• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • dessan59

ja, jag pratar Stockholmska, en fin dialekt, lite mer som rikssvenska. Men efter att jag har flyttat till Norra Hälsingland, så hör ortsborna  att jag kommer från Huvudstaden!

• flygrl

Jag vill snacka ordentlig svenska men tyvärr e det mer miljonsvenska. Försöker träna upp språket genom läsa böcker mm och skriva lite på FL. Förresten så har jag fan inte hittat på min dialekt utan fått den genom uppväxten. Onödigt förakta oss som pratar så förresten. Alla e vi inte störiga. :/

Coolt med älvdalsmålet förresten! :)

• Anonym (Louise)

Nej jag kommer från vackra Stockholm :) räknar inte ens det som dialekt eftersom det är huvudstaden. Åker aldrig utanför tullarna! Tycker typ alla andra dialekter är fula och bonniga ;)

• Anonym (Böööörläääänge)
    Anonym (Dalkulla) skrev 2015-11-30 15:33:56 följande:

Jag pratar lite utslätat dalmål för att jag har bott utomsocknes ett bra tag. Men säger inte "e" utan "ä", exempel: "huvvä", "ä du mä" samt har massa dialektala ord som avviker. Tycker det är fint med olika dialekter! 

Vill fråga dig också vart från Dalarna du är ifrån? :)
  • Aniiee
    Anonym (Louise) skrev 2015-11-30 16:27:54 följande:

Nej jag kommer från vackra Stockholm :) räknar inte ens det som dialekt eftersom det är huvudstaden. Åker aldrig utanför tullarna! Tycker typ alla andra dialekter är fula och bonniga ;)

Det var det fånigaste "förklaringen" till "inte dialekt" jag nånsin hört. "Eftersom det är huvudstaden"..... Som om huvudstäder inte har dialekter.

Åker man genom den vackra huvudstaden (säg, mellan Huddinge och Solna) kan man för övrigt höra bortåt 20 dialekter och sociolekter unika till Stockholm, 12 av dem innanför tullarna.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Nenne666

Jepp! Jag pratar göteborgska.

• Påven Johanna

Nej, jag talar rikssvenska.

• Anonym (Nja)

Nja, mitt tal ligger inom det som språkvetare kallar "regionalt standardspråk". Dvs man hör på uttalet och prosodin vilken landsända jag kommer ifrån men jag använder i stort sett inga dialektala ord/uttryck och ingen dialektal grammatik (t ex inte vart/vars istället för var och inga speciella verbböjningar såsom böt/bytade istället för bytte). Så om man använder en lekmannadefinition av dialekt, dvs att man inte talar "neutral standard" så talar jag dialekt men inte enligt ovanstående definition. Enligt läraren på den svenskkurs jag går ligger de flesta svenskars tal mellan regional dialekt och regional standard (starkast dialekt är det som kallas "lokal dialekt" och det som förut kallades rikssvenska kallar många språkvetare nu tydligen "neutral standard"). Jag röstade nej.

• flygrl
    Duckan skrev 2015-11-30 16:25:31 följande:

flygrl, är miljonsvenska det samma som förortssvenska?

Japp.

Sen kom jag på att de ju finns skillnader beroende på om man bor i en Sthlmförort eller Rosengård tex. I Sthlm låter det ju mer Stockholmskt medans Rosengårdare pratar mer skånskt.

Jag tycker det e roligt och fint med svenska dialekter. Kul försöka gissa vartifrån en person kommer. ;)
Svar på tråden Pratar du dialekt?