Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:25:11 följande:
Bra där KJill Bill.
Du backar alltså från ditt påstående om att de som nekas sjukpension får sjukpenning istället.
Det var du ganska tvärsäker på nämligen, fram tills nu.
Då kan vi gå vidare: Förstår du skillnaden mellan sjukpension och sjukpenning för de som drabbas av den situationen?
Och då väntar jag med att ställa frågan om du verkligen tycker att mna kan säga att det går bra för Sverige när utbetalning av sjukpension minskar.
Att jag tror att det kan finnas enskilda personer som kommit i kläm p.g.a. tjänstemäns feltolkningar av lagstiftning (så är det i alla system) innebär inte att jag backat från påståendet att de som nekas sjukpension får sjukpenning i stället. Det torde vara ovanligt att människor som varit sjuka en längre tid och därför ansöker om sjukersättning skulle bli friskförklarade av Försäkringskassan.
Det börjar faktiskt bli tjatigt att förklara för dig att det finns två anledningar till att utbetalningar av utbetalning av sjukpension minskar:
a) Alliansen med moderaterna i spetsen gjorde det svårare för folk med sjukpenning att få sjukersättning i stället
b) Många sjukpensionärer blir 65 år och lämnar därför sjukpensionen för att bli ålderspensionärer i stället.
Du har ännu inte svarat på frågan om vad du tycker om att M, KD och SD vill återinföra taket i sjukförsäkringen så att kroniskt sjuka människor, efter en tid, förlorar rätten till sjukpenning. M, KD och SD vill återinföra denna regel trots att det är väl känt att detta leder till att många sjuka människor tvingas leva på socialbidrag.