• Anonym (TS)

Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?

Innan någon säger något, nej, jag har inte barn och jag är för gammal för att få. Men är det verkligen försvarbart att lägga så mycket av vårdens resurser på att hjälpa barnlösa till att bli gravida? Om det inte funkar på naturlig väg så finns det väl någon anledning till det. Men det är inte livshotande att inte kunna få biologiska barn. Varför ska så mycket skattepengar läggas på behandling när de pengarna hade kunnat gå till forskning och vård kring livshotande sjukdomar? Är man desperat efter barn finns det många barn som behöver bli adopterade men istället väljer västerländska par att lägga massa pengar på att få biologiska barn. Det är en felprioritering tycker jag.

• Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?
  • misseire

Jag ser att många skriver att det inte handlar om liv eller död när det gäller IVF. Ibland gör det det. Att vara ofrivilligt barnlös är en enorm psykisk påfrestning och leder väldigt ofta till djupa depressioner.
    För mig tog det över 5 år av att försöka själva och sedan 7 IVF försök varav vi betalade 4 själva. Hade det inte fungerat hade jag inte levt idag...
    Jag kan inte känna nog tacksamhet till vårt fantastiska land som tar hand om oss sjuka, för JA, ofrivillig barnlöshet är en sjukdom.

• Jennie med ie
    Anonym (Intressant) skrev 2015-12-26 17:45:05 följande:

Intressant frågeställning.

Det är alltid oerhört svårt att väga kostnad mot personligt lidande. På individnivå känns det alltid som självklart att personen i fråga ska få hjälp, kosta vad det kosta vill. Men tyvärr så finns det bara en begränsad mängd pengar att tillgå, vilket ju betyder att ekvationen inte alltid går ihop. Synd...

Ja så är det ju. Men det är oerhört tabubelagt att inte anse det självklart att just fertilitetsbehandlingar ska erbjudas, det är enligt min upplevelse i alla fall betydligt mer accepterat att ifrågasätta andra icke direkt livräddande behandlingar och ingrepp.
  • Anonym (Mymlan)

Återigen, det är igen mänsklig rättighet att få barn. Kan man är det trevligt men annars bör man bekosta själv, alternativt adoptera.

• Anonym (Ofrivilligt barnlös)
    Anonym (Mymlan) skrev 2015-12-27 07:17:18 följande:

Återigen, det är igen mänsklig rättighet att få barn. Kan man är det trevligt men annars bör man bekosta själv, alternativt adoptera.

Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett jobb, arbetsförmedlingen kostar massor med pengar. Det är ingen mänsklig rättighet att få pension. Det är ingen mänsklig rättighet att få äta sig fet och få operation. Det är ingen mänsklig rättighet att överleva cancer. Det är ingen mänsklig rättighet att rädda människor som rökt sig till cancer.

Det finns mycket som inte är en mänsklig rättighet, ska vi strunta i alla som har andra behov än dina?

Det finns många dåliga föräldrar som öser ur sig barn och många bra. Det finns många bra föräldrar som aldrig skulle kunna bli föräldrar för att du anser att det inte är en mänsklig rättighet. Att skaffa barn ska inte vara en klassfråga, att bara de rika barnlösa ska kunna få hjälp att skaffa barn.. Alla förtjänar en chans att känna lycka, oavsett om du anser det vara en mänsklig rättighet eller inte!
  • Anonym (Men.. JA.)
    misseire skrev 2015-12-26 23:10:46 följande:

Jag ser att många skriver att det inte handlar om liv eller död när det gäller IVF. Ibland gör det det. Att vara ofrivilligt barnlös är en enorm psykisk påfrestning och leder väldigt ofta till djupa depressioner.
    För mig tog det över 5 år av att försöka själva och sedan 7 IVF försök varav vi betalade 4 själva. Hade det inte fungerat hade jag inte levt idag...
    Jag kan inte känna nog tacksamhet till vårt fantastiska land som tar hand om oss sjuka, för JA, ofrivillig barnlöshet är en sjukdom.

Precis så är det. 
  • Anonym (IVF-förälder)

Du är insiktsfull som få, in IVF behandling kostar på klinik ca 30 000 ( senast jag tittade) adoption sägs ligga på cirka 100 000 så adoptera är betydligt mer kostsamt.

Rada gärna upp vilka behandlingar du anser vara mänskliga rättigheter och vilka inte är det.
  • Anonym (mor)

Men eftersom ingen landstingsbudget i modern tid gått ihop så är ju alla kostnader fiktiva. Vad är det som blir så dyrt? Tar man in stafettläkare från ngt avlägset land som måste flygas in med privatjet? Ja tänk att jag tror att man kan göra så korkade grejer eftersom absolut INGEN i slutändan har ngt ansvar. Jag fick mina barn som på beställning och känner ingen ofrivilligt barnlös men jag tycker att det är en grupp man ska satsa rejält på.

• Anonym (Mymlan)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2015-12-27 07:34:50 följande:

Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett jobb, arbetsförmedlingen kostar massor med pengar. Det är ingen mänsklig rättighet att få pension. Det är ingen mänsklig rättighet att få äta sig fet och få operation. Det är ingen mänsklig rättighet att överleva cancer. Det är ingen mänsklig rättighet att rädda människor som rökt sig till cancer.

Det finns mycket som inte är en mänsklig rättighet, ska vi strunta i alla som har andra behov än dina?

Det finns många dåliga föräldrar som öser ur sig barn och många bra. Det finns många bra föräldrar som aldrig skulle kunna bli föräldrar för att du anser att det inte är en mänsklig rättighet. Att skaffa barn ska inte vara en klassfråga, att bara de rika barnlösa ska kunna få hjälp att skaffa barn.. Alla förtjänar en chans att känna lycka, oavsett om du anser det vara en mänsklig rättighet eller inte!

Jag säger samma sak till alla gnällande män som aldrig lyckas träffa en tjej. Sex är inte någon mänsklig rättighet, antingen har man förmågan att träffa någon eller inte. På samman sätt med barn. Antingen kan man få det eller inte. Eller så får man köpa.
  • Anonym (IVF-förälder)
    Anonym (Mymlan) skrev 2015-12-27 08:00:40 följande:

Jag säger samma sak till alla gnällande män som aldrig lyckas träffa en tjej. Sex är inte någon mänsklig rättighet, antingen har man förmågan att träffa någon eller inte. På samman sätt med barn. Antingen kan man få det eller inte. Eller så får man köpa.

Så du föreslår att man ska köpa sex när det är olagligt, kallas uppvigling
  • Anonym (Men.. JA.)

Med ditt resonemang är det inte många behandlingar man skulle få bekostade av samhället. Jag antar att du är för en mer amerikansk modell med sjukvård som man själv betalar med hjälp av bland annat försäkringar. 

Den svenska vården värnar som tur är om att upprätthålla normal livskvalité för folk och att vara ofrivilligt barnlös innebär i högsta grad en sänkt (och för vissa kanske obefintlig livskvalité) Det finns ju som bekant många andra tillstånd som inte heller är direkt livshotande. Att vara ofr.barnlös ÄR en sjukdom vad du än vill. 
    Det är inget "lyxproblem" Det inget som är tvivelaktigt för dom som jobbar med detta. Så det är ju tur att din röst inte räknas i det här fallet..

Äsch.. Jag vet inte vad jag ska skriva. Du upplevs för trångsynt och alldeles för kall för att förstå. 
Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?