• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • Anonym (Böööörläääänge)
    Koppkaka skrev 2015-11-30 10:54:45 följande:

Jodå, dalmål. Dock inte särskilt bred sådan. Maken kan bre på ordentligt när han pratar med sin familj dock

Hatade det när jag var i tonåren och försökte dölja det, men idag tycker jag det har sin charm, precis som alla dialekter.

Vart är du ifrån om jag får fråga? :)
  • Anonym (J)

Jag är från gällivare så jag låter väl som en blandning av hur de pratar i stockholm, luleå, kiruna och ibland haparanda... :)

• Anonym (Inga r)

Talar Blekingska fast mer typiskt Ronneby dialekt där vi saknar R... Korv - kåv, bord - båd osv... :p Men av någon anledning anser de att man kommer från Skåne men skåningar har faktiskt r och ofta rullande sådana.

• Snultan

Rikssvenska. Jag har INGEN dialekt! Kommer från en håla mellan Sthlm och Uppsala. Men efter att ha bott i Gbg i 4 år så har jag smittats lite av vissa uttal.

Matheus 131002!
  • Anonym (tja)

Jag har göteborgsk melodi på talet men jag undviker i det längsta att använda typiska uttryck som "änna, bôrdig, e ru go eller" eftersom jag tycker det låter så fruktansvärt illa.

• Butterscotch

Jag har ingen jättetydlig dialekt (pratar så nära rikssvenska som man kan komma, inbillar jag mig i alla fall) men när jag blir upprörd kommer min barndomsdialekt fram väldigt tydligt.

• Aniiee

ALLA pratar dialekt. 

Även rikssvenska är en dialekt/sociolekt.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • bullish

Breeed norrländska, där jag bor är det inte många som snackar lika bred som jag. Kan även vara för att min mamma kommer från en mindre by med bondska/norrländska. Men många diggar min dialekt iaf ;)

• Anonym (Fd bleking)

Talar blekingska, utan r, precis som Anonym (inga r). Har bott snart 15 år i Uppsala/Gävle-trakten o behåller gärna min dialekt!

• Anonym (Dalkulla)

Jag pratar lite utslätat dalmål för att jag har bott utomsocknes ett bra tag. Men säger inte "e" utan "ä", exempel: "huvvä", "ä du mä" samt har massa dialektala ord som avviker. Tycker det är fint med olika dialekter! 

Svar på tråden Pratar du dialekt?