MiaFian skrev 2015-12-25 16:17:04 följande:
[quote=76153394][quote-nick]Jennie med ie skrev 2015-12-25 16:03:46 följande:[/quote-nick]Ja vi har många delar av sjukvården som inte direkt handlar om liv eller död utan snarare om livskvalitet o s v, fertilitetshjälp är inget unikt där. Men det är just det som är ämnet för denna tråden, vilket inte utesluter att man resonerar på samma sätt kring andra delar av sjukvården. När det finns brister, som dock långt ifrån bara handlar om ekonomiska resurser men till viss del direkt eller indirekt, även i den rent livräddande vården är det ganska givet att frågan om vad och hur mycket som är rimligt att satsa på icke-livsavgörande uppstår och bär fram olika åsikter. I en drömversion av i-landssamhälle finns resurser till allt som kan kännas viktigt, men tyvärr lever vi inte där.[/
Naturligtvis förstår jag att man funderar över hur resurserna bör prioriteras och fördelas. Jag vill bara lyfta det faktum att IVF inte på något vis är unikt i att det handlar om minskat lidande och inte livräddande behandling. Många kanske tänker att det är någon form av lyxbehandling men jag menar att majoriteten av de patienter jag behandlar i mitt arbete som läkare har tillstånd som inte alls är livshotande och som kan jämställas med detta. Som tidigare nämnt finns det då en hel massa sjukvård som vi kan sluta med, men i ett välfärdssamhälle vill man ju gärna kunna erbjuda medborgarna effektiva behandlingar även i icke livshotande fall för minskat lidande. Och då kan jag tycka att det finns andra skattefinansierade områden att dra ner på än just sjukvården...
Nej IVF och fertilitetshjälp i allmänhet är som sagt inte unikt i det hänseendet att det är icke direkt livsavgörande sjukvård. J
ag kan ha missat några få inlägg men jag tror inte jag sett det påstås att det är det heller men det är som sagt ämnet för just denna tråden varav det är det i första hand som tas upp. Det är däremot ett ämne som, förståss, är väldigt känslomässigt laddat och det är enligt min erfarenhet generellt betydligt mindre "acceptabelt" att inte se just fertilitetshjälp som nåt självklart att subventionera/bekosta än att uttrycka detsamma om andra vårdinsatser som t ex fetmakirurgi, könskorrigering, missbruksvård o s v.