Anonym (Thea) skrev 2015-11-19 07:52:56 följande:
Det som kan vara jobbigt är att vi inte haft samma syn på uppfostran.... Vissa saker han och hans barn gör får mig att vilja dunka i bordet och mina barn att bli förfärade....gäller bla visst språkbruk... Dom kan sägs till sin pappa att hålla käften och det skulle aldrig mina barn ens komma på tanken att göra... Dom får i princip vad dom vill och göra vad dom vill annars kan dom för det mesta tjata sig till det... Inte heller något mina är van.... Jag bestämmer inte barnen.... Ett nej kan däremot ändras till ett ja med rätt argument men aldrig med tjat...
Min uppfostran är mer handling och konsekvenser.. Hans är mer äh....men vi närmar oss en gemensam syn.... 
Jobbigast är nog hans ex faktiskt där det inte alls fungerar och det tjafsar och bråkas från hennes sida... Barnen vill inte vara hos henne men hon kan själv inte se att det problemet ligger hos henne utan det är någon annans fel och något hon vill att andra ska fixa... Barnen ska komma punkt slut men hon gör inget själv för att förhållandet mellan dom ska bli bättre
Det gäller att prata med varandra, ni måste vara öppen med var du vill, vad han vill, vad är dina farhågor, hur mkt ansvar tänker han att DU ska ta osv... Prata om det innan ni flyttar ihop... Flytta inte ihop och tänker äh det löser sig nog för risken är att det faktiskt inte gör det för törs man inte prata om det innan är risken stor att man inte tar upp det sedan heller förän problemet blivit så stort att man exploderar....
Oj, det låter tufft. Det måste vara svårt för alla inblandade. Barnen förlorar ju ingenting på att bli lite "bättre" uppfostrade direkt, om de använder ett sånt språkbruk mot sin pappa tänker jag (hur agerar de till andra vuxna i andra situationer, tänker jag då?) men svårt att kombinera många personer och viljor samtidigt. Skönt att ni närmar er en mer enhetlig syn, tror alla kan lära av varandra där? :) Jag känner igen mig i det där med exet, att hon har svårt att se vilka beteenden som är lämpliga och vad man bör och inte bör göra. Såklart det är individuellt och att man som förälder såklart har rätt att göra som man vill (inom vissa gränser) men ibland är det svårt när det drabbar andra (en själv och familjen) negativt.
Nu har vi redan bott med varandra ett par år. Vi pratade om det innan och vi hade lite olika syn. Samtidigt visste ju han vad det innebar med barn och allt sådant, medan jag inte hade någon aning, så det var svårt att förbereda sig när man inte visste vad det innebar. Jag hade nog en ganska klar syn, trots allt, att jag är så pass ung och i en sådan situation i livet (och av en sådan syn) att jag inte har något intresse av att leka mamma eller leka familj på det sättet. Den synen har jag fortfarande. Ibland kallar barnet mig för bonusmamma, typ "min mamma bor inte här längre, så xx är min mamma här". Barnet tycker det är kul när folk på dagis frågar om jag är barnets mamma och så. Jag låter barnet säga såna saker, skulle inte för mitt liv säga att barnet inte får kalla mig sin bonusmamma eller så, jag tycker barnet har rätt till att känna så (och tror att det finns ett verkligt behov hos barnet att säga så, och känna såna känslor för mig) men jag skulle aldrig benämna mig själv som det eller göra den kopplingen mellan oss. Så vi är överens om att vi har olika syn, och min kille vill väl på ett sätt att jag mer skulle se oss som en familj och så, och han tror att det kommer komma med tiden. Men nu har det som sagt gått ett par år och jag har snarare gått tillbaka lite känslomässigt inför barnet, så vete tusan hur det ska bli om ytterligare några år.