• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • Babydreamer
    palomablanca skrev 2015-12-30 21:53:38 följande:

Babydreamer hue gåe det? Fått nån ägglossning?

Var hos gynekolog 30/12 och det var en fin stor äggblåsa där så hon trodde jag skulle få ägglossning snart. Har testat med ägglossningstest varje dag sedan dess och fick en blinkande gubbe på clearblue äl-test igår så förhoppningsvis släpper ägget vilken dag som helst :)
  • TheKitten
    Oviss01 skrev 2015-12-21 20:26:29 följande:

Förresten, ni andra som käkat primolut eller annat liknande för att få igång mensen - har ni fått igång normal menstruation då? Eller har ni fått köra tabletter varje månad?

Jag brukar få ta Primolut-Nor när jag ska få igång mensen efter ett uppehåll från behandling. Men när jag väl går på någon behandling får jag ju ägglossning och då behövs Primolut-Nor ju inte. :)

Nu har jag gått ett år hos Kvinnokliniken för att försöka bli gravid men bara fått försöka 3ggr. Pga att vi inte hittat rätt dos med verken Pergotime eller Letrozol.
    Nu i januari ska jag köra igång med Primolut-Nor igen och sen sprutor :)

• palomablanca

kör du bara äl tester eller tempar du också för att veta om ägget verkligen släppt?

Själv väntar jag på mensen som borde kommit igår om jag haft en normal cykel. Inga spår av den än. Men gyn sa att jag skulle ringa om den inte kommit till efter trettonhelgen. Så jag känner mig inte så stressad över att den inte kommit än. Antar att det blir en ny runda primolut isf

Babydreamer skrev 2016-01-01 19:52:32 följande:

Var hos gynekolog 30/12 och det var en fin stor äggblåsa där så hon trodde jag skulle få ägglossning snart. Har testat med ägglossningstest varje dag sedan dess och fick en blinkande gubbe på clearblue äl-test igår så förhoppningsvis släpper ägget vilken dag som helst :)

• Babydreamer
    palomablanca skrev 2016-01-03 22:07:38 följande:

kör du bara äl tester eller tempar du också för att veta om ägget verkligen släppt?

Själv väntar jag på mensen som borde kommit igår om jag haft en normal cykel. Inga spår av den än. Men gyn sa att jag skulle ringa om den inte kommit till efter trettonhelgen. Så jag känner mig inte så stressad över att den inte kommit än. Antar att det blir en ny runda primolut isf

Använder bara ägglossningstester. Jobbar både dagar kvällar och nätter så tempmetoden skulle inte fungera så bra för mig :(

Dock hade jag blinkande gubbe för 5e dagen i rad igår morse så börjar tvivla på att jag får ägglossning trots fin äggblåsa...
  • rebeqqa

Hej tjejer!

Liten update. Tog första kuren med provera och fick mens lagom till jul. Den slutade 8 dagar efter att jag fick den (till min glädje då mina blödningar förut brukade hålla på flera veckor)

Nu ska jag börja med nästa kur om några dagar. Och alldeles lagom till att mensen är som rikligast ska jag träffa gynekologen igen. Vi ska gå igenom mina provsvar och prata om vad nästa steg är. Känns jättejobb att ligga där och sära på benen när man har riklig mens..

Lite nervös faktiskt. Jag är rädd för att nästa steg är att jag ska gå ner i vikt. Bara. Men läkaren verkar bra så jag hoppas det blir gå ner i vikt och samtidigt ska du ta "detta.." vad nu det skulle kunna vara. Vill ha något som hjälper mig att tvinga fram en ägglossning. Min man har dock inte fått lämna prov än så vi ärnnågra steg från att aktivt börja försöka. För jag antar att man kollar att mannen har duglig sperma innan man pumpar kvinnan full med hormoner?

• Johanna89

Hej!

Ny i tråden. Slutade med p piller för 1,5 år sedan. Började "försöka" få barn för nästan exakt ett år sedan. I somras efter 6 månaders försök tänkte jag det kunde vara bra att kolla att allt såg bra ut så gick till gynekologen. Hon sa att jag hade många fina ägg men att jag har små äggblåsor som ett pärlband, det kallas pco sa hon.

Kort och gott beskrev hon det inte mycket mer än så och att vi skulle gå hem och försöka mera. Jag har läst på en hel del om pco och går nu sen 3 månader tillbaka på LCHF kost. Jag har mens varje månad men snittar på 40 dagar långa cyklar. Läste någonstans att har du längre än 35 dagar så har du antagligen ingen egen ägglossning. Jag har tempat sen i maj så har rätt bra koll på mina långa månader. I december tog jag min första pergotime enkelkur. Fick svullna äggstockar som ömmade och växlande humör. Men annars inget speciellt. Skillnaden denna månaden för mig var att tempen gick upp och låg på hög nivå i över 4 dagar efter "ÄL" om jag nu hade någon, det ska tydligen vara ett tecken på att man haft ÄL iaf. Igår gjorde jag gravtest negativt och väntar in mensen (dag 35 i cykeln, trodde man skulle få kortare cykel med pergotime?)

• Oviss01

Hur går det för er alla?

Här blev det lite antiklimax då jag inte kunde börja med pergotime pga juluppehållet (gynekologen var ledig..). Hur som helst så sa ju hon att man Inte gör VUL när man tar pergotime, jag tycker det låter vettigt som ni säger. Så jag har faktiskt bokat tid hos en annan gynekolog på ett annat ställe, för en second opinion. Jag försökte få en telefontid så jag bara kunde fråga direkt, men icke, så det blir en månads väntetid. Men men, får väl vänta lite till. 

• Johanna89
    Oviss01 skrev 2016-01-06 19:59:27 följande:

Hur går det för er alla?

Här blev det lite antiklimax då jag inte kunde börja med pergotime pga juluppehållet (gynekologen var ledig..). Hur som helst så sa ju hon att man Inte gör VUL när man tar pergotime, jag tycker det låter vettigt som ni säger. Så jag har faktiskt bokat tid hos en annan gynekolog på ett annat ställe, för en second opinion. Jag försökte få en telefontid så jag bara kunde fråga direkt, men icke, så det blir en månads väntetid. Men men, får väl vänta lite till. 

Min gynekolog säger också att man inte kan se om äl sker eller har skett så därför gör inte dem heller ultraljud när man äter pergotime. Men väldigt konstigt att det kan vara så olika på olika mottagningar/gynekologer =/
  • Babydreamer
    Johanna89 skrev 2016-01-06 20:10:08 följande:

Min gynekolog säger också att man inte kan se om äl sker eller har skett så därför gör inte dem heller ultraljud när man äter pergotime. Men väldigt konstigt att det kan vara så olika på olika mottagningar/gynekologer =/

Min gyn säger att vul ska göras för att se så man inte har för många mogna äggblåsor (dvs överstimulerad)
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus