• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • isolande

Jag pratar tyvärr extremt ful stockholmska. Tänker inte på det till vardags men om jag hör mig själv inspelad.... *skäms*

• Klea

Ja slår på med norrländska, shju :D

• gealach

Det är väl ytterst få som inte gör det?

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och det är klart att det hörs. Dock vet jag att jag har inslag av dalmål som jag fått genom att jag är dialektpapegoja och har släkt och många vänner i Dalarna. När jag är trött eller blir upprörd, alternativt bara tillbringar lite tid i Dalarna kommer det utan att jag behöver anstränga mig

Blogg: gealach.wordpress.com / Instagram: @gealach14
  • lövet2

Jo, det gör jag nog på sätt och vis. Jag pratar en utslätad variant av Pitemål, och det beror på att jag inte är helt infödd. Någonstans i botten ligger lite Hälsingemål och en gnutta jämtländska, och det gör att alla infödda hör att jag kommer "söderifrån". Den som inte är infödd hör ingen skillnad på mig och andra, däremot!

• nevermind

Talar gotländska. Bor i Sthlm sen två år tillbaka. Skulle aldrig falla mig in att byta dialekt! Många gotlänningar gör det, jag fattar inte varför. Töntigt.

• Anonym (Z)
    Mrs Green skrev 2015-11-30 11:28:34 följande:

Nja... Vi stockholmare hävdar ju bestämt att vi inte har någon dialekt, men jag har förstått att inte alla håller om det :) Så ja, kanske litegrann då...

Macker, kvinner, männscher...
  • Daniel12

Med risk för att röja mig lite för mycket.. men jag pratar sådan där ful västerviksdialekt, "De ä wätt å wedit mä wöwuti wegnwock i Västerwik", då jag är född och uppväxt där (bor dock inte där numer). Hatade dialekten då och det var en av anledningarna till att jag flyttade därifrån, men nu när jag bor i en annan del av landet känner jag mig tvärtom lite stolt över att ha den dialekten, då jag blir lite av ett unikum bland folk som pratar helt annan dialekt.

• Anonym (Louise)
    Daniel12 skrev 2015-12-01 02:19:10 följande:

Med risk för att röja mig lite för mycket.. men jag pratar sådan där ful västerviksdialekt, "De ä wätt å wedit mä wöwuti wegnwock i Västerwik", då jag är född och uppväxt där (bor dock inte där numer). Hatade dialekten då och det var en av anledningarna till att jag flyttade därifrån, men nu när jag bor i en annan del av landet känner jag mig tvärtom lite stolt över att ha den dialekten, då jag blir lite av ett unikum bland folk som pratar helt annan dialekt.

Usch ja, det är nog en av landets fulaste dialekter :) det låter så bröligt.
Svar på tråden Pratar du dialekt?