• Babydreamer

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

• Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • Babydreamer

Hatar denna väntan på mensen... tog sista prover tabletten 10 december så den kan komma närsomhelst nu. Vet inte vad jag helst vill att den kommer nu så jag kan ta en ny prover kur så snart som möjligt eller om jag ska hoppas att den dröjer så pass länge så jag kan ta Pergotime när den väl dyker upp för att gyn förhoppningsvis har öppet när det är dags för ultraljud.... ovissheten kring precis allt är det som är värst just nu AF :(

• rebeqqa

Jag har tre provera tabletter kvar sen får jag se hur det går för mig. Förut var jag mest nervös. Men nu är jag mest.. nyfiken på hur min kropp kommer reagera och vara framöver.

Hur går det för er tjejer? Ni kämpar på?

Är det många här inne i tråden som fått höra att de behöver gå ner i vikt? Jag behöver det. Jag väger ca 81kg och borde helt ultimat ligga på 65kg så jag har en lång väg att gå.

• pco
    TheKitten skrev 2015-12-14 10:24:40 följande:
    Jag går på vanliga lasarettet i Västerås.

Man har ju nå slags högkostnadsskydd på receptbelagd medicin så det blir i så dyrt du hört. Beror ju och på dos osv men ja det är dyrare än tex pergotime. Tror jag betalar ca 300 för en ampull till sprutan. Den räcker för mig i ca 1,5 veckor.

Ja i ca 14 dagar. Dom kollar ju hur många som växer och det får max vara 2 och när dom ser att någon växer så få man köra Äl-test och när man får utslag för äl slutar man med sprutan.

Du får säkert svag dos. Dom börjar alltid med svag för att inte överstimulera.

Har bara kört en omgång än så länge. Hoppas på att mensen uteblir annars gör jag nya försök. :)
    Okej, tack för svar :) ja jag hoppas att jag kan få sprutorna istället, får se.
    Hur går det för dig :) när är det beräknat mens?
  • pco
    rebeqqa skrev 2015-12-15 22:38:25 följande:

Jag har tre provera tabletter kvar sen får jag se hur det går för mig. Förut var jag mest nervös. Men nu är jag mest.. nyfiken på hur min kropp kommer reagera och vara framöver.

Hur går det för er tjejer? Ni kämpar på?

Är det många här inne i tråden som fått höra att de behöver gå ner i vikt? Jag behöver det. Jag väger ca 81kg och borde helt ultimat ligga på 65kg så jag har en lång väg att gå.

Samma här. Väger 79kg o borde oxå väga runt 65kg ... Uuuursch! Känner mig stressad som tusan för detta. Tänker att det är jag själv som måste störa det jag kan, men huuuur lätt är det då?! Funderar på o köra lite extravaganza för att komma igång o börja gå ner iaf :/
  • Mariaviktoria

Hej! Hoppar in här =)

Har också fått konstaterat att jag har pcos...

Har inte användt skydd på över 2.5 år, men med helt utebliven mens och ingen ägglossning är det ju rätt självklart att det inte kan ta sig!

Gjorde en utredning på RMC i höstas men det stannade efter min spolning pga att jag hade några kilon att gå ner, typ 8.

Igår valde jag att skriva in mig på karolina kliniken istället och idag fick jag börja med metformin!

Så glad att det äntligen är igång och hoppas på att plussa snart! :)

• rebeqqa

Jag vet..

Det känns som ett enormt berg att bestiga. Vi kanske ska peppa varandras resa tillsammans? Extravagansa och annan liknande kur funkar inte för mig. Jag älskar mat för mycket. Tyvärr..

Hård träning och inget fuskande. Låg kolhydratsdiet funkar bäst på mig.

pco skrev 2015-12-15 23:23:54 följande:

Samma här. Väger 79kg o borde oxå väga runt 65kg ... Uuuursch! Känner mig stressad som tusan för detta. Tänker att det är jag själv som måste störa det jag kan, men huuuur lätt är det då?! Funderar på o köra lite extravaganza för att komma igång o börja gå ner iaf :/

• pco
    rebeqqa skrev 2015-12-16 22:41:47 följande:

Jag vet..

Det känns som ett enormt berg att bestiga. Vi kanske ska peppa varandras resa tillsammans? Extravagansa och annan liknande kur funkar inte för mig. Jag älskar mat för mycket. Tyvärr..

Hård träning och inget fuskande. Låg kolhydratsdiet funkar bäst på mig.

Ja absolut :)
    Jag provade extravaganza för några år sedan och orkade bara i 3v jag var så yr, trött o ja .. Allt, gick då ner 7kg o fick upp hoppet.
    Men gick trögt stt fortsätta. Började med ivf o skulle sluta röka och gå ner i vikt samtidigt, vilket såklart inte funka alla tre grejer samtidigt. Lyckades tillslut få min dotter genom ivf och sen har kilona ökat suck.
    20jan ska jag hu till kvinnokliniken och måste ha gått ner tills dess, men hur? Så mkt o så fort och då är det jul osv. Måste ge mig fan på o äta nyttigt.

Men kanske köra halvfart med extravaganza? Att äta den måltiden mat som du tycker är viktigast?
    Jag tänker att frukost är inte såå viktigt då jag ändå ofta hoppar över den men vissa dagar äter jag kvarg elr gröt. O sen oftast ingen lunch heller, tar båt snabbt o litet o sen är vrålhungrig till middag o sen kanske nåt på kvällen, suck.
    Men kanske ta en påse typ frukost o lunch o sen äta mat till middag? O kanske på vardagar utesluta pasta, ris potatis o sen äta det till helgen?
    Bara för att lixom komma igång o se att det händer något? O sen fortsätta på egen hand bara o äta nyttig o sen till helgen kandke äta macka till frukost elr potatis till middag osv menar inte att vräka i sig till helgen men få unna sig något tror jag är viktigt.
    En på gymmet sa till mig för längesen att 'man får faktiskt inte glömma och leva oxå, unna dig något till helgen en dag'
  • Babydreamer

Jag har fått mens!!! Är så jävla lycklig :) Och det bästa av allt är att jag nog får äta pergotime nu för att gynmottagningen faktiskt har öppet på min cd 13 när jag måste göra ultraljud :) :) :) :) tjohooo!!!!

• palomablanca

Grattis till mensen babydrramer! Håller tummarna för att en kur pergotime är vad som krävs!

Till alla er andra som pratade om vikten så är jag ännu en i skaran som behöver gå ner. Den första gyn jag var hos kunde inte poängtera nog hur fet hon tyckte jag var o la allt fokus på att jag måste gå ner. Nästa gyn sket fullständigt i min vikt. Skulle enligt BMI kunna gå ner 20 kg utan att va underviktig men är rätt så kort så vet inte hur bra BMI stämmer på mig. Men ner i vikt ska o måste jag. Kör på LCHF här o tycker det funkar hyfsat men går rätt långsamt tyvärr.

• TheKitten

Ni pratade om ultraljud såg jag.

Alla kliniker verkar göra olika.

Där jag går kollar man alltid! Både tabletter och spruta. Om det är fler än 2 äggblåsor som växer blir det graviditetsförbud. Pga av ökad risk för att det blir mer än ett eller två befruktade ägg.

Dom vill köra det säkra före det osäkra.

Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus