• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • Oviss01
    TheKitten skrev 2016-02-10 15:52:56 följande:
    Jag går i Västerås och dom gör alltid VUL oavsett om man tar tabletter eller sprutor. Just för att ha koll. Tar ju ca 5min liksom. Hur ska dom annars veta hur medicinen fungerar?
    Jag får iaf gå på kontroll fram tills att en (max 2) blåsor är så pass stora att den/dom kommer att spricka. Nu minns jag ju inte måtten (dåligt sifferminne) men efter en viss storlek så kommer dom fortsätta växa tills dom släpper.
    Hoppas jag inte förklara för luddigt :P

Jag ska på kontroll imorgon. Första gången för denna äl-omgång :P så jag kommer ju få komma tillbaka även nästa vecka för att se så det inte blir flerbörd eller nåt.
    När gör du VUL då? efter du börjat ägglossningsstimulerande? vilken dag i cykeln, kör ni inget sex förrän VUL då?
  • Yonnahanna

O

Oviss01 skrev 2016-02-10 12:49:19 följande:

Hej!

Hur vanligt är det att man gör VUL för att minimera risken för flerbörd? Nu har jag varit hos gynekolog nummer 2, som inte heller gör detta.

Idag fick jag i alla fall Provera och Letrozole urskrivet, men vill som sagt helst undvika mer än ett barn åt gången  När ska man göra VUL om man vill minimera risken?

Jag har gjort ul vid varje kur med Pergotime i Falun. De är noga som sjutton med det där. så man inte blir överstimulerad :) när jag åt 1 tablett Pergotime gjorde jag VUL dag 17-18 i cykeln. Nu när jag ökat till 2 tabletter ska jag på VUL dag 12 i cykeln istället. Så det kan nog vara lite olika beroende på dos och klinik. Men vad tokigt att dom inte kollar dig :/ hur ska dom då veta att Du har rätt dos och att det funkar? :/
  • Babydreamer

Hur går det för alla? Jag är på ÄL+7 idag med andra omgången enkelkur pergotime. Mår illa till och från men det började typ dagen efter ägglossningen så det är nog bara Pergo biverkningar...

• palomablanca

Har fått glad gubbe på cb äl test två dagar i rad här nu. Hade sex igår o i förrgår. Vettefan om vi orkar vuxenmys ikväll också eller om vi ska pausa ikväll o köra imorgon istl. Där borde ju va simmare nog ändå i mig.

Tycker jag har mer känningar den här månaden. Öm i magen o lite illamående. Hoppas hoppas ägget släpper o att vi får ett litet syskon t vår son!

• TheKitten
    Oviss01 skrev 2016-02-10 21:01:05 följande:

När gör du VUL då? efter du börjat ägglossningsstimulerande? vilken dag i cykeln, kör ni inget sex förrän VUL då?

Jag gör det första vul 7 dagar efter första mensdagen och sen ca var 3e dag till dom kan säkerställa att en blåsa växer. Och oskyddat sex är inte tillåtet tills dom säger okej.

När jag tog tablett så var första vul 14 dagar efter första mensdagen.
  • Yonnahanna
    Babydreamer skrev 2016-02-16 08:48:19 följande:

Hur går det för alla? Jag är på ÄL+7 idag med andra omgången enkelkur pergotime. Mår illa till och från men det började typ dagen efter ägglossningen så det är nog bara Pergo biverkningar...

Jag ska på UL imorgon få se om det finns nåt ägg där :) jag är på dag 13 i cykeln, åt dubbelkur med Pergotime och känner av lite molande i magen idag. Så jag håller tummarna och hoppas verkligen dom ser nåt imorgon och framförallt att det tar sig nu på "sista" försöket med Pergo. :)
  • Oviss01

Igår fick jag helt spontant mens... för första gången sedan jag slutade med p-piller för sju månader sedan..intressant att se om det vill fungera som vanligt varje månad nu eller om det var en engångsföreteelse

Ringde gynekologen och frågade om detta med UL, Letrozol och risk för flerbörd. Hon sa att med just Letrozol är det inget att oroa sig över. Hon menade på att efter två omgångar, om det inte tagit sig så vill hon kolla med UL för att se hur kroppen reagerar på Letrozol.

Har som sagt fått tabletter, men nu när mensen kom så tänkte jag ge det ett försök om två veckor utan tabletter.. så får vi se om det löser sig av sig själv! Sambon reser bort på onsdag och blir borta en vecka, så jag hoppas vi inte missar ÄL, vore så himla typiskt enda gången han rest bort själv nånsin..

• GrönTröja

Hej!
    Jag hoppar gärna in här. Då jag har PCO och vi planerar andra barnet. Fick en son helt utan hjälp förra året. Hade då ätit Yaz innan i några månader så hade fått rutin på mensen. Så antar att det hjälpte till på traven. Yaz tog slut då den 6 augusti, någon dag senare fick jag mensen. Sen den 13 september fick jag mens av mig själv och även då ägglossning, för den 14 oktober plussade vi. Det var inte alls planerat. Men så välkommet ????
    Ska vi spännande att se hur länge vi måste kämpa nu. Hade troligtvis min första ägglossning nu i dagarna. Någon som kan tolka testerna? :)

Hur går det för er alla? Någon som plussat ännu? :D

• monn

Jag plussade i fredagskväll! Fortfarande i chock och kan inte riktigt tro det!! Det är ju väldigt tidigt ännu, v5 (4+3). Vi har försökt i drygt 2,5år så det är så himla välkommet :)

• Mamsterbabe

Jag hoppar in här!
    Fick konstaterat PCO när vi hade försökt ett år med att få till första barnet, blev sen spontant gravid precis innan jag skulle börja med pergotime. Fick första sonen juni 2010 och andra sonen januari 2013( även honom tog det över ett år att få till..)

Nu är vi inne på tredje bebisverkstaden, men nu förstår jag inte min kropp alls.. 

Slutade med Yaz 26 januari, fick en brun flytning den 18 februari och sen dess - ingen mens/blödning alls! 
    Vi har sexat lite då & då, men inte alls varannan dag. 

Har dock för en vecka sen börjat få såå fruktansvärt ont i brösten samt läcker bröstmjölk, har mensvärk dagligen och nu även stickningar på högra sidan runt äggstocken (?) som gör så ont att jag inte vet var jag ska ta vägen.. 

VAD ÄR DETTA!? 

De andra gångerna då jag slutade med p-piller så kom mensen som ett brev på posten & jag kunde iallafall utgå från det, men nu är jag bara som ett stort frågetecken med massor av symptom med helt blanka gravtest. Blä, vad är detta? 
    Någon mer tankar eller erfarenhet? 

Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus