aldrig vi kommer in i någon slags "familj" utan bonus blir för mig bara en gäst man ska passa upp..

De hade varit enklare om barnet bott här 50/50. Men de går inte.

Funderar på att lämna min sambo pga detta. Jag tycker vi fungerar som en lekfamilj varannan helg.

Och varför funderar du på att separera? Förstår inte riktigt vad du tycker är så jobbigt.
  • illy
    Hur gör ni för att orka med era styvmorsor? Kan ni tänka er en framtid med er pappa och styvmorsa? Hur planerar ni att livet ska se ut? Hur känner ni att ni ska härda ut med styvmorslivet? Hur orkar man? Tacksam för svar från osäkert, ungt styvbarn.
  • Anonym (orka?)
    whitestar skrev 2015-11-19 12:10:01 följande:

Största problemet som jag ser det är ju att jag inte kan vara med o styra o ställa som det passar bäst för just våran familj utan det måste ju tas hänsyn till ytterligare en familj, dvs bonusens mamma o hennes karl. Läggtiden är satt hos henne o tyvärr lite flytande där och jag vill ju helst inte lägga mig i deras kontakt heller. Men funderar på om vi måste sätta upp lite tider som gäller hos oss endast

Å, det tycker jag också är ett jättestort problem, att anpassa sig till mamman. Det blir väldigt ofritt när någon ytterligare finns att ta hänsyn till, och ska styra och ställa. Jag tänker att man får lägga upp regler såsom man vill ha dem i sitt hem, och är det andra regler som gäller hos mamman, ja då får de reglerna gälla där men när bonus är hos er så får hen förhålla sig till reglerna som ni satt upp.
Svar på tråden Orka med bonus?