• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • LaLola
    Anonym (Böööörläääänge) skrev 2015-12-01 21:13:38 följande:
    Åh norrländska som är så underbart :)
    Och jag gillar söderländska. Det låter så fint när Peps Persson o Carl-Einar Häckner pratar söderländska!
  • Anonym (Anonym#)

Här pratas det skånska :)

• Linutis
    Forumvärd skrev 2015-11-30 08:20:15 följande:

Jag vet inte hur det är med dig men jag älskar dialekter!

Därför tänkte jag höra med dig hur det ligger till för dig.

Pratar du dialekt eller inte och i så fall vilken

Här kan ni lyssna på härligt Älvdalsmål

www.st.nu/kultur/hon-kan-tala-som-vikingarna

Gotländska :)
  • Klea
    LaLola skrev 2015-12-01 17:03:31 följande:
    Jorå, jag hajar vad som menas. Tycker bara att det låter så himla dumt att påstå att halva Sverige har samma dialekt....
    Jag hoppas du inte menar det där som ett påhopp. Jag pratar norrländska, jag bor i norrland, sen finns det säkerligen ord och betoningar som skiljer sig mellan Pite, Lule, ilandet, Kiruna, osv...

Men folk brukar ju så gladeligen generalisera det och kalla det norrländska...

Sen tror inte jag att halva landet är i den bemärkelsen att 4,5 miljoner bor i norrland. ...
  • Anonym (down south)

Alla har väl nån slags dialekt? Min är blekingska/lite småländska. Inget extremt. Dock låter man väl rätt bonnig pga tungrots R:en.

• Amanda84

Vilken konstig fråga! Om man inte talar en dialekt, vad talar man då? Alla utanför Uppsala-regionen talar någon form av dialekt. Det är fakta. Uppsaladialekten är den enda dialekt som historiskt sett mest räknas som det som idag kallas för "rikssvenska", svårare än så är det inte.

Frågorna som publiceras från familjeliv-redaktionen blir allt märkligare för varje fråga som ställs. Ett tips är att ställa en mer "öppen fråga" nästa gång, som faktiskt skapar diskussion, till exempel (i det här fallet)l: "Vilka svårigheter har ni, som talar med grov dialekt, att bli förstådda när ni besöker andra landsändar?", eftersom det är något som de flesta har upplevt. (Kanske bortsett från dem som är från uppsalatrakten eftersom ni räknar allt utom "dialekter" som något som är svårförståeligt)

Har ni på familjeliv slut på idéer? Anställ i så fall någon som vet hur man skapar debatt. Till och med elever i 9:an kan ställa en bättre fråga som det blir en ordentlig diskussion kring, än vad ni kan göra här. Med en liknande fråga, som den ni nu har tagit upp, blir det ingen debatt och det är dessutom få som läser alla svar (Vilket jag visserligen har gjort, men det var också för att kunna svara här och för att jag faktiskt var intresserad av dem som utvecklade sina svar något.) Det här börjar likna de märkliga diskussioner, som redaktionen hade då man försökte starta upp familjeliv i andra nordiska länder än Sverige, och som också gjorde att forumet inte levde vidare. Skamligt.

• Anonym (pittnisse)
    MammasTvåSmå skrev 2015-12-01 19:18:49 följande:
    Haha nädå, skulle aldrig neka till att jag är gotlänning, pinsam dialekt är det likaväl.
    Hoppas du inte för över din ointelligens på dina två små.
  • LaLola
    Klea skrev 2015-12-01 22:51:56 följande:
    Jag hoppas du inte menar det där som ett påhopp. Jag pratar norrländska, jag bor i norrland, sen finns det säkerligen ord och betoningar som skiljer sig mellan Pite, Lule, ilandet, Kiruna, osv...

Men folk brukar ju så gladeligen generalisera det och kalla det norrländska...

Sen tror inte jag att halva landet är i den bemärkelsen att 4,5 miljoner bor i norrland. ...
    Ett påhopp? Hur kan du få det där till ett påhopp? Jag skiljer på sak o person.
    Jag bor i jämtland o pratar inte norrländska eftersom alla i norrland inte har samma dialekt.

Tycker du att alla i södra Sverige pratar söderländska?
Svar på tråden Pratar du dialekt?