• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-21 12:35:25 följande:

Det är snarare sånt här som avgör om det går bra för Sverige eller inte:

https://www.aftonbladet.se/a/J13kg7

"Omkring 75 000 äldre i Sverige är allvarligt undernärda och 15 000 av dem riskerar att dö inom en nära framtid."

"Ovärdigt" är ett ord som dyker upp.

Om du läser den snart tre år gamla artikeln så ser du att det inte handlar om brist på mat utan om brister i kompetens kring äldres hälsa, dålig planering samt för hög medicinering. Sedan några år tillbaka prioriterar vården arbete för att få äldre vårdtagare att äta bättre och mer 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mr PacMan II
    KillBill skrev 2019-05-21 21:01:32 följande:

Spännande att högern har börjat kritisera S för att få för många i arbete.

Jag vill påminna att M med stöd av SD gick till val för att återinföra stupstocken d.v.s. återinföra den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen för att på så sätt få ännu fler sjukskrivna i arbete.

När sosseriet jagar sjuka så är det rätt.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-21 21:01:32 följande:

Spännande att högern har börjat kritisera S för att få för många i arbete.

Jag vill påminna att M med stöd av SD gick till val för att återinföra stupstocken d.v.s. återinföra den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen för att på så sätt få ännu fler sjukskrivna i arbete.

Det står ju Gud bevars inget om att sätta folk i arbete i den statistiken utan den handlar om "sysselsättning", vilket är någoting helt annat.

Däremot så står det att den största minskningen har skett på sjukersättningen, alltså det vi kallar sjukpensionärer.

Det ska vara en rätt cynisk själ till att använda det faktum att ersättning för sjukpensionärer minskar för att påstå att "det går bra för Sverige".
    KillBill skrev 2019-05-21 21:08:49 följande:
    Om du läser den snart tre år gamla artikeln så ser du att det inte handlar om brist på mat utan om brister i kompetens kring äldres hälsa, dålig planering samt för hög medicinering. Sedan några år tillbaka prioriterar vården arbete för att få äldre vårdtagare att äta bättre och mer 
    Det där inlägget kan du inte vara särksilt stolt över, såhär i efterhand.

Som om anledningen till att pensionärer i Sverige svälter spelar någon roll för det skamliga i ATT de överhvudtaget svälter ...
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 06:12:21 följande:

Det står ju Gud bevars inget om att sätta folk i arbete i den statistiken utan den handlar om "sysselsättning", vilket är någoting helt annat.

Däremot så står det att den största minskningen har skett på sjukersättningen, alltså det vi kallar sjukpensionärer.

Det ska vara en rätt cynisk själ till att använda det faktum att ersättning för sjukpensionärer minskar för att påstå att "det går bra för Sverige".Det där inlägget kan du inte vara särksilt stolt över, såhär i efterhand.

Som om anledningen till att pensionärer i Sverige svälter spelar någon roll för det skamliga i ATT de överhvudtaget svälter ...

Problem med undernärda pensionärer är gammalt, mycket äldre än den snart 3 år gamla artikel i Aftonbladet som du hänvisar till. Det är mycket bra att problemet uppmärksammas och att vårdpersonal jobbar hårt för att förbättra situationen för våra äldre. Att den svenska medellivslängden ökar och landets pensionärer blir fler är ett tecken på att det går åt rätt håll.

Nej jag tycker inte att man är cynisk om man kopplar nyheten om att Sverige har den högsta sysselsättningen någonsin till att det går bra för Sverige. Däremot tycker jag att t.ex. moderaterna, kristdemokraterna och SD är cyniska som vill skärpa kraven ytterligare för Sveriges sjukskrivna genom att återinföra stupstocken.
  • Flash Gordon
    Att problemer med svältande pensionärer är gammalt gör det inte til en sämre värdemätare på om det går bra för Sverige eller inte. Det är oanständigt att pensionärer vanvårdas på det sättet. 

Och jag har inte hört ens den västa döds-knarkar-borgaren använda minskade utbetalningar i sjukersättningen som ett bevis på att "Sverige går bra".

Vi talar om två av de allra mest utsatta grupperna i samhället. Det är väl dessa två, och möjligen de handikappade som är beroende av LSS, ungefär.
  • nattuw
    K Kalle skrev 2019-05-21 14:11:11 följande:
    Det är svinigt! Om inte journalisterna kan gräva och stå på sjuka och handikappades sida vem ska då göra det?
    Journalister har inget intresse av utsatta grupper annan än om det går profitera på deras utsatthet. Att de dessutom allt för ofta saknar både allmänbildning och intresse av att faktagranska sina alster gör inte saken bättre.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 11:03:43 följande:

Att problemer med svältande pensionärer är gammalt gör det inte til en sämre värdemätare på om det går bra för Sverige eller inte. Det är oanständigt att pensionärer vanvårdas på det sättet. 

Och jag har inte hört ens den västa döds-knarkar-borgaren använda minskade utbetalningar i sjukersättningen som ett bevis på att "Sverige går bra".

Vi talar om två av de allra mest utsatta grupperna i samhället. Det är väl dessa två, och möjligen de handikappade som är beroende av LSS, ungefär.

Jag fokuserade på att Sverige har rekordhög sysselsättning och ser det som något positivt. Du väljer att göra det till en fråga om minskade sjuktal och något negativt. Jag antar att det är du som är den där döds-knarkar-borgaren.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 11:03:43 följande:

Vet du varför pensionärer svälter?

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nollvision-for-undernaring-bland-pensionarer

Undernäring beror på fler olika saker, en sak är en dåligt intjänad pension pga deltidsarbete för att kvinnor varit hemma med barn, medans deras män arbetat. Sånt är resultatet av att en stor grupp stått utanför pensinsinbetalningarna. Men du kanske har en lösning på hur de deltidsarbetande skulle fått högre pension.

Andra skäl är olika sjukdomar eller val av mat som inte är näringsrik.

En studie visade också att det var de tjockaste av gamlingarna som hade undernäring, för undernäring är inte nödvändigtvis en fråga om avsaknad av mat, eller ens pengar till mat. Det handlade i detta fall om att de åt fel mat- mat med lite näringsinnehåll, och små portioner i ett försök att gå ner i vikt. Bristsjukdomar pga undernäring pga för lite och för dålig mat.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-22 16:15:13 följande:
    Jag fokuserade på att Sverige har rekordhög sysselsättning och ser det som något positivt. Du väljer att göra det till en fråga om minskade sjuktal och något negativt. Jag antar att det är du som är den där döds-knarkar-borgaren.
    Du skrev att det "går väldigt bra för Sverige" som kommentar till en artikel som beskriver hur utbetalningar av bidrag har minskat och det, som det beskrivs i artikeln, till stor del pga att det betalas ut mindre sjukpension.

Jag skulle själv aldrig någonsin kunna använda lägre utbetald sjukpension som ett mått på att det går bra för Sverige.

Vi talar om samhällets allra svagaste, som görs svagare. Det är inget att skryta över.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 20:02:19 följande:
    Du skrev att det "går väldigt bra för Sverige" som kommentar till en artikel som beskriver hur utbetalningar av bidrag har minskat och det, som det beskrivs i artikeln, till stor del pga att det betalas ut mindre sjukpension.

Jag skulle själv aldrig någonsin kunna använda lägre utbetald sjukpension som ett mått på att det går bra för Sverige.

Vi talar om samhällets allra svagaste, som görs svagare. Det är inget att skryta över.
    Jag länkade till en artikel där en expert slår fast att det går bra för Sverige och att bidragsberoendet är det lägsta sedan 1990.  Jag upprepade alltså ett konstaterande i rubriken till artikeln. Har du ens läst artikeln? Hur får du det till att ett minskat bidragsberoende är dåligt för Sverige?  

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna