• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-06-08 11:53:24 följande:

Det är inte kontrollerna i sig som är problemet, det är en halmdocka att dra in detta i debatten.

Vad är problemet då? För sådant som tas upp som ett problem har inte reformen i sig att göra överhuvudtaget... utan dessa problem beror helt och hållet på den mänskliga faktorn.

Det är inte riktigt reformen som sitter och gör felaktiga/dåliga bedömningar av sjukskrivnas arbetsförmåga.

Ska vi hantera samhällsbygget på samma vis... det vill säga avverka system som den mänskliga faktorn kan påverka negativt... så hade vi inte haft ett samhälle överhuvudtaget.

Hur är det ens ett problem att göra kontroller vart 2,5 år? Huvudsaken är ju att kontrollerna som görs är så bra och säkra som möjligt... OAVSETT om det handlar om inledande kontroll eller återkontroller.

Den här sortens propaganda är verkligen korkad ända in i märgen. Vi gör ju redan sådana här kontroller vid längre tids sjukdom... och denna typ av kontroller blir knappas ett plötsligt problem - bara för att man även gör, OCH PRECIS LIKADANA, återkontroller.

Ibland undrar jag om logiken faktiskt flyr där politiken tar vid. Vid politiska spel - som exempelvis den här korkade propagandan - behöver jag dock inte undra över den saken överhuvudtaget...
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-06-07 19:05:07 följande:
    Vi får vänta och se vad det handlar om - om gängen sprängt en bomb av avsevärd storlek i ett cykelförråd för att komma åt någon i ett rivaliserande gäng så kommer vi nog att få höra det. Under tiden får vi vänta och se vad det handlar om.

Min gissning - som är lika bra eller dålig som någon annans just nu  - är att det handlar om något annat än ett försök att ge sig på en annan gängmedlem. Men vi får som sagt vänta och se.
    Huvudsaken att det inte innebar någon fara för någon annan än "dem".

25 gängkriminella i en smäll, minst!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-06-07 19:30:29 följande:

Det är bra att du har kommit så långt att du erkänner att du gissar.

Du tror alltså att de människor som varit sjukskrivna en längre tid och som anser sig vara så sjuka att de aldrig mer kommer kunna arbeta (anser sig ha rätt till det du kallar sjukpension) både blir nekade sjukersättning och blir friskförklarade av Försäkringskassan?  Jag är övertygad om att det finns enstaka personer som har drabbats av grymma beslut när Försäkringskassan gör rigida tolkningar det regelverk som moderaterna och övriga allianspartier skapat men det är inte rimligt att det gäller alla eller en majoritet .

Vi kan emellertid leka med tanken att du har gissat rätt. Då kan man börja med att konstatera att antalet sjukpensionärer minskade väldigt mycket mer när alliansen regerade än idag (vi pratar om hundratusentals personer) människor som du alltså tror ska ha blivit hänvisade till socialbidrag?

Alliansen och moderaterna fick enormt mycket kritik för sin stupstock (den stupstock som den rödgröna regeringen nu har slopat) eftersom den ansågs flytta människor från sjukförsäkringssystemet till socialförsäkringssystemet.  Ska vi nu också inkludera alla hundratusentalsmänniskor som blivit nekade sjukersättning till dem som nu lever på socialbidrag? Om du har rätt så var moderaternas och övriga allianspartiers prat om att de hade minskat utanförskapet genom att minska sjukpensionärerna en total bluff.  Det måste du hålla med mig om. 

Bra där KJill Bill.

Du backar alltså från ditt påstående om att de som nekas sjukpension får sjukpenning istället.

Det var du ganska tvärsäker på nämligen, fram tills nu.

Då kan vi gå vidare: Förstår du skillnaden mellan sjukpension och sjukpenning för de som drabbas av den situationen?

Och då väntar jag med att ställa frågan om du verkligen tycker att mna kan säga att det går bra för Sverige när utbetalning av sjukpension minskar.
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-07 21:04:19 följande:
    Det var någon av forumets skrikhalsar som tyckte att jag fick skylla mig själv som flyttade till en "krigszon"... Tror det var andemeningen i alla fall, brukar inte detaljstudera den personens spyor.
    Nåja, jag har för mig att du bor i Tel Aviv nu.

De smäller säkert färre bomber där än i Malmö, åtminstone.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-06-08 11:45:57 följande:

Du slåss mot väderkvarnar (tror inte att det finns någon som inte anser att kontroller är nödvändiga). Frågan handlar som sagt var inte om kontroller utan om det faktum att alliansen införde en bortre gräns i sjukförsäkringen vilket resulterade i att sjuka människor förlorade rätten till sjukpenning och fick leva på socialbidrag. Detta skedde som sagt var utan kontroll.

