• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • bullish
    lövet2 skrev 2015-11-30 22:58:51 följande:

Jo, det gör jag nog på sätt och vis. Jag pratar en utslätad variant av Pitemål, och det beror på att jag inte är helt infödd. Någonstans i botten ligger lite Hälsingemål och en gnutta jämtländska, och det gör att alla infödda hör att jag kommer "söderifrån". Den som inte är infödd hör ingen skillnad på mig och andra, däremot!

OMG pitmål! Härligaste dialekten i norr! Bor jag några mil därifrån så jag kan åka dit och bara njuta av alla pratande pitbor! ;)
  • LaLola
    Duckan skrev 2015-12-01 18:49:22 följande:

Nä, lika samma är det då rakt inte Lola.

Då kan man heller inte skriva "norrländska".
  • MammasTvåSmå
    Klea skrev 2015-12-01 14:35:22 följande:

Du förtrycker din identitet! Skäms igen!

Haha nädå, skulle aldrig neka till att jag är gotlänning, pinsam dialekt är det likaväl.
  • Melinoe

Det hörs tydligt att jag är från Västerås och bott i dalarna under en lång tid.

• Anonym (?)

Finns det någon som inte pratar dialekt?
    Vad pratar man i så fall?

• Anonym (Böööörläääänge)
    LaLola skrev 2015-12-01 16:15:26 följande:

Hur låter norrländska?

Åh norrländska som är så underbart :)
  • isbjörnen

Ja, men vet inte riktigt vilken. Smålänningar säger stockholmska (vilket jag inte har), stockholmare säger småländska, övriga säger bara "kondtig". Har faktiskt ingen aning om vilket jag har.

Ingen jävel bryr sig
  • Embla twopointoh

Jag talar inte med någon särpräglad dialekt. Folk frågar ofta var jag kommer ifrån eftersom de inte riktigt hör det, och dessutom så glider jag lätt in i andra dialekter som jag skrev ovan. Jag använder däremot ofta för min region typiska ord och uttryck.

Svar på tråden Pratar du dialekt?