• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • Deceree1
    riversnroads skrev 2015-11-30 19:17:12 följande:

Pratar rätt och slätt karlstadmål. Är från Värmland

Värmländskan är underbar. Jag tittade på Värmlänningarna häromdagen med Anna-Lotta Larsson och Tommy Körberg. Den är så underbar med dialekten och de vackra visorna. Har en pappa som är en "Jössehäring" så värmländskan är inte så långt borta, fast vi bor i Småland :)
  • Anonym (Finnen)

Räknas finlandssvenska som dialekt? :)

• pica pica

Klart jag har en dialekt! Jag pratar, alltså har jag en dialekt Skrattande

Älskar älvdalsmål, är själv till hälften (stolt!) älvdaling på pappas sida.

• Anonym (finlandssvenskan)

Ja, jag pratar dialekt, närmare bestämt en variant av finlandssvenska. :) Låter inte ett dugg som mumin eller hur ni nu än förställer er det, låter mer fornnordiskt eftersom vi använder en del gamla ord och uttalssätt som inte finns kvar i vanlig svenska längre. Exempel kan ni lyssna på här: www.sls.fi/sv/ort/pedersore 

• KCL

Ja, jag pratar nog rätt mkt småländska men jag anpassar språket mkt efter vem jag pratar med omedvetet. Värst är det på jobbet (äldreomsorgen) där jag kan börja prata riktigt bred småländska.

• Pheme

Stockholmska uppblandat med vissa Småländska uttryck.

Tröttnade på att ingen förstod mina småländska uttryck när jag flyttade till Stockholm, så jag ändrade dialekten, tråkigt nu i efterhand tycker jag. Men så fort jag kommer till Småland så är småländskan där

Never assume the obvious is true
  • nokitus
    Anonym (finlandssvenskan) skrev 2015-11-30 20:45:55 följande:

Ja, jag pratar dialekt, närmare bestämt en variant av finlandssvenska. :) Låter inte ett dugg som mumin eller hur ni nu än förställer er det, låter mer fornnordiskt eftersom vi använder en del gamla ord och uttalssätt som inte finns kvar i vanlig svenska längre. Exempel kan ni lyssna på här: www.sls.fi/sv/ort/pedersore 

Då pratar ja som du, men bara lite vackrare, fö jag är hemma lite längre söderut. :P
  • Zuzanne

Nej. Jag pratar väldigt neutralt. Ingen hör varifrån jag kommer, så rikssvenska är väl det jag talar. Ingenting jag gjort medvetet.

Svar på tråden Pratar du dialekt?