Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • LaLola

Nja, jag pratar ju inte jämtska men jag bor i jämtland.
    Dock pratar jag inte "norrländska" för det är det dummaste nån kan påstå att vi i norrland pratar.....

Ingen skulle ju påstå att Peps Persson, Kungen och Carl-Einar Häckner har samma dialekt liksom.

• Anonym (Olga)
    Anonym (tja) skrev 2015-11-30 13:55:13 följande:

Jag har göteborgsk melodi på talet men jag undviker i det längsta att använda typiska uttryck som "änna, bôrdig, e ru go eller" eftersom jag tycker det låter så fruktansvärt illa.

Jag tycker ju att just " änna " låter så härligt. Bor på östkusten och hade alla år i min barndom, sommarbarn från Göteborg. Jag minns att jag var avundsjuk på både dialekten och uttrycken :)
  • EnAnonumius

Alltså snacka om felställd fråga. Alla pratar dialekt på ett eller annat sätt.

Själv pratar jag Göteborska... 
    Använder alla 29 (30 om man räknar med "w") bokstäver med som vi har i vår dialekt.
    Då vi använder både "ö" och "ô"  O:et med tak på har en signifikant uttals skillnad mot vanligt ö.
    Jag försöker aldrig "tona ned" min dialekt heller. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Louise)
    Aniiee skrev 2015-11-30 16:52:17 följande:

Det var det fånigaste "förklaringen" till "inte dialekt" jag nånsin hört. "Eftersom det är huvudstaden"..... Som om huvudstäder inte har dialekter.

Åker man genom den vackra huvudstaden (säg, mellan Huddinge och Solna) kan man för övrigt höra bortåt 20 dialekter och sociolekter unika till Stockholm, 12 av dem innanför tullarna.

Nu ska du inte vara avundsjuk bara för att du bor i Huddinge ;)
  • Zadre
    Anonym (Louise) skrev 2015-11-30 16:27:54 följande:

Nej jag kommer från vackra Stockholm :) räknar inte ens det som dialekt eftersom det är huvudstaden. Åker aldrig utanför tullarna! Tycker typ alla andra dialekter är fula och bonniga ;)

Och då talar du nån form av Stokholmsdialekt. Finns inte bara en Stockholmska utan flera beroende på var man är.

Och självklart talar även jag dialekt men nåt namn på den vetefan vad det skulle vara. Uppvuxen i en kommun strax norr om Stockholm.
  • Aniiee
    Anonym (Louise) skrev 2015-11-30 18:19:12 följande:
    Nu ska du inte vara avundsjuk bara för att du bor i Huddinge ;)
    HAhahahaha =)
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Themis

Man är väl skåning!

Men jag är nog hälften papegoja också, härmar automatiskt alla jag talar med, anpassar ordföljden efter den andre och börjar bryta om jag talar med folk som bryter.

Fantastiskt användbart när man ska lära sig språk och fantastiskt pinsamt när man ska ge vägbeskrivning till någon som inte talat svenska så länge.Skäms

Blandar ohämmat ord från olika dialekter ibland för att jag har en stor kärlek till språket och det finns så många fina ord.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Sommarlöv

Pratar en blandning av göteborgska och en hint av halländska (Falkenberg). Någon från Halland skulle nog säga att jag pratar mest göteborgska, men en sann Göteborgare här att jag inte kommer härifrån. När jag kommer "hem" till Falkenberg så tycker jag helt ärligt att min "hemma dialekt" låter förfärligt....

Svar på tråden Pratar du dialekt?