• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-24 17:02:31 följande:
    Om bidragsutbetalningarna minskar p.g.a. att människor gått från bidrag till arbete så är det självklart bra.
    Men det är inte vad som står i artikeln.

Där står istället att den ersättning som minskade mest i utbetalning var sjukpension.

Det kan i sin tur bara, realistiskt, betyda en av två saker:

- Antingen har folk som behöver sjukpension nekats denna medan andra faller ur systemet (dör?).

- Eller så har folk med sjukpension fått lägre ersättningar.

Jag personligen skulle aldrig använda mig av den sortens siffror för att försöka bevisa att "det går bra för Sverige".
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-28 09:57:59 följande:

Men det är inte vad som står i artikeln.

Där står istället att den ersättning som minskade mest i utbetalning var sjukpension.

Det kan i sin tur bara, realistiskt, betyda en av två saker:

- Antingen har folk som behöver sjukpension nekats denna medan andra faller ur systemet (dör?).

- Eller så har folk med sjukpension fått lägre ersättningar.

Jag personligen skulle aldrig använda mig av den sortens siffror för att försöka bevisa att "det går bra för Sverige".

Du svarar inte på vad du menar med att sjukpensionärerna får 1/3 mindre i bidrag? var har du fått den uppgiften ifrån?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mr PacMan II
    KillBill skrev 2019-05-24 17:02:31 följande:
    Om bidragsutbetalningarna minskar p.g.a. att människor gått från bidrag till arbete så är det självklart bra.

Regeringen har ändrat lagstiftning så att fler ska få ersättningar genom LSS och har förtydligat direktiven till försäkringskassan för att färre ska komma så det finns inga politiska beslut som föranleder sänkta ersättningar (om det det inte fanns försämringar i M och KDs höstbudget som delvis påverkar en del transfereringar).

Vad menar du med att sjukpensionärerna får 1/3 mindre i bidrag? var har du fått den uppgiften ifrån?
    Att bidragen minskar beror rimligen på vettiga generaldirektörer. Du vet sådana som Strandhäll sparkar med frenesi av uppenbara politiska skäl. Får sosseriet fortsätta härja slår vi snart rekord i bidrag igen.
  • KillBill
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 21:59:12 följande:
    Att bidragen minskar beror rimligen på vettiga generaldirektörer. Du vet sådana som Strandhäll sparkar med frenesi av uppenbara politiska skäl. Får sosseriet fortsätta härja slår vi snart rekord i bidrag igen.

När borgerliga ministrar avsätter generaldirektörer av politiska skäl så är det tydligen ok men gud nåde om en socialdemokrat gör samma sak.

När Moderata arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin sparkade generaldirektören för arbetsförmedlingen Bo Bylund så hymlade han inte med att han gjorde det av politiska skäl och han var tydlig med att han inte hade något att erinra mot Bylunds duglighet.  När konstitutionsutskottet sedan prövade ärendet så kom man fram till att en regering har mandat att av politiska skäl flytta en generaldirektör. Det ska bli intressant att se om konstitutionsutskottet resonerar annorlunda när det gäller Strandhäll och i så fall varför.

https://www.expressen.se/dinapengar/nu-dras-reinfeldt-in-i-dramat-kring-strandhall/
  • Mr PacMan II
    KillBill skrev 2019-05-28 22:41:03 följande:

När borgerliga ministrar avsätter generaldirektörer av politiska skäl så är det tydligen ok men gud nåde om en socialdemokrat gör samma sak.

När Moderata arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin sparkade generaldirektören för arbetsförmedlingen Bo Bylund så hymlade han inte med att han gjorde det av politiska skäl och han var tydlig med att han inte hade något att erinra mot Bylunds duglighet.  När konstitutionsutskottet sedan prövade ärendet så kom man fram till att en regering har mandat att av politiska skäl flytta en generaldirektör. Det ska bli intressant att se om konstitutionsutskottet resonerar annorlunda när det gäller Strandhäll och i så fall varför.

https://www.expressen.se/dinapengar/nu-dras-reinfeldt-in-i-dramat-kring-strandhall/
    Så det är Littorins fel att Strandhäll agerat fel?

Varför kan du inte kritisera Sosseriet när de gjort samma du kritiserar Littorin för? Jag kan kritisera båda. Hur svårt kan det vara. Det är ministerstyre i båda fallen. Littorin är historia, men Stranhäll borde röstats bort idag - av sina egna.

• KillBill
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 22:56:19 följande:

Så det är Littorins fel att Strandhäll agerat fel?

Varför kan du inte kritisera Sosseriet när de gjort samma du kritiserar Littorin för? Jag kan kritisera båda. Hur svårt kan det vara. Det är ministerstyre i båda fallen. Littorin är historia, men Stranhäll borde röstats bort idag - av sina egna.

Larva dig inte, jag har varken påstått att Strandhäll har gjort fel eller att det finns en koppling till Littorin. Det jag säger är att konstitutionsutskottet tidigare kommit fram till att en regering får byta ut generaldirektörer av politiska skäl.
  • Mr PacMan II
    KillBill skrev 2019-05-28 23:01:48 följande:
    Larva dig inte, jag har varken påstått att Strandhäll har gjort fel eller att det finns en koppling till Littorin. Det jag säger är att konstitutionsutskottet tidigare kommit fram till att en regering får byta ut generaldirektörer av politiska skäl.
    Larva dig inte själv. Du länkar till en artikel som är uppenbart kritisk mot Littorins agerande. Samtidigt mäktar du inte med att ta avstånd från Strandhälls agerande. Ynkligt.

F.ö är jag helt säker på att du var så arg att du höll på gå upp i linningen när Littorin avsatte Bylund, men jag vet ej om du skrev här på den tiden.
  • KillBill
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 23:15:38 följande:

Larva dig inte själv. Du länkar till en artikel som är uppenbart kritisk mot Littorins agerande. Samtidigt mäktar du inte med att ta avstånd från Strandhälls agerande. Ynkligt.

F.ö är jag helt säker på att du var så arg att du höll på gå upp i linningen när Littorin avsatte Bylund, men jag vet ej om du skrev här på den tiden.

Konstitutionsutskottet har alltså tidigare kommit fram till att regeringar får avsätta GD av politiska skäl och vad är då problemet? Det går ingen nöd på sparkade GDs som får välbetalda anställningar på regeringskansliet i stället.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2019-05-28 22:41:03 följande:
    När Moderata arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin sparkade generaldirektören för arbetsförmedlingen Bo Bylund så hymlade han inte med att han gjorde det av politiska skäl...
    Det stämmer inte, Bill. Så här skriver Sven Otto Littorin:

2008 genomfördes den största förändringen någonsin av Arbetsförmedlingen. De 21 länsarbetsnämnderna lades ner och det gamla AMS och Arbetsmarknadsverket slogs i hop till den nya enhetsmyndigheten Arbetsförmedlingen. I samband med det byttes både styrelse och ledning. Inga konstigheter. En ny myndighet behövde ett nytt ledarskap. Jag blev förstås KU-anmäld och blev kallad till förhör där jag förklarade och försvarade regeringens beslut. Eftersom det hade gått rätt till ur både arbetsrättslig och förvaltningsrättslig synvinkel blev jag inte prickad. Därtill ljög jag inte i KU. Därmed faller liknelsen helt.

Jag förstår att Bo Bylund blev både ledsen och förbannad. Han hade gjort ett gott arbete med förändringarna fram till 2008 och därtill fått förlängt förordnande bara ett halvår innan. Men att göra det till en politisk avsättning är helt galet. Jämför t ex med Göran Perssons kusin Mikael Sjöberg som var GD för gamla Arbetslivsinstitutet som regeringen lade ner 2007. Minst lika s-märkt som Bo Bylund. Honom bad jag bli GD för Arbetsmiljöverket efter Kent Petterssons frånfälle. Och idag är han GD för just Arbetsförmedlingen, därtill utsedd av Alliansregeringen i mars 2014.

www.facebook.com/100002935486540/posts/2153549594752869/
  • Mr PacMan II
    KillBill skrev 2019-05-28 23:25:32 följande:
    Konstitutionsutskottet har alltså tidigare kommit fram till att regeringar får avsätta GD av politiska skäl och vad är då problemet? Det går ingen nöd på sparkade GDs som får välbetalda anställningar på regeringskansliet i stället.
    Är inte så orolig för direktören. Mer bekymrad över att skattebetalarnas pengar går till låtsasjobb på regeringskansliet.

Kontitutionsutskottet är ju ingen domstol och består av politikerna själva. Vad de kommer fram till saknar värde. Spektaklet borde läggas ned.

Du klandrar alltså inte Stranhäll.
    Men du vill inte prata om hur du såg på Littorin när det begav sig.

Alla vet att du försvarar sosseriet vad som än händer.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna