• Anonym (TS)

Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?

Innan någon säger något, nej, jag har inte barn och jag är för gammal för att få. Men är det verkligen försvarbart att lägga så mycket av vårdens resurser på att hjälpa barnlösa till att bli gravida? Om det inte funkar på naturlig väg så finns det väl någon anledning till det. Men det är inte livshotande att inte kunna få biologiska barn. Varför ska så mycket skattepengar läggas på behandling när de pengarna hade kunnat gå till forskning och vård kring livshotande sjukdomar? Är man desperat efter barn finns det många barn som behöver bli adopterade men istället väljer västerländska par att lägga massa pengar på att få biologiska barn. Det är en felprioritering tycker jag.

• Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?
  • Jennie med ie
    Anonym (mmy) skrev 2015-12-27 13:26:40 följande:
    Klart att det är att föredra ett stabilt förhållande men en del anser ju att man måste ha varit ihop ett x antal år innan de försöker få barn. 

Att man varit ihop några år är för de flesta en grundförutsättning för en tillräckligt stabil relation att skaffa barn i, inte helt orimligt kan jag tycka.

Men hur tänker du dig i förlängningen, om du utvecklar din tankegång? Tänker du dig att hjälpen för de över 35 skulle villkoras utifrån _varför_ de kommit upp i den åldern innan de sökte hjälp?
  • Anonym (mor)

...Herregud så lycklig jag är över att min "biologiska klocka" tickade så högt. Hade aldrig haft mina underbara flickor annars...

• Anonym (mmy)
    Jennie med ie skrev 2015-12-27 13:34:09 följande:
    Att man varit ihop några år är för de flesta en grundförutsättning för en tillräckligt stabil relation att skaffa barn i, inte helt orimligt kan jag tycka.

Men hur tänker du dig i förlängningen, om du utvecklar din tankegång? Tänker du dig att hjälpen för de över 35 skulle villkoras utifrån _varför_ de kommit upp i den åldern innan de sökte hjälp?
    Sen är det ju skillnad på några få år och kanske uppemot 10 år. Man väntar kanske inte 10 år i ett förhållande om man redan är i 30 års åldern. Sen så finns det ju inget som garanterar att ett förhållande håller även om man väntat i några år med barn, eller hur? 
  • Anonym (Mymlan)
    tobbe01 skrev 2015-12-27 10:56:44 följande:

Men om man diskuterar vårdkostnader så är det ju lite knepigt att blanda in hur man köper!! sex! Tänker du att vi skulle ha ett system där det fanns kommunala eller landstingsanställda........ursäkta uttrycket.............HOROR!?

Icke! Om du läser mina inlägg förstår du att jag varken tycker ivf eller horor ska finansieras av skattemedel.
  • Jennie med ie
    Anonym (mmy) skrev 2015-12-27 13:42:15 följande:
    Sen är det ju skillnad på några få år och kanske uppemot 10 år. Man väntar kanske inte 10 år i ett förhållande om man redan är i 30 års åldern. Sen så finns det ju inget som garanterar att ett förhållande håller även om man väntat i några år med barn, eller hur? 
    Den som är 35 kanske träffade sin partner efter 30... t ex.

Nej det finns aldrig några garantier, men det tar ett tag att lära känna en person på djupet och ofta ett tags sammanboende för att få hyfsad insyn i hur man fungerar ihop i vardagen när man delar alla sina sidor med den andre. Och oddsen för ett bra gemensamt föräldraskap är generellt bättre om man just känner varandra väl.

Har du lust att besvara min undring?
  • Anonym (Bengtsson)

Jag lägger mer än gärna skattepengar till detta! Detta om något bidrar till psykisk ohälsa i samhället.

• Anonym (de jure)

Att fixa fler skattebetalare är faktiskt en ganska vettig investering för samhället som helhet.

Vore bättre att slopa allt partistöd, om man nu ska gnälla!

• Gina43
    tobbe01 skrev 2015-12-27 09:27:58 följande:

Jaha? Ja jag har aldrig tidigare stött på uttrycket "EU-migrant" förrän tiggarna dök upp här i stan (2,5-3 år sedan) Absolut är det trist om man ska dra upp "flyktingsituationen" i parti och minut men den tas upp DAGLIGEN i all media så då är det väl fullt legitimt att den dyker upp på FL? Inte minst när man diskuterar kostnader i svenska vårdapparaten? Man kan ju fundera på hur framtiden kommer att se ut i beaktande att vi tar emot flest asylsökande/ensamkommande/capita i Europa PLUS det som förmodligen slarvigt(?) kallas EU-migranter?

Nu var det fördelningen av resurser och prioriteringar inom befintlig vård som vi diskuterade, inte framtida anslag pga ökade behov. Flyktingfrågan är inte relevant i denna tråd. Om du vill diskutera flyktingfrågan och dess konsekvenser för det svenska samhället, välj gärna en av hundratals trådar som är specifikt ägnade åt det ämnet? Det är otroligt tröttsamt att det ska diskuteras flyktingar i var och varannan tråd, eller?
  • tobbe01
    Gina43 skrev 2015-12-27 21:04:45 följande:
    Nu var det fördelningen av resurser och prioriteringar inom befintlig vård som vi diskuterade, inte framtida anslag pga ökade behov. Flyktingfrågan är inte relevant i denna tråd. Om du vill diskutera flyktingfrågan och dess konsekvenser för det svenska samhället, välj gärna en av hundratals trådar som är specifikt ägnade åt det ämnet? Det är otroligt tröttsamt att det ska diskuteras flyktingar i var och varannan tråd, eller?
    Okay. Men jag håller inte riktigt med om att det handlar om "framtida anslag pga ökade behov" utan pengar som behövs IDAG. Ibland är verkligheten hemsk. Fråga Romson som stod i teve och grinade när hon fick den där "verkligheten" kastad i ansiktet. Allt hänger ihop.
  • Gina43
    Jennie med ie skrev 2015-12-27 13:25:54 följande:

Det är ändock olika saker, livskapande/livgivande och livräddande. Diskussionen kring om det är ett självändamål att skapa så många liv som möjligt är delvis en separat sådan.

Tandvård tas som exempel och även om den procentuellt är kraftigt subventionerad efter en viss summa så utgör den fortfarande en stor kostnad för många och subventionen motsvarar inte alls den för resterande delar av kroppen i sjukvårdens vanliga högkostnadsskydd. Riktigheten i det kan också diskuteras.

Som sagt upplever jag att just fertilitetshjälp är "helig" bland de vårdinsatser som inte direkt är en fråga om liv och död (är man självmordsbenägen p g a depression utlöst av barnlöshet är det ju egentligen depressionen som utgör faran för livet och i det skedet när man ÄR självmordsbenägen är det inte läge för att bli gravid utan i första steget psykiatrisk hjälp, men också det på sätt och vid en egen diskussion) medans andra sådana är mer OK att inte se som självklara. Tog tidigare exempel som fetmakirurgi, könskorrigering och missbruksvård t ex. Eller för den delen korrigerande plastikkirurgi...

Jag ser det som sagt inte som nån självklar och enkel fråga vad som är rimligt att subventionera till  viss del eller fullt ut utifrån de priotriteringar som tyvärr måste göras inom vården.

Det var just det som var min poäng: det rör sig om en "särart" inom vården (en livgivande sådan, till skillnad från annan vård som kan vara livräddande, en annan del underlättande/rehabiliterande osv). Däremot saknar jag siffror i tråden. Vi vet ju inte hur stora kostnader som det rör sig om. Är det verkligen så betydande belopp som det handlar om? I relation till vad? Vet inte om SCB kanske har någon statistik.

Skapa så många liv som möjligt? Tja, staten subventionerar bara ett barn per par (förutsatt att man inte fått barn tidigare). Det är ju inte direkt några mängder? I andra länder kan man få hjälp även för syskon och får fler försök. Svenska staten är inte generösast i ligan.

För staten är det ett särskilt ändamål, ja, att så många som möjligt som vill ha barn men som har medicinska hinder får hjälp att få barn, givet rimliga insatser. Fler potentiella skattebetalare. Och det är där vi är: 1-3 landstingsfinanseriade försök, ingen hjälp vid sekundär barnlöshet annat än stimulans typ Pergotime osv.

Jag håller i stort med dig i övrigt. Jag vet dock inte om frågan är så knivig: det finns massor med hål i statens fickor att täppa till för att få in mer resurser.
Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?