Nej, sjuka människor förlorade inte sin sjukpenning. Sjuka människor fick förlängd sjukpenning.

Det du talar om handlade sjuka människor som FELAKTIGT bedömdes som friska. Och det var knappast reformen som gjorde felaktiga bedömningar...

Vad försöker du påskina folk när du påstår att den aktuella reformen skulle få SJUKA människor att förlora sin sjukpenning? Alla sådana fall vore och var FELBEDÖMNINGAR.

Den här propagandan är troligen av den mest korkade sort som jag har stött på. Känn bara på resonemangen:

"- Vi kan förvisso göra felbedömningar redan i första skedet när en individs arbetsförmåga bedöms... men det problematiska är just felbedömningar vid återkontroller - och därför ska vi inte göra några återkontroller."

Logik.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:25:11 följande:

Bra där KJill Bill.

Du backar alltså från ditt påstående om att de som nekas sjukpension får sjukpenning istället.

Då kan vi gå vidare: Förstår du skillnaden mellan sjukpension och sjukpenning för de som drabbas av den situationen?

Och då väntar jag med att ställa frågan om du verkligen tycker att mna kan säga att det går bra för Sverige när utbetalning av sjukpension minskar.

Precis. Resonemangen och argumenten håller inte ihop för fem öre men det spelar uppenbarligen ingen roll...
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:20:26 följande:
    Huvudsaken att det inte innebar någon fara för någon annan än "dem".

25 gängkriminella i en smäll, minst!
    Kanske var det så att det var en gängkriminell uppgörelse, du kanske sitter inne med den informationen i första hand?  Eller så väntar vi på polisens utredning. 

Att det finns en liten risk betyder inte att det inte finns någon risk. Det har vi diskuterat tidigare. 
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-06-08 13:59:30 följande:
    Kanske var det så att det var en gängkriminell uppgörelse, du kanske sitter inne med den informationen i första hand?  Eller så väntar vi på polisens utredning. 

Att det finns en liten risk betyder inte att det inte finns någon risk. Det har vi diskuterat tidigare. 
    Jajomen!

Och då är välkommen tillbaka till den diskussionen när du vill så lägger jag in dina citat:

"Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag"
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-08 13:28:34 följande:

Nej, sjuka människor förlorade inte sin sjukpenning. Sjuka människor fick förlängd sjukpenning.

Det du talar om handlade sjuka människor som FELAKTIGT bedömdes som friska. Och det var knappast reformen som gjorde felaktiga bedömningar...

Vad försöker du påskina folk när du påstår att den aktuella reformen skulle få SJUKA människor att förlora sin sjukpenning? Alla sådana fall vore och var FELBEDÖMNINGAR.

Den här propagandan är troligen av den mest korkade sort som jag har stött på. Känn bara på resonemangen:

"- Vi kan förvisso göra felbedömningar redan i första skedet när en individs arbetsförmåga bedöms... men det problematiska är just felbedömningar vid återkontroller - och därför ska vi inte göra några återkontroller."

Logik.

Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Alliansen införde en maximal längd (ett tal) för hur länge man kunde vara sjukskriven. När den perioden var uppfylld förlorade man sin sjukpenning även om man fortfarande var sjuk. M, KD och SD vill återinföra taket i sjukförsäkringen. Jag föreslår att du läser på vad den bortre parantares (taket) i sjukförsäkringen innebar så kan vi fortsätta diskussionen efter det.

www.arbetsvarlden.se/bortre-parentesen-i-sjukforsakringen-tas-bort-i-dag/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:25:11 följande:
    Bra där KJill Bill.

Att jag tror att det kan finnas enskilda personer som kommit i kläm p.g.a. tjänstemäns feltolkningar av lagstiftning  (så är det i alla system) innebär inte att jag backat från påståendet att de som nekas sjukpension får sjukpenning i stället.  Det torde vara ovanligt att människor som varit sjuka en längre tid och därför ansöker om sjukersättning skulle bli friskförklarade av Försäkringskassan.  

Det börjar faktiskt  bli tjatigt att förklara för dig att det finns två anledningar till att utbetalningar av utbetalning av sjukpension minskar:

a) Alliansen med moderaterna i spetsen gjorde det svårare för folk med sjukpenning att få sjukersättning i stället 

b) Många sjukpensionärer blir 65 år och lämnar därför sjukpensionen för att bli ålderspensionärer i stället. 

Du har ännu inte svarat på frågan om vad du tycker om att M, KD  och SD vill återinföra taket i sjukförsäkringen så att kroniskt sjuka människor, efter en tid,  förlorar rätten till sjukpenning. M, KD och SD vill återinföra denna regel  trots att det är väl känt att detta leder till att många sjuka människor tvingas leva på socialbidrag.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna