• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • Klea
    MammasTvåSmå skrev 2015-12-01 13:26:47 följande:
    Läste du verkligen vad jag skrev? Jag ÄR gotlänning, från landsbygden dessutom. Det hindrar mig väl inte från att tycka att det låter ointelligent?
    Du förtrycker din identitet! Skäms!
  • Klea
    MammasTvåSmå skrev 2015-12-01 13:26:47 följande:
    Läste du verkligen vad jag skrev? Jag ÄR gotlänning, från landsbygden dessutom. Det hindrar mig väl inte från att tycka att det låter ointelligent?
    Du förtrycker din identitet! Skäms igen!
  • isolande
    Klea skrev 2015-12-01 12:43:11 följande:
    Tycker folk i stockholm borde vidga sina vyer lite och förstå att allt utanför kommungränsen inte = landet...
    Allt utanför tullarna är landet {#emotions_dlg.djavulsk}
  • LaLola
    Klea skrev 2015-12-01 11:14:41 följande:
    Va?
    Hur låter norrländska?
  • Duckan

La Lola, det låter som lite på ett och samma vis ändå eftersom man direkt hör om en människa har rötterna uppåt landet. Sen är dialekterna olika såklart, jag veeeet det  

• S c h n a
    Cat71 skrev 2015-12-01 09:34:37 följande:

Jag älskar dialekter, även på andra språk (norska, engelska, tyska - fler än så hör jag ingen skillnad på i och för sig).

Tycker om att imitera dialekter och leka med de olika satsmelodierna. 

För mig är det helt omöjligt att hålla mig från att, i viss mån, spegla den dialekt motparten i samtal har. Förutsatt att jag pratar med personer med annan dialekt än min egen såklart (stockholmska). 

Det är verkligen helt omöjligt. Jag kan tänka "prata som vanligt, prata som vanligt" men efter bara några meningar fokuserar jag ju det som sägs och då ändrar jag mitt sätt att prata.

Jag vet verkligen inte varför det blir så? Jag vet att andra stör sig på det här men kan inte göra något åt det.

Det är inte som att jag plötsligt svänger över till bred göteborgska exemplevis men vissa tendenser infinner sig om ni förstår vad jag menar. 

När det gäller engelskan är det värre. Förmodligen för att jag inte är uppväxt med någon "dominerande" dialekt. 

Jag gillar när folk klarar att behålla sina dialekter, Det är charmigt, personligt och berikar vårt svenska språk :)!

Exakt samma lika här och förstår inte heller varför? Om jag dessutom bor något år på stället så har jag lagt om helt, inte ens infödingarna kan avslöja mig. Förutom när jag är arg, då kommer min not so much respektingivande barndomsdialekt fram

Min pappa är likadan så det kanske är något ärftligt, tänker jag.
  • LaLola
    Duckan skrev 2015-12-01 16:25:00 följande:

La Lola, det låter som lite på ett och samma vis ändå eftersom man direkt hör om en människa har rötterna uppåt landet. Sen är dialekterna olika såklart, jag veeeet det  

Jorå, jag hajar vad som menas. Tycker bara att det låter så himla dumt att påstå att halva Sverige har samma dialekt....
  • Embla twopointoh
    Cat71 skrev 2015-12-01 09:34:37 följande:

Jag älskar dialekter, även på andra språk (norska, engelska, tyska - fler än så hör jag ingen skillnad på i och för sig).
    Tycker om att imitera dialekter och leka med de olika satsmelodierna. 
    För mig är det helt omöjligt att hålla mig från att, i viss mån, spegla den dialekt motparten i samtal har. Förutsatt att jag pratar med personer med annan dialekt än min egen såklart (stockholmska). 
    Det är verkligen helt omöjligt. Jag kan tänka "prata som vanligt, prata som vanligt" men efter bara några meningar fokuserar jag ju det som sägs och då ändrar jag mitt sätt att prata.
    Jag vet verkligen inte varför det blir så? Jag vet att andra stör sig på det här men kan inte göra något åt det.
    Det är inte som att jag plötsligt svänger över till bred göteborgska exemplevis men vissa tendenser infinner sig om ni förstår vad jag menar. 
    När det gäller engelskan är det värre. Förmodligen för att jag inte är uppväxt med någon "dominerande" dialekt. 

Jag gillar när folk klarar att behålla sina dialekter, Det är charmigt, personligt och berikar vårt svenska språk :)!

Jag är precis likadan! Jag börjar också omedvetet falla in i samma satsmelodi som den jag pratar med. En del tror då att jag gör narr av deras dialekt, men jag kan helt enkelt inte hjälpa det.

Jag snappar väldigt lätt upp språk, vare sig det handlar om svenska eller främmande språk. Jag behöver till exempel bara läsa igenom en text några gånger och så kan jag sedan skriva på samma sätt. Jag har lätt att lära mig fackuttryck och liknande, så jag kan låta som om jag kan mycket om ett ämne när jag egentligen bara lärt mig ytterst lite.
  • Anonym (Gotlänning)
    Är Gotlänning men pratar typ rikssvenska -.- Lutar dessutom mer åt stockholmska än gotländska trots att jag är uppvuxen på landet..
Svar på tråden Pratar du dialekt